Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1453798
poseidon skrev: mån 12 jul 2021, 05:45 Jag hade avbokat. Finns andra bilar.
Håller med, sitta och åka runt i något som inte är vad man ville ha är inte roligt.
Det kanske funkar som 3-årig tjänstepulka, men inte för privatköp om man kommer behålla bilen 7-8 år...
av mattiasv60
#1453804
WalterA skrev: I fredags fick jag mail från Volvo:
Volvo Cars har på grund av komponentbrist avseende halvledare* behövt justera redan lagda bilbeställningar. Vi beklagar verkligen detta.
På din XC60 har förarstödspaketet tagits bort och Driver Assistance läggs till. Detta kommer att resultera i en prisjustering på ca 2500:- men vi ber att få återkomma med exakt summa när bilarna är ändrade i fabriken runt v33.
Den utrustning som tyvärr uteblir är Driver Awareness som innehåller BLIS med Steer Assist, Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning med Autobroms vid stillastående, samt förberedda säkerhetsbälten.

Måste maila tillbaka / bekräfta om jag vill behålla min beställning.
Vill verkligen ha BLIS funktionen (Cros traffic alert, Rear Collision...inte så nödvändig) men, men...
/Valter
Gissar att detta mail kom från din Volvoåterförsäljare?
Efter alla diskussioner kring detta kollade jag för ca en månad sen med min säljare huruvida Driver Awareness är kvar eller ej... han påstod då att dom inte fått någon annan info än att den byggs som jag betällt bilen... hoppas verkligen det - annars avbokar jag. Vill inte lägga pengar på en bil (som förvisso är ny men) som är sämre än den V60 2015 jag har idag.... BLIS /CTA mm är bland det bästa med bilen...
/M
av PowerPulse
#1453812
Valter, avboka! Just de tillvalen är viktiga och inget jag skulle vilja vara utan.

Om bilen skulle levereras förberedd och en hint om att eftermontering är preliminärt beräknad att ske inom ett par månader så kanske det hade varit godtagbart.

Att tillvalen inte finns nu gör att jag för egen del gärna kör vidare med min. Många val och kombinationer har för övrigt försvunnit sen XC60 II introducerades.

Om Volvo menat uttalade allvar med sitt uttalade säkerhetstänk borde det dessutom ha varit standard.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1453815
I början va jag lite avundsjuk på att MY22 fick facelift å Google osv men nu är jag väldigt nöjd med min My21 å att jag fick alla tillval jag specat.
Användarvisningsbild
av bem
#1453816
Men blir det inte dyrt att avboka?
Gissar det kan bero av hur nära prel. leveransdatum det är man avbokar en beställning på en ny Volvo? Står väl i villkoren kan jag tro.
Jag beställde en ny V90 i februari som ännu inte levererats (6 gånger har leveranstiden skjutits upp, nu är det tydligen v.31 som gäller men jag är nog lite skeptisk om det blir så). Vecka 8 beställde jag min Volvo, v.22 var leveransdatum länge men sen var det inget leveransdatum ett tag, sen ändrades det till nya veckonr och nu är det senaste v.31. F.n. 9 veckor senare lev. än den ursprungliga. Jag blir bara av med BLIS på min enl. försäljerskan. Men det är lite oklar vad det drar med sig för övrig funktionalitet som ev. försvinner. Inte ens säljaren visste säkert. Jag kan nog klara mig utan BLIS men det vore ju kul om Volvo kunde leverera min bil nån gång. :-)
Jag vet att det beror på bl.a pandemin, chipbristen och specifikation på bilen men Volvo levererar ju bilar i andra serier än 90-serien (V90 för mig) så varför det går trögt med V90 blir jag lite nyfiken på. En V90 T6 Recharge Inscription är det jag beställt om nån undrar.
Jag väntar ett tag till får vi se om Volvo kan leverera. Kul se här att ni får levererat Era V60 och XC60 om än lite ”vingklippta” (utan BLIS osv).

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1453834
Kollade i villkoren för avtalet om köp av min V90 T6 Recharge Inscription 2022 och man avbeställer en bil som är dyrare än 7,5 prisbasbelopp (f.n. är 1st sådant 47 500 kr) dvs. 357 tkr har säljföretaget rätt till ersättning med 15% av bilen pris. För min del skulle en avbeställning i sådant läge kosta ca. 95 tkr. Inte bara avbeställa alltså. Således bara att vänta på leverans i mitt fall, när det nu blir (närmar sig 9 veckor sen bilen enl första leveransbeskedet skulle levererats egentligen). Att min bil inte får BLIS kan jag nog leva med och inget jag skulle avbeställa för.
/Bo
av TmVardon
#1453839
Fast nu när dom inte levererar produkten som den var beställd så är det ju ett kontraktsbrott och du har därför möjlighet att dra dig ur utan att det kostar något. Så var det för mig och så har Volvo sagt själva när dom gick ut med det här med driver awareness.

Så länge du meddelar att du drar dig ur inom skälig tid efter att du fick reda på ändringarna i utrustning, tror det stod att skälig tid är ett par veckor.
av Qualia
#1453856
Man kan nog avbeställa utan att de tar ut något avgift, eftersom de inte kan leverera en produkt enligt köp avtalet.

Däremot kan de ta ut en avgift om allt stämmer enligt kontraktet
Användarvisningsbild
av bem
#1453866
TmVardon och Qualia,
Det låter rimligt det Ni skrev.
Jag väntar i alla fall till vecka 31 i mitt fall, kan ju hända Volvo får till en leverans då. Är ju så nära nu och så är jag så sugen på ny bil efter att gått i väntans tider i 23 veckor (sen beställning) om de levererar bilen v.31.
Bil utan BLIS då förstås, en ”chipbristbil”. :-)
Edit: Min bil (V90 T6 Recharge Inscription) är nu byggd i Torslandafabriken. :-D Nu är det inte långt borta innan jag får hämta den hos min Volvohandlare.
/Bo
av OFra
#1454020
Jag fick göra avkall på både 360 kamera och BLIS trots att jag beställde i mars. Kändes väldigt surt men utöver prisavdraget så satte jag ett ultimatum om att bli kompenserad mer än bara prisavdrag för BLiS och 350 kameran. alternativet var att Avbeställa bilen. Fick gratis vinterdäck värde 30 k vilket kändes som en okej kompensation för ev. Sämre andrahandsvärde. Tycker inte att konsumenten ska ta hela den risken. Ställ krav är mitt råd! Är för övrigt väldigt nöjd med den nya xc60 och tycker att Googlemaps är trevligt!
  • 1
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 226
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]