Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisE
#1471389
Sådär då har jag också fått hämtat ut min nya fina röda Inscription Recharged :-) Än så länge helnöjd. Har en del andra frågor som jag kör i dom andra trådarna. Men tack för mig i denna och härliga diskussioner och lycka till med era beställningar!
av perhall
#1471496
Vad händer om man beställt innan uppgraderingen - med värmare - och sen får en uppgraderad. Ryker värmaren då...?
Användarvisningsbild
av bem
#1471516
perhall,
Om man inte kan välja till en bränslevärmare när man bygger en Volvo idag på Volvo Cars hemsida lär man inte få en bränsledriven värmare om bilen levereras som 2022 late dvs. byggd efter vecka 47. Jag har en V90 Recharge 2022 early och på dessa gick det få bränsledriven värmare. På V90 Recharge nu till 2022 late går det inte få bränsledriven värmare, värmen är eldriven (dock inte värmepump för det har bara Volvos rena elbilar, som standardutr. eller via tillval). Så länge det finns tillräckligt med kräm kvar i hybridbatteriet (det nya större på 18,8 kWh) lär det gå starta värme i bilen via appen ungefär som det går med bilar som har bränslevärmare. Så har jag fattat att det funkar.
Kan stå om man lusläser på Volvos hemsida om en Recharge laddhybrid ang. nya elbaserade värmesystemet.

Läser man vad som står om Klimat när man bygger t.ex. en XC60 Recharge på Volvos hemsida idag så skriver de:

”Elektrisk värmare och kylare för kupén
Oberoende av vädret kan detta kraftfulla elektriska värme- och luftkonditioneringsaggregat hjälpa dig att skapa ett behagligt klimat i din Volvo Recharge. När bilen är på laddning kan du förkonditionera bilen innan du ger dig iväg. Så oavsett om det är kallt eller varmt ute kan du alltid sätta dig i en kupé som är behagligt klimatiserad av bilens elektriska värmare eller luftkonditionering. Detta hjälper också till att förlänga räckvidden i helt elektriskt läge. För optimerad sikt och komfort i vinterkylan kan du slå på värmen i framstolarna, ratten, vindrutan, bakrutan och sidobackspeglarna. Förkonditioneringen styr du bekvämt från din mobiltelefon via appen My Volvo eller genom att bara trycka på huvuddisplayen. Starta den direkt eller välj bland upp till åtta förinställda avgångstider.”

Det tycks som förkonditionering t.ex. få en varm bil på vintern innan man åker bara funkar när man har bilen ansluten med laddsladd. Men det måste väl gå att få värme i bilen i förväg även om den inte är ansluten med laddsladd. Det nya större hybridbatteriet ger ju förutsättning att starta förkonditiomering med det batteriet som energikälla. Man borde då kunna starta värme i bilen från appen även om bilen inte är ansluten med laddsladd.
Finns ingen rim och reson i det hela annars, i synnerhet som det inte går att välja till bränslevärmare längre (på 2022 late) på nån Recharge laddhybrid.
Så har jag fattat det funkar men det går kanske läsa sig till på Volvos hemsida. Leta, kanske finns info.
Det var liknande oklarhet med min V90 Recharge 2022 early, jag beställde som tillval bränslevärmare (den var borttagen från standardutr. på 2022 early). Men om man inte hade beställt bränslevärmare hur hade det funkat då med start av värme från appen när bilen inta var ansluten med laddsladd. Ingen visste, inte säljaren heller. Jag gardera mig då genom att beställa till bränslevärmare som då gick att beställa som tillägg utöver standardutr.
Jag kan starta värme med bränslevärmaren från appen när bilen inte är ansluten med laddsladd. Precis som jag ville ha det. Men bränslevärmaren startar även under gång vid behov, en mindre trevlig sak som många klagat på inkl. miljövänner, biltestare i biltidningar osv.
En säljare borde kunna få svar från Volvo om en Volvo Recharge 2022 late med nya större batteriet på 18,8 kWh kan via appen starta värme även om bilen inte är ansluten med laddsladd.
Under färd finns ju ingen bränslevärmare som kan gå igång så då måste ju värmen alstras från elsystemet och kanske från motorns överskottsvärme i Hybrid körläge t.ex.
Hur bilen hålls varm i Pure körläge kan man undra men det måste ju vara med hybridbatteriets hjälp.
Hoppas det går att få fram helt säkra uppgifter hur värmen funkar i olika situationer på Volvo Recharge 2022 late med nya stora hybridbatteriet på 18,8 kWh där ingen bränslevärmare går att få.

