- fre 29 okt 2021, 07:00
#1471516
perhall,
Om man inte kan välja till en bränslevärmare när man bygger en Volvo idag på Volvo Cars hemsida lär man inte få en bränsledriven värmare om bilen levereras som 2022 late dvs. byggd efter vecka 47. Jag har en V90 Recharge 2022 early och på dessa gick det få bränsledriven värmare. På V90 Recharge nu till 2022 late går det inte få bränsledriven värmare, värmen är eldriven (dock inte värmepump för det har bara Volvos rena elbilar, som standardutr. eller via tillval). Så länge det finns tillräckligt med kräm kvar i hybridbatteriet (det nya större på 18,8 kWh) lär det gå starta värme i bilen via appen ungefär som det går med bilar som har bränslevärmare. Så har jag fattat att det funkar.
Kan stå om man lusläser på Volvos hemsida om en Recharge laddhybrid ang. nya elbaserade värmesystemet.
Läser man vad som står om Klimat när man bygger t.ex. en XC60 Recharge på Volvos hemsida idag så skriver de:
”Elektrisk värmare och kylare för kupén
Oberoende av vädret kan detta kraftfulla elektriska värme- och luftkonditioneringsaggregat hjälpa dig att skapa ett behagligt klimat i din Volvo Recharge. När bilen är på laddning kan du förkonditionera bilen innan du ger dig iväg. Så oavsett om det är kallt eller varmt ute kan du alltid sätta dig i en kupé som är behagligt klimatiserad av bilens elektriska värmare eller luftkonditionering. Detta hjälper också till att förlänga räckvidden i helt elektriskt läge. För optimerad sikt och komfort i vinterkylan kan du slå på värmen i framstolarna, ratten, vindrutan, bakrutan och sidobackspeglarna. Förkonditioneringen styr du bekvämt från din mobiltelefon via appen My Volvo eller genom att bara trycka på huvuddisplayen. Starta den direkt eller välj bland upp till åtta förinställda avgångstider.”
Det tycks som förkonditionering t.ex. få en varm bil på vintern innan man åker bara funkar när man har bilen ansluten med laddsladd. Men det måste väl gå att få värme i bilen i förväg även om den inte är ansluten med laddsladd. Det nya större hybridbatteriet ger ju förutsättning att starta förkonditiomering med det batteriet som energikälla. Man borde då kunna starta värme i bilen från appen även om bilen inte är ansluten med laddsladd.
Finns ingen rim och reson i det hela annars, i synnerhet som det inte går att välja till bränslevärmare längre (på 2022 late) på nån Recharge laddhybrid.
Så har jag fattat det funkar men det går kanske läsa sig till på Volvos hemsida. Leta, kanske finns info.
Det var liknande oklarhet med min V90 Recharge 2022 early, jag beställde som tillval bränslevärmare (den var borttagen från standardutr. på 2022 early). Men om man inte hade beställt bränslevärmare hur hade det funkat då med start av värme från appen när bilen inta var ansluten med laddsladd. Ingen visste, inte säljaren heller. Jag gardera mig då genom att beställa till bränslevärmare som då gick att beställa som tillägg utöver standardutr.
Jag kan starta värme med bränslevärmaren från appen när bilen inte är ansluten med laddsladd. Precis som jag ville ha det. Men bränslevärmaren startar även under gång vid behov, en mindre trevlig sak som många klagat på inkl. miljövänner, biltestare i biltidningar osv.
En säljare borde kunna få svar från Volvo om en Volvo Recharge 2022 late med nya större batteriet på 18,8 kWh kan via appen starta värme även om bilen inte är ansluten med laddsladd.
Under färd finns ju ingen bränslevärmare som kan gå igång så då måste ju värmen alstras från elsystemet och kanske från motorns överskottsvärme i Hybrid körläge t.ex.
Hur bilen hålls varm i Pure körläge kan man undra men det måste ju vara med hybridbatteriets hjälp.
Hoppas det går att få fram helt säkra uppgifter hur värmen funkar i olika situationer på Volvo Recharge 2022 late med nya stora hybridbatteriet på 18,8 kWh där ingen bränslevärmare går att få.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.