Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1463024
DennisE,
Det är elektrisk värmare i Recharge 2022 (late). Kolla när man bygger en Recharge Plug-in Hybrid (laddhybrid) idag på Volvo Cars så ser du (man ser det under "Läs mer" på de olika utrustningsnivåerna). Det är inte en värmepump som Volvos helt elektriska bilar kan utrustas med.
Man kan ju inte åka omkring i en Recharge 2022 (late) laddhybrid utan värme i kupén under körning. Jo stols- och rattvärme finns ju men det alena räcker ju inte i bitande vinterkyla. Men man kan ju undra lite hur bra värme det blir med den elektriska värmaren under körning? Jag fattar inte riktigt den elektriska värmaren under körning hur det funkar, det nya större hybridbatteriet på 18,8 kWh är ju inte så jättestort jämfört med rena elbilar. Så hur går det med värmen på längre resor i vinterkyla, räcker batteriets kapacitet då (så länge man kör på Pure körläge t.ex.)? Vad jag läst som biltidningar skrivit om tidigare så skall Volvos laddhybrider få högspänningsvattenvärmare som får ström från högvoltsbatteriet. Det är väl en sån då som kommer sitta i Recharge laddhybrider 2022 (late)?

Det var väldigt trevligt höra att din säljare i alla fall lät dig annullera tidigare beställning och göra en ny beställning för att få med alla nya godsaker Rechargebilarna nu har. Men drar med sig kostnader som du nämner så jag förstår du kanske ligger kvar med ursprungliga beställningen och slipper ju ännu längre väntan då också.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
#1463100
DennisE skrev:Jag fick återkoppling från min säljare igår. Han svarade att det även är ont om utrymme i bilarna nu men nytt batteri och allt vad det var.. så bland annat har värmaren utgått helt? Kan inte inte svära på att det är så. Det kan ju vara jag som har misstolkat. Motorkraften skulle alltså vara 205 hästar i stället och elmotorn 145? så totalt 350 i en T6.

Det jag däremot fick var möjligheten att beställa den nya och annulera den beställning jag har. Vilket är jättebra att man får bestämma själv. Det jag fick till mig om jag vill göra ny beställning är att bilen i grund är dyrare(Än det jag gav då) ca 15-17000 kr. Dom erbjudanden jag har använt gjorde att jag fick vinterdäck och dragkrok asbilligt plus att Inscription modellen var i kampanj. Det kommer inte att gälla förstås. Plus att min inbyesbil kommer att gå 6 månader till så att värderingen kanske inte blir den samma. Så i mitt fall kan det röra sig om kanske 40000 kr i påslag och det är ju en del drivmedel det. Så jag kommer nog att behålla min beställning som jag har.

Informationen gick himla snabbt och vi skulle talas vid på måndag så ta mitt inlägg med en nypa salt.
Schysst du fick det erbjudandet utan straffavgift (som gäller rent juridiskt) ändå!
av Fleshgear
#1463150
Efter många år av att köpa bilar så bestämde jag mig i våras att beställa en tjänstebil(Volvoanställd).. Beställde en Xc60 T8 lev v43, så jag bestämde mig för att lägga ut min bil till salu (xc90 MY20).. trodde de skulle ta lite tid att bli av med den, men det gick väldigt snabbt att bli av med den... Så nu har jag väntat i 18v på att xc60 ska levereras( 6v kvar) får jag ett mail av Volvo att jag kommer inte få bilen jag beställt pga halvledar brist.. Bilen jag beställt ska gå till externkund istället.. Förstår Volvo på ett sätt, men ångesten som kryper i min kropp nu att jag sålt min XC90 är inte liten!=(
av perhall
#1463160
Fleshgear skrev:Efter många år av att köpa bilar så bestämde jag mig i våras att beställa en tjänstebil(Volvoanställd).. Beställde en Xc60 T8 lev v43, så jag bestämde mig för att lägga ut min bil till salu (xc90 MY20).. trodde de skulle ta lite tid att bli av med den, men det gick väldigt snabbt att bli av med den... Så nu har jag väntat i 18v på att xc60 ska levereras( 6v kvar) får jag ett mail av Volvo att jag kommer inte få bilen jag beställt pga halvledar brist.. Bilen jag beställt ska gå till externkund istället.. Förstår Volvo på ett sätt, men ångesten som kryper i min kropp nu att jag sålt min XC90 är inte liten!=(
Men då kanske du får nya batteriet istället, vilket du inte fått v. 43?
av Fleshgear
#1463163
perhall skrev: lör 11 sep 2021, 12:29
Fleshgear skrev:Efter många år av att köpa bilar så bestämde jag mig i våras att beställa en tjänstebil(Volvoanställd).. Beställde en Xc60 T8 lev v43, så jag bestämde mig för att lägga ut min bil till salu (xc90 MY20).. trodde de skulle ta lite tid att bli av med den, men det gick väldigt snabbt att bli av med den... Så nu har jag väntat i 18v på att xc60 ska levereras( 6v kvar) får jag ett mail av Volvo att jag kommer inte få bilen jag beställt pga halvledar brist.. Bilen jag beställt ska gå till externkund istället.. Förstår Volvo på ett sätt, men ångesten som kryper i min kropp nu att jag sålt min XC90 är inte liten!=(
Men då kanske du får nya batteriet istället, vilket du inte fått v. 43?