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
#1471631
Bo,
jag fattar att det inte går att beställa nu men min kollega beställde en med gamla motorn och fick sen bekräftelse på att han får nya. Värmaren bara försvinner då och ersätts med värmaren som går på batteriet...?
Användarvisningsbild
av bem
#1471640
perhall skrev: fre 29 okt 2021, 22:42 Bo,
jag fattar att det inte går att beställa nu men min kollega beställde en med gamla motorn och fick sen bekräftelse på att han får nya. Värmaren bara försvinner då och ersätts med värmaren som går på batteriet...?
Ja så tror jag verkligen det blir, att bränslevärmaren bara försvinner, och i hans fall går det inte lägga till den igen eftersom bränslevärmare utgått helt för Volvos Recharge Plug-in hybrider för 2022 late med större batteriet och kraftigare elmotorn. Han får då istället en högvoltsvärmare som drivs av hybridbatteriet.

Då måste det bli så att kupen värms endast på elektrisk väg med högvoltsvärmaren under körning ( ev att motorns överskottsvärme hjälper till eller kan ta över och ge värme under gång). Och starta värme (förklimatisering) när bilen inte är ansluten med laddsladden måste ju gå, med hybridbatteriet som energikälla (högvoltsvärmaren). Det blir allt besvärligt för många om det inte går få värme i bilen via appen (direktstart eller via timer) med hjälp av högvoltsvärmaren? Fast man kanske kan starta bilen (motorn) via appen och få förklimatisering den vägen? På min V90 T6 Recharge 2022 early som har bränslevärmare vete tusan om det går starta motorn via appen (jag har aldrig lyckats).
Svårt veta hur det kommer funka på Recharge laddhybrider 2022 late eftersom ingen handbok finns att läsa i på Volvo Cars hemsida än.
I handboken till min V90 T6 Recharge 2022 early står det att om bilen inte har parkeringsvärmare (inte har bränslevärmare) kan inte bilen värmas med förkonditionering om bilen inte är ansluten med laddsladd. Om man på Recharge laddhybrid 2022 early inte hade valt till bränslevärmare hade man fått värme i kupen på elektrisk väg under körning (kallas tillskottsvärme) och värme vid förklimatisering när bilen är parkerad om bilen är ansluten med laddsladd (parkeringsvärme) eller via bränslevärmaren
/Bo
av Wsemme
#1472784
Hej

Gjorde beställning på xc60 T8 i veckan.
Diskussionen var 6-7månaders leveranstid men väldigt flytande. Var görs T8 versionerna numera är det fortfarande Kina eller är det Torslanda?
Hur lång tid har det tagit för er att få upp bilen i appen så man kan följa produktionsvecka?
Kan flika in med att best blev r-design onyx black med 21-tummare. :-D
av Fleshgear
#1472797
Wsemme skrev: lör 06 nov 2021, 09:42 Hej

Gjorde beställning på xc60 T8 i veckan.
Diskussionen var 6-7månaders leveranstid men väldigt flytande. Var görs T8 versionerna numera är det fortfarande Kina eller är det Torslanda?
Hur lång tid har det tagit för er att få upp bilen i appen så man kan följa produktionsvecka?
Kan flika in med att best blev r-design onyx black med 21-tummare. :-D

Jag beställde en tjänstebil i våras en xc60 t8 som jag aldrig fick pga att den skulle gå till externkund istället men den skulle tillverkas i Torslanda.

Så jag beställde en xc60 t6 hybrid nu(privat) tog 4v innan jag såg preliminär lev .. även T6 byggs i Torslanda

frågade säljaren om lev tid när jag beställde, han kunde inte riktigt svara men gissade på 5-6 mån,
Nu står de i "min volvo" att pre lev V52.. (beställde bilen 15/9) så stämmer det är det ju en hyfsad lev tid med tanke på omständigheterna med halvledarbristen
  • 1
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 225

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen