Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1475750
Jovisst är ju Volvo på väg mot rena elbilar antagligen så fort de kan. Senast 2030 skall ju Volvo ha bara rena elbilar i sitt sortiment. Nåt måste de ju locka med nu och en icke chipbrist Edition ren elbil Volvo är bra lockbete. Men det är nog många t.ex. XC60 eller S/V60 nybilsköpare som inte gillar få en chip brist Edition Volvo.
Inte lätt med avvägningen vilka modeller som skall få chip när det är brist och kunna utrustas med det som man annars blir utan. Är väl bara Tesla som tagit sig runt chipbristen med en lösning såvitt jag läst. Jag har läst att det är en ren elbil motsvarade storleksklass XC90 närmast på tur från Volvo och sen en "XC20" (fast den heter väl nåt annat sen) mindre ren elbil på gång också snart. Kanske även de gör S/V90 till ren elbil också har jag läst i en biltidning. Hoppas chipbristen är över då men då kanske det istället blir brist på nåt annat, vi får hoppas så inte blir fallet.
/Bo
av jaronsso
#1475759
bem skrev: tor 25 nov 2021, 13:43 Jovisst är ju Volvo på väg mot rena elbilar antagligen så fort de kan. Senast 2030 skall ju Volvo ha bara rena elbilar i sitt sortiment. Nåt måste de ju locka med nu och en icke chipbrist Edition ren elbil Volvo är bra lockbete. Men det är nog många t.ex. XC60 eller S/V60 nybilsköpare som inte gillar få en chip brist Edition Volvo.
Inte lätt med avvägningen vilka modeller som skall få chip när det är brist och kunna utrustas med det som man annars blir utan. Är väl bara Tesla som tagit sig runt chipbristen med en lösning såvitt jag läst. Jag har läst att det är en ren elbil motsvarade storleksklass XC90 närmast på tur från Volvo och sen en "XC20" (fast den heter väl nåt annat sen) mindre ren elbil på gång också snart. Kanske även de gör S/V90 till ren elbil också har jag läst i en biltidning. Hoppas chipbristen är över då men då kanske det istället blir brist på nåt annat, vi får hoppas så inte blir fallet.
/Bo
Naturligtvis vill ingen drabbas av komponentbrist. Inte någon av kunderna hos Volvo.
Jag skriver bara vad jag personligen tror man prioriterat om det kommit till kritan, och det av flera orsaker.
Inte mer än så. Kan inte se att man lyckas sälja och marknadsföra C40 för 700k utan att kunna leverera kundspec.. :-)

XC90 på el lanseras under nästa år, produktionsstart troligt nästa höst.
Mindre, typ XC20 därefter under 2023. Kanske vår. Förmodligen SEA-plattform.
Därefter motsvarande XC60.

Sedan rinner det på. En motsvarande S/V90 på el kanske kommer, men det dröjer.
Nu har tråden halkat ut från topic så jag avslutar här.
av Keno13
#1475778
Tack för alla era svar, blir nog 360 kamera trot allt. 5000 kr extra får det vara värt. En sak jag stör mig otroligt mycket på är att det bara är 19 tum fälgar på en stor SUV med R-design, samma storlek som V60/V90 R och Xc60 inscription, känns som man iaf ska upp ett steg vad gäller tum om tar en R-design SUV. 19 ser lite fjuttigt ut, men nästa steg är 21 tum för 18 000kr.. finns inget mellansteg på 20 tum.

Bygger man tex en BMW X3 är 19 standard och nästa paket blir 20 tum. Detsamma med Q5 och GLC..
av perhall
#1475889
Keno13 skrev:Tack för alla era svar, blir nog 360 kamera trot allt. 5000 kr extra får det vara värt. En sak jag stör mig otroligt mycket på är att det bara är 19 tum fälgar på en stor SUV med R-design, samma storlek som V60/V90 R och Xc60 inscription, känns som man iaf ska upp ett steg vad gäller tum om tar en R-design SUV. 19 ser lite fjuttigt ut, men nästa steg är 21 tum för 18 000kr.. finns inget mellansteg på 20 tum.
Kollade. 20 tum kostar 17500 och uppåt, 21 tum 42200. Så samma pris för två tum på Volvo som ett på BMW. Grundmodellen X3 20i har 18 som std, den går inte att få med 19 "och 20" kostar nästan 30000

Bygger man tex en BMW X3 är 19 standard och nästa paket blir 20 tum. Detsamma med Q5 och GLC..
Användarvisningsbild
av Yfront
#1479293
Köpekontrakt underskrivet idag på en förmånsbil ;-)

B4 AWD Diesel Ultimate Dark
Silver Dawn 735
Tonade bakrutor
Charcoal-nappaläder/leatherette/textil i Charcoal-interiör. (Sportstolar, sportratt och mörkt innertak)
Klimatpaket
Stänkskydd fram och bak.
Infällbart drag.
Interiörpaket kupé och lastrum (gummimattor kupé och plastmatta till lastrummet)

Bli en lååång väntan men det positiva är ju att Driver Awareness är tillbaka till modellår 2023. Har det på min nuvarande V90 och skulle personligen inte vilja vara utan det.
Velar lite fram och tillbaka angående dom integrerade bälteskuddarna. Våra barn blir 7 och 9 till sommaren så det borde passa dem men hörde av säljaren på Volvo att komforten för vuxna blir något sämre med bälteskuddarna och så försvinner ju värmen i sitsarna bak. Jag har gott om tid på mig innan det är försent att göra förändringar så ska nog försöka hitta en begagnad/ demobil som har kuddarna så vi får testa.
av perhall
#1479391
Är barnen 7 o 9 behöver de snart inte barnstol - det går snabbt - och det är märkbar skillnad på komforten. Hade ett par BMW 5-serie sedan med fällbart baksäte, de var olidigt hårda att sitta på, sen dess kollar jag upp sånt...
av OFra
#1479473
driver awerness fanns specad på min bil också men togs bort några veckor innan leverans. Något likande kan de ju får för sig igen. Hoppas 2023 har tur!
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 225

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]