Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neomannen
#1562400
Det var den bilden jag tänkte på. Hur tolkar ni den?

Skillnaden på "antal hästkrafter" är alltså 53? (är det på bensindelen de menar?)
"Motorstyrkan" är skillnaden 105hk? (det som ibland brukar kallas systemeffekt? dvs bensin + el)

Om 53 hk är skillnaden på bensindelen så måste 52hk komma från el-delen. (för att få hela skillnaden i "motorstyrka").

Vad det rent hårdvarumässigt skiljer om det är något sådant låter som en rätt väl bevarad hemlighet :-).
av UnleashFusion
#1562416
Neomannen skrev: tis 28 nov 2023, 21:27 Det var den bilden jag tänkte på. Hur tolkar ni den?

Skillnaden på "antal hästkrafter" är alltså 53? (är det på bensindelen de menar?)
"Motorstyrkan" är skillnaden 105hk? (det som ibland brukar kallas systemeffekt? dvs bensin + el)

Om 53 hk är skillnaden på bensindelen så måste 52hk komma från el-delen. (för att få hela skillnaden i "motorstyrka").

Vad det rent hårdvarumässigt skiljer om det är något sådant låter som en rätt väl bevarad hemlighet :-).
mellanskillnaden på T6 - 397hk - varav 262/253hk är från motor och resterande elmotorn. samma på T8an med sina hk/effekt
av Thomasksen
#1562424
T6 har väl 397 hk totalt, men strypt till 350. Mot T8 som har 450 totalt.
Om dom ska ta 50000:- mer för T8 så måste dom väl motivera det.
Gissar att det är exakt samma motor (motorer) med och utan strypning.
Användarvisningsbild
av bem
#1562425
Det finns ett svar i nån tråd här på jagrullar där det står hur skillnaden i hk på nyare T6 och T8 laddhybrid får sin förklaring. Nån fråga på Volvo och de svara och svaret postades i en tråd här på forumet. Med en smart sökning borde det gå att hitta inlägget och svaret.
av Dpblad
#1562530
Väntar på en MY24 XC60 T8 Recharge Ultimate med leverans i mars. Ser nu att laminerade rutor finns som tillval för MY25. Jag vet vad en laminerad ruta är och hade gärna lagt till det, men vad betyder "akustikrutor" som ingår i MY24 ?
av gillekille
#1563311
Hej !

Det verkar luta åt en XC60 Recharge för mig. Men pratar man med Volvo så är det inga problem med leveranser, men googlear man runt är det väldigt svajigt.

Hur ser det ut om man skulle beställa innan årskiftet. När kan man tänkas få den ? Blir nog inte mycket lull lull utan nått standardpaket antar jag :)
Användarvisningsbild
av bem
#1563323
gillekille skrev: ons 06 dec 2023, 10:44 Hej !

Det verkar luta åt en XC60 Recharge för mig. Men pratar man med Volvo så är det inga problem med leveranser, men googlear man runt är det väldigt svajigt.

Hur ser det ut om man skulle beställa innan årskiftet. När kan man tänkas få den ? Blir nog inte mycket lull lull utan nått standardpaket antar jag :)
På Volvo Cars hemsida, Beställ Online, Ändringbara bilar står nuvarande leveranstid på XC60 t.ex. Recharge (laddhybrid):
Core och Plus utrustningsnivå: 6-7 mån.
Ultra (icke Black edition) utrustningsnivå: 6-7 mån.
Ultra Black Edition (T8): 5-6 månader.

https://www.volvocars.com/se/shop/xc60/?listingType=bto
av gillekille
#1563325
Tack !
Men jag har själv pratat med Volvo och jag litar inte alls på deras Preliminära leveranssiffror då mina andra Volvos har alltid dragit ut på tiden. Och säger Volvo 6-7månader så tänker jag snarare minst 2 månader till och då får jag tyvärr välja bort Volvo.
Därav min fråga till dem som har beställt redan och vad tidsrummet slutade på :)
av viggen60
#1563333
Hej
Jag beställde 13 dec 2022 leverans 16 juni 2023 MY 2024, alltså 6 mån.
Mvh
V60
  • 1
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 228

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]