Sant, men frågan är ju när man kan beställa igen? Tjänstebils beställning är stängt tillsvidare! och ska men beställa bil privat nu är nog leveranstiden väldigt lång, står ju utan bil nu.. I-landsproblem jag vet,men jag hade räknat med att få en bil v43 så tycker detta är lite tråkigt.. känner så nu att nya eller gamla batteriet hade kvittat i detta läget...
av perhall
#1463175
Fleshgear skrev:
perhall skrev: lör 11 sep 2021, 12:29
Fleshgear skrev:Efter många år av att köpa bilar så bestämde jag mig i våras att beställa en tjänstebil(Volvoanställd).. Beställde en Xc60 T8 lev v43, så jag bestämde mig för att lägga ut min bil till salu (xc90 MY20).. trodde de skulle ta lite tid att bli av med den, men det gick väldigt snabbt att bli av med den... Så nu har jag väntat i 18v på att xc60 ska levereras( 6v kvar) får jag ett mail av Volvo att jag kommer inte få bilen jag beställt pga halvledar brist.. Bilen jag beställt ska gå till externkund istället.. Förstår Volvo på ett sätt, men ångesten som kryper i min kropp nu att jag sålt min XC90 är inte liten!=(
Men då kanske du får nya batteriet istället, vilket du inte fått v. 43?

Sant, men frågan är ju när man kan beställa igen? Tjänstebils beställning är stängt tillsvidare! och ska men beställa bil privat nu är nog leveranstiden väldigt lång, står ju utan bil nu.. I-landsproblem jag vet,men jag hade räknat med att få en bil v43 så tycker detta är lite tråkigt.. känner så nu att nya eller gamla batteriet hade kvittat i detta läget...
Sorry, trodde du menade att den blev framskjuten.. jag har hört fler som har samma problem. hyrbilsföretagen får inga bilar, det finns inga lagerbilar, Care by Volvo har inget etc.
Användarvisningsbild
av bem
#1463191
perhall skrev: lör 11 sep 2021, 14:34 ...hyrbilsföretagen får inga bilar, det finns inga lagerbilar, Care by Volvo har inget etc.
Det låter ju inget bra, så kan det ju inte fortsätta jättelänge till. Ju mer tiden går desto mer har jag min lyckliga stjärna att tacka att jag trots allt fick min V90 T6 Recharge Inscription för 3 veckor sen (med all utrusning jag beställde inkl. BLIS).
Nån mer sån här process tänker jag inte gå igenom, hellre köper jag en beg. bil nästa gång. Blir ett jädra strul när leveransen skjuts upp vecka efter vecka och man skall behålla sin egen bli som sjunker i värde mer och mer.
Volvo de ändra lite hur de tyckte i min bilorder, från 2021:a till 2022:a. På 2022:an (early) finns ingen bränslevärmare som standard som på 2021:an så det fick läggas till på 2022:an och så fick jag betala 3900 kr för att få tillbaka den. Men men nu är allt historia för min del och jag är nöjd. Läste att när XC90 kom ut så fanns det folk som fick vänta 14 månader på att få bilen... det hade jag aldrig klarat vänta så länge.
/Bo
av perhall
#1463239
bem skrev:
perhall skrev: lör 11 sep 2021, 14:34 ...hyrbilsföretagen får inga bilar, det finns inga lagerbilar, Care by Volvo har inget etc.
Det låter ju inget bra, så kan det ju inte fortsätta jättelänge till. Ju mer tiden går desto mer har jag min lyckliga stjärna att tacka att jag trots allt fick min V90 T6 Recharge Inscription för 3 veckor sen (med all utrusning jag beställde inkl. BLIS).
Nån mer sån här process tänker jag inte gå igenom, hellre köper jag en beg. bil nästa gång. Blir ett jädra strul när leveransen skjuts upp vecka efter vecka och man skall behålla sin egen bli som sjunker i värde mer och mer.
Volvo de ändra lite hur de tyckte i min bilorder, från 2021:a till 2022:a. På 2022:an (early) finns ingen bränslevärmare som standard som på 2021:an så det fick läggas till på 2022:an och så fick jag betala 3900 kr för att få tillbaka den. Men men nu är allt historia för min del och jag är nöjd. Läste att när XC90 kom ut så fanns det folk som fick vänta 14 månader på att få bilen... det hade jag aldrig klarat vänta så länge.
/Bo
Att du fick betala för värmaren låter konstigt. Att du får en ny årsmodell är inte konstigt... Du har ju beställt en bil med värmare och får en utan. Är väl lite samma nu med alla (kanske inte så många men säkert nån) som beställt en värmare till gamla batteriet o får den nya utan, då borde de ju få tillbaka 3900...
av Stromrider
#1464158
Är det nån som har gjord beställning av nya XC60 T6 Recharge under September månad?
får ni nya Batteri som kommer med upp till 90km (med el) eller får ni den gamla batteri?
jag fick höra på min då kommer jag får den gamla batteri. :bored: :bored:
och bilen kommer ungefär V.46
Användarvisningsbild
av perin
#1464161
Stromrider skrev:Är det nån som har gjord beställning av nya XC60 T6 Recharge under September månad?
får ni nya Batteri som kommer med upp till 90km (med el) eller får ni den gamla batteri?
jag fick höra på min då kommer jag får den gamla batteri. :bored: :bored:
och bilen kommer ungefär V.46
Det var väl som så att beställer man från och med det datum som Volvo gick ut med nyheten får man med det nya batteriet, före samma datum så blir det enligt gamla specen.
  • 1
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 225

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]