Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
#1531918
Derank skrev: tis 14 feb 2023, 22:27 Tror bestämt inte att det påverkar det minsta, min XC60 är helt ren från bliss, fniss och allt det där, man kunde aktivt välja bort det fram till 2016 års XC60 och det finns gott om förare där ute såsom jag som avskyr allt vad dessa bliss och joller heter och gladeligen köper sådanna fordon just pga av att de inte har dessa saker.

Det finns alltid 2 sidor av myntet.

ungefär samma tänk från vissa att en T6a kommer bli osäljbar och ingen vill ha en diesel om 5år osv osv osv, det finns alltid köpare. Det är ju bara se snacket och pikarna till de som köpte diesel för 4-5år sedan...ni kommer få skänka bort era bilar, ingen vill ha en diesel 2023 osv osv...

Skulle nog säga att den gör det då den saknar CTA med, du saknar ju en väsentlig säkerhetsfunktion, handlar ju inte bara om att det lyser i backspegeln, av egen erfarenhet har denna funktion löst att ingen kollision uppstått för min egna del med att styra ifrån av två möjliga fall p.g.a idioter som inte följer trafikregler.
av viggen60
#1531934
Mak skrev: ons 22 feb 2023, 10:20 Hur långt innan leverans kan man räkna med att bilen byggs på Torslanda? När går brytpunkten för modellår -24?
Skulle tro byggtid runt vecka 17-18. Jag har en MY 2024 leverans vecka 23

Viggen 60
av Mak
#1531946
viggen60 skrev: tor 23 feb 2023, 14:15
Mak skrev: ons 22 feb 2023, 10:20 Hur långt innan leverans kan man räkna med att bilen byggs på Torslanda? När går brytpunkten för modellår -24?
Skulle tro byggtid runt vecka 17-18. Jag har en MY 2024 leverans vecka 23

Viggen 60
Tackar! Då verkar det rimligt att även vår bil blir en -24 som står leverans vecka 21.
av Svanteborg
#1531997
Hej!
Jag köpte en XC60 T6 Recharge häromdagen, det var någon annan som beställt den nån gång i höstas eller efter sommaren -22, och sedan ångrat sig men handlaren hade bestämt sig för att ändå ta hem bilen. När jag var där var sista dagen för ändringar, så vi bytte färg och la till nåt utrustningspaket men sedan var jag nöjd. Den ska preliminärt levereras vecka 13 tror jag, men det är en sak jag inte förstår riktigt. Det står i ordern att den har 350 hk, men visst ska det väl vara 398 i de nya T6:orna?
Motorkoden är B4204T52 och kollar jag på en T6 Recharge med nya drivlinan på car.info står det 398 hk och motorkod B4204T46 på dem allihop. Vad jag förstår så avser denna motorkod endast bensinmotorn och inte kombinationen? Men jag kan inte hitta någon information om vad som skiljer motorerna åt, och det är ju konstigt att den nya drivlinan har två olika motorkoder?
av TurboDanneV70
#1531998
Förstår inte heller det. Har en V60 T6 -23 och enligt Volvo ska det vara 350hk.
Kollar jag på transportstyrelsen samt car.info så får jag sifforna 107kW på elmotorn och 186kW på bensinmotorn (293kW sammanlagt) och detta tillsammans blir ju 398hk och inte 350. Vet inte vad som stämmer. :) Motorkod B4204T46 på car.info

I offerten från Bilia står det 257kW och B4204T52
av Svanteborg
#1532005
TurboDanneV70 skrev:Förstår inte heller det. Har en V60 T6 -23 och enligt Volvo ska det vara 350hk.
Kollar jag på transportstyrelsen samt car.info så får jag sifforna 107kW på elmotorn och 186kW på bensinmotorn (293kW sammanlagt) och detta tillsammans blir ju 398hk och inte 350. Vet inte vad som stämmer. :) Motorkod B4204T46 på car.info

I offerten från Bilia står det 257kW och B4204T52
Jag frågade säljaren om inte nya rechargen hade 398 hk idag och fick detta till svar:
Nej nya recharge med längre räckvidd har 350 hk så den stämmer.
av ansjo
#1532006
Då var det dags att vänta igen, då jag avbeställde bilen 4 veckor innan leverans då den skulle levereras utan BLIS och bak/sidoradar. Leverans någon gång september-oktober, lite surt då jag väntat sedan augusti förra året..
Användarvisningsbild
av bem
#1532007
Svanteborg skrev: fre 24 feb 2023, 07:24 Hej!
Jag köpte en XC60 T6 Recharge häromdagen, det var någon annan som beställt den nån gång i höstas eller efter sommaren -22, och sedan ångrat sig men handlaren hade bestämt sig för att ändå ta hem bilen. När jag var där var sista dagen för ändringar, så vi bytte färg och la till nåt utrustningspaket men sedan var jag nöjd. Den ska preliminärt levereras vecka 13 tror jag, men det är en sak jag inte förstår riktigt. Det står i ordern att den har 350 hk, men visst ska det väl vara 398 i de nya T6:orna?
Motorkoden är B4204T52 och kollar jag på en T6 Recharge med nya drivlinan på car.info står det 398 hk och motorkod B4204T46 på dem allihop. Vad jag förstår så avser denna motorkod endast bensinmotorn och inte kombinationen? Men jag kan inte hitta någon information om vad som skiljer motorerna åt, och det är ju konstigt att den nya drivlinan har två olika motorkoder?
Den motorkod som står på dekalen i motorutrymmet (om motorn har en dekal) eller på motorn borde ju vara den rätta, se användarhandboken var du hittar dekalen om motorn har en dekal.
Kollar man i handboken till XC-60 MY23 late t.ex. står för T6 motorkod B4204T52, effekt 186 kW/253 hk och för elmotorn 107 kW/145 hk. 253+145 hk=398 hk. Det måsta väl ändå vara korrekt?
Kikar man på T8 i samma handbok så har en motorkod B4204T56 (ej Polstar optimerad) med T8 på 228 kW/310 hk
som med elmotorn på 107 kW/145 hk ger totalt 310+145hk=455 hk.

Kollade på min egen V90 T6 Recharge MY22 early och den har motorkod B4204T46 och enligt handboken står det T6 186 kW/253 hk och elmotor 65 kW/88 hk dvs totalt 253+88 hk=341 hk. Och det stämmer vad gäller totala antal "hästar".

Det är nog samma T6 i MY23 som i MY22 men jag har för mig de ändra nåt med turbon i MY22 late och nyare? Är det inte så att man plockade bort kompressorn och har kvar turbon på de nyare? Har för mig jag sett det i nån provkörning av XC-60 MY22 late (när nya större hybridbatteriet på 18,8 kWh och starkare elmotorn på 145 hk kom) på Youtube.
av JP88
#1532010
Om jag förstått korrekt så för T6 MY22 med lilla elmotorn stämmer det att 253+88 hk=341 hk. För T6 MY23 med den större elmotorn så har man begränsat totaleffekten mjukvarumässigt så att 253+145 hk=350 hk. Det betyder att acceleration än starlik, men att 4-hjulsdriften har bättre fördelning mellan drivning fram/bak på MY23 med ca 60/40 istället för 75/25-fördelning på MY22 . Den stora vinsten mellan modellåren är att elmotorn är betydligt större, vilket gör att det numer är helt okej att köra på bara el. Vill man ha mer än 350 hk så får man lägga till 50.000 kr för att få en T8.
  • 1
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 226

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]