Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göte
#1437453
Lite sugen på en XC60 T6 recharge, tycker drivlinan var bra vid provkörning och övergång mellan el och bensinmotorn funkade väldigt bra. Hela bilen kändes bra och var trevlig att köra. Det enda minuset var att den kändes betydligt tröttare än min XC60 T5 FWD polestar optimerad och det gällde i alla hastigheter inte bara vid rödljusstart. Min T5a är betydligt rappare med mycket snabbare gasrespons. Försökte ändra lite drive mode men märkte ingen skillnad..... får läsa manualen innan nästa provkörning :-)
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1437457
Göte skrev:Lite sugen på en XC60 T6 recharge, tycker drivlinan var bra vid provkörning och övergång mellan el och bensinmotorn funkade väldigt bra. Hela bilen kändes bra och var trevlig att köra. Det enda minuset var att den kändes betydligt tröttare än min XC60 T5 FWD polestar optimerad och det gällde i alla hastigheter inte bara vid rödljusstart. Min T5a är betydligt rappare med mycket snabbare gasrespons. Försökte ändra lite drive mode men märkte ingen skillnad..... får läsa manualen innan nästa provkörning :-)
Nu har inte jag en XC60 utan en V60 T6 Recharge men kommer från en XC60 T5 AWD -18 med Polestar och kan säga såhär, märker du inte skillnad i Power-läget så är det något fel på den T6a du testkörde...

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Göte
#1437461
Volvordesign89 skrev:
Göte skrev:Lite sugen på en XC60 T6 recharge, tycker drivlinan var bra vid provkörning och övergång mellan el och bensinmotorn funkade väldigt bra. Hela bilen kändes bra och var trevlig att köra. Det enda minuset var att den kändes betydligt tröttare än min XC60 T5 FWD polestar optimerad och det gällde i alla hastigheter inte bara vid rödljusstart. Min T5a är betydligt rappare med mycket snabbare gasrespons. Försökte ändra lite drive mode men märkte ingen skillnad..... får läsa manualen innan nästa provkörning :-)
Nu har inte jag en XC60 utan en V60 T6 Recharge men kommer från en XC60 T5 AWD -18 med Polestar och kan säga såhär, märker du inte skillnad i Power-läget så är det något fel på den T6a du testkörde...

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk
Då misstänker jag att jag inte lyckades aktivera power-läget, får testa det i morgon när jag har bokat tid för en längre provkörning.
av Elektrikern84
#1437510
Lockis skrev: ons 24 mar 2021, 11:02
Elektrikern84 skrev:Var på Volvo idag å såg ett gäng XC60 Recharge. Byggda i Sverige. Hur kommer det sig att man får Svenska bilar igen och inte från Kina som det varit ett tag.
Har väl med kapacitet på bygglinjen att göra?
Nja. Jag tror inte att man helt plötsligt bygger en S90 i Torslanda bara för att det beställa en massa.
Har Importtullarna släppt i USA? Man skulle ju exportera XC60 från Kina först men så kom tullarna då gick XC60 från Sverige istället för tullarna.
av boeder
#1439427
Göte skrev: ons 24 mar 2021, 17:15 Lite sugen på en XC60 T6 recharge, tycker drivlinan var bra vid provkörning och övergång mellan el och bensinmotorn funkade väldigt bra. Hela bilen kändes bra och var trevlig att köra. Det enda minuset var att den kändes betydligt tröttare än min XC60 T5 FWD polestar optimerad och det gällde i alla hastigheter inte bara vid rödljusstart. Min T5a är betydligt rappare med mycket snabbare gasrespons. Försökte ändra lite drive mode men märkte ingen skillnad..... får läsa manualen innan nästa provkörning :-)
En fråga, är det av någon speciel anledning man tittar på T6 och inte T8? Förrutom de ca. 30.000 imellan eller finns det andra saker som gör T6 mer intressant än T8, ser även hos diverese handlare att det finns betydligt fler T6 än T8 i hallarna? Kanske är baspeloppet för att få in den som Förmånsbil?
av boeder
#1439428
metal skrev: tis 16 mar 2021, 11:09 Någon som beställt en xc60 modellår 2022? I så fall, vad har ni fått för preliminär leveranstid?

Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Beställde 25/3 2022, men har ännu inte något datum, de pratade om 5-6 månader vid beställning.
av LazerHawke
#1439445
boeder skrev:
metal skrev: tis 16 mar 2021, 11:09 Någon som beställt en xc60 modellår 2022? I så fall, vad har ni fått för preliminär leveranstid?

Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Beställde 25/3 2022, men har ännu inte något datum, de pratade om 5-6 månader vid beställning.
2021 låter mer rimligt om du väntar datum ;-)
av Lockis
#1439467
boeder skrev: sön 04 apr 2021, 14:20
Göte skrev: ons 24 mar 2021, 17:15 Lite sugen på en XC60 T6 recharge, tycker drivlinan var bra vid provkörning och övergång mellan el och bensinmotorn funkade väldigt bra. Hela bilen kändes bra och var trevlig att köra. Det enda minuset var att den kändes betydligt tröttare än min XC60 T5 FWD polestar optimerad och det gällde i alla hastigheter inte bara vid rödljusstart. Min T5a är betydligt rappare med mycket snabbare gasrespons. Försökte ändra lite drive mode men märkte ingen skillnad..... får läsa manualen innan nästa provkörning :-)
En fråga, är det av någon speciel anledning man tittar på T6 och inte T8? Förrutom de ca. 30.000 imellan eller finns det andra saker som gör T6 mer intressant än T8, ser även hos diverese handlare att det finns betydligt fler T6 än T8 i hallarna? Kanske är baspeloppet för att få in den som Förmånsbil?
Om jag vänder på frågan. Varför borde man välja en T8 istället för T6?
av boeder
#1439499
Lockis skrev: sön 04 apr 2021, 19:12
boeder skrev: sön 04 apr 2021, 14:20
Göte skrev: ons 24 mar 2021, 17:15 Lite sugen på en XC60 T6 recharge, tycker drivlinan var bra vid provkörning och övergång mellan el och bensinmotorn funkade väldigt bra. Hela bilen kändes bra och var trevlig att köra. Det enda minuset var att den kändes betydligt tröttare än min XC60 T5 FWD polestar optimerad och det gällde i alla hastigheter inte bara vid rödljusstart. Min T5a är betydligt rappare med mycket snabbare gasrespons. Försökte ändra lite drive mode men märkte ingen skillnad..... får läsa manualen innan nästa provkörning :-)
En fråga, är det av någon speciel anledning man tittar på T6 och inte T8? Förrutom de ca. 30.000 imellan eller finns det andra saker som gör T6 mer intressant än T8, ser även hos diverese handlare att det finns betydligt fler T6 än T8 i hallarna? Kanske är baspeloppet för att få in den som Förmånsbil?
Om jag vänder på frågan. Varför borde man välja en T8 istället för T6?
Det är ju samma fråga? Du besvarar med samma fråga? Drar en T6 betydligt mindre bräsnle utan laddat batteri? Bättre dragvikt med B och utökat B, så om någon har ett bra svar istället!!
  • 1
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 225

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...