Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jorglund
#1530196
andTa skrev: ons 08 feb 2023, 11:59 Har pratat med återförsäljaren idag. Alla xc60 recharge byggt mellan v9-v16 blir utan Driver Awareness.
Trist, Vad händer om du inte godtar kompensationen och säger att du vill vänta tills det blir tillgängligt ?
Tänker att du förmodligen då får en MY24 istället.. ?

På min order står det att jag kan göra ändringar tom i morgon. misstänker att bilen byggs i fabriken innan v9 eftersom jag inte har fått något annat besked från Volvo. Har bara fått besked att "Din bil byggs snart.." för ca 2v sedan.
..JL
av ansjo
#1530198
Intressant, min bil ska levereras v.12 så då ligger den nog risigt till…jag har inte hört ett ljud än så länge.
av andTa
#1530228
Trist, Vad händer om du inte godtar kompensationen och säger att du vill vänta tills det blir tillgängligt
Går tyvärr inte att vänta. Pratade med försäljningschefen. Blir att tacka ja och få en bil utan, eller tacka nej och vänta 7-8 månader på ny bil. Volvo Göteborg säger nej, nej och nej till ytterligare kompensation.
Har till imorgon på mig att tacka ja eller nej.
Användarvisningsbild
av Jorglund
#1530231
Tufft val :(
Svårt att veta vad det gör på bilens pris den dag man vill sälja samt om man kan leva utan denna finess eller inte..
Får se om jag också får ett brev...
Användarvisningsbild
av poseidon
#1530237
NyXC60Recharge skrev: ons 08 feb 2023, 09:30 Hej, fick mail av Volvo att BLIS uteblir med 5000 som ersättning. Ska kontakta min säljare för att "undersöka"....
Till er som ska få leverans innan sommaren och inte hört från Volvo ang. BLIS skulle jag kontakta säljaren och fråga.
Drabbas det alla eller bara enstaka kunder??
Kan ni kontakta er säljare och återkomma?
Ringde nu och min bil va inte påverkad vad som CBV kunde se. Hade man inte haft materialteckning för den så hade jag hört något redan iom att den bara är knappt 2v bort.
Användarvisningsbild
av bem
#1530247
Förarstöden BLIS (Blind Spot Information System) och CTA (Cross Trafic Alert):

Jag har bägge i min V90 Recharge MY22. Hade lite tur när jag beställde bilen och den byggdes att Volvo prioriterade 90-serien när det blev komponentbrist (datachipbrist). Så min bil levererades med både BLIS och CTA. Fast försäljerskan kalla in mig en sväng när det blev känt att det var datachipbrist och sa att min Volvo ev. kan bli utan några saker, men det var innan det blev klart att Volvo prioriterade 90-serien så de slapp bli chipbrist edition bil.
Nåväl, CTA har gripit in några gånger under de 17 månader jag haft min bil. BLIS ser jag ibland aktiveras men det är rätt lugnt på vägarna jag kör (80-väg, landsväg) så BLIS behöver inte jobba speciellt mycket i min bil. Jag ser mest den blinkar till i backspeglarna när jag aktiverar bilen (startar den).
Jag hade en Volvo utan vare sig CTA och BLIS innan och det gick bra det med. Men nu när jag haft det så i alla fall CTA verkar en bra grej. BLIS har jag nog mindre nytta av i min dagliga körning. Jag skulle nog inte gråta (möjligtvis krokodiltårar, falska tårar) om jag idag beställde en ny Volvo och de säger att du blir av med CTA och BLIS p.g.a. datachipbrist.
5 tusen kr låter ganska lite i avdrag när man inte får BLIS+CTA, men det är väl kanske inte värt mer enligt "prislistan"? Tror knappast bilen får nåt mindre värde när man skall byta bort bilen, så mycket annat avgör en bils värde också. Men hade jag två lika Volvobilar att välja mellan och den ena har CTA+BLIS men inte den andra och de ligger nära i pris tog jag den med CTA+BLIS helt klart.
av perhall
#1530292
Jag tror inte andrahandsvärdet påverkas så mycket då det under 2020-2023 både för volvo och andra märken uppstått rätt många såna här situationer. Min bil är utan BLIS, tänkte inte på det när jag fick min orderbekräftelse och jag tror inte nån kommer att såga den för det när den säljs om några år.
av Recharged
#1530317
Hade jag ansett att kompensationen täcker besväret av förlusten eller om jag till och med hade velat vara utan utrustningen i fråga och då sett kompensationen som en ren rabatt hade jag inte oroat mig för andrahandsvärdet. Menar att en bil utan utrustningen inte blir värd mindre vid försäljning utan istället behåller värdet men sållar bort vissa köpare. Det säljs och finns gott om bilar till försäljning där komponentbristen tar uttryck, inte minst i dyrare utföranden som Polestar Engineered, där utebliven utrustning är mer påtaglig men ändå inte avspeglas i priset.
av ansjo
#1530329
Då var min bil avbokad, säljaren ringde nyss och jag fick det även på mail. Surt men då bilen var ett privatköp och fullutrustad samt att jag inte ville vara utan BLIS var det inget svårt val.
Det blir att fundera om man ska lägga en ny beställning eller kolla efter något annat…
  • 1
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 226

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]