Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1439521
Nej jag tycker inte det är samma fråga. Din fråga är vinklad med utgångspunkten att en T6 är värdelös.

Jag valde själv T6 framför T8. Dels pga förmånsvärdet och TCO kalkyl men även för att logiken säger att den bör gå snålare på enbart bensin än T8 gör. 30.000 är en hel del extra utrustning.
av boeder
#1439531
Lockis skrev: sön 04 apr 2021, 22:19 Nej jag tycker inte det är samma fråga. Din fråga är vinklad med utgångspunkten att en T6 är värdelös.

Jag valde själv T6 framför T8. Dels pga förmånsvärdet och TCO kalkyl men även för att logiken säger att den bör gå snålare på enbart bensin än T8 gör. 30.000 är en hel del extra utrustning.
Vinklad,!! jag frågar då jag upptäcker fler T6 hos handlaren, jag har ingen aning därav frågar jag, kanske T8 som ör värdelös med tanke på alla väljer T6 så hur kan jag vinkla? Men det ger lite svar på det jag misstänker, men undra hur mkt mindre T6 drar. (Jag frågar för jag skall byta bil) så inget konstigt alls.
av Lockis
#1439546
boeder skrev: sön 04 apr 2021, 22:55
Lockis skrev: sön 04 apr 2021, 22:19 Nej jag tycker inte det är samma fråga. Din fråga är vinklad med utgångspunkten att en T6 är värdelös.

Jag valde själv T6 framför T8. Dels pga förmånsvärdet och TCO kalkyl men även för att logiken säger att den bör gå snålare på enbart bensin än T8 gör. 30.000 är en hel del extra utrustning.
Vinklad,!! jag frågar då jag upptäcker fler T6 hos handlaren, jag har ingen aning därav frågar jag, kanske T8 som ör värdelös med tanke på alla väljer T6 så hur kan jag vinkla? Men det ger lite svar på det jag misstänker, men undra hur mkt mindre T6 drar. (Jag frågar för jag skall byta bil) så inget konstigt alls.
Förbrukningen beror ju helt på körstil och körmönster. Välj den du tycker är mest intressant. I mitt fall tyckte jag inte att en powerpulse tank är värt den extra kostnaden.
av s6025t
#1439556
T8 har aldrig haft nån powerpulse tank det är endast dieselmotorn D5 som haft det systemet men har utgått för nåt år sedan när mildhybriderna kom
Förbrukningen mellan T6 o T8 är exakt lika o motorerna är likadana också det som skiljer är 0,4 sekunder 0-100 o mjukvara till motorstyrning då T6 är lite begränsad i toppeffekt/vridmoment
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer
av boeder
#1439585
s6025t skrev: mån 05 apr 2021, 09:47 T8 har aldrig haft nån powerpulse tank det är endast dieselmotorn D5 som haft det systemet men har utgått för nåt år sedan när mildhybriderna kom
Förbrukningen mellan T6 o T8 är exakt lika o motorerna är likadana också det som skiljer är 0,4 sekunder 0-100 o mjukvara till motorstyrning då T6 är lite begränsad i toppeffekt/vridmoment
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer
Ser nu att de har samma Totalvikt, tjänstevikt med, såg någon tråd om att T8 väger mer men det verkar inte stämma.
av Danielsjholm
#1439663
Fick min T6 Recharge levererad för en dryg månad sen, och i mitt fall var det till stor del priset. Men i mitt tycke så har T6 lite trevligare gång än T8 som kan uppfattas som rätt våldsam vid kickdown, inte beroende på effekten utan mer hur växellådan jobbar. Men det är ju så klart en smaksak. Samt att övergången mellan el och bensin är lite mer ”smooth” i T6, men det kan vara på grund av att de T8or jag kört har varit av äldre årsmodeller.

Hoppas dock på en polestar optimering snart.

Angående bränsleförbrukningen så kan jag tänka mig att T6 är lite snålare än T8 vid längre körningar. Körde Stockholm - Linköping under påskhelgen med ett snitt på 0.58 (farthållaren på 115km/h) med fulladdat batteri.
Med XC60 T8 har jag inte klarat mig under 0.75 på samma sträcka med liknande körsätt och fulladdat batteri. (Enligt färddatorn)
av Danielsjholm
#1439665
s6025t skrev: mån 05 apr 2021, 09:47 T8 har aldrig haft nån powerpulse tank det är endast dieselmotorn D5 som haft det systemet men har utgått för nåt år sedan när mildhybriderna kom
Förbrukningen mellan T6 o T8 är exakt lika o motorerna är likadana också det som skiljer är 0,4 sekunder 0-100 o mjukvara till motorstyrning då T6 är lite begränsad i toppeffekt/vridmoment
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer
T8 är baserad på B6 motorn ( kompressor och turbo), medan T6 är baserad på B5 (bara Turbo).
Det är i alla fall den infon jag lyckats få fram, men det kanske är någon som kan rätta mig?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1439675
Danielsjholm skrev:
s6025t skrev: mån 05 apr 2021, 09:47 T8 har aldrig haft nån powerpulse tank det är endast dieselmotorn D5 som haft det systemet men har utgått för nåt år sedan när mildhybriderna kom
Förbrukningen mellan T6 o T8 är exakt lika o motorerna är likadana också det som skiljer är 0,4 sekunder 0-100 o mjukvara till motorstyrning då T6 är lite begränsad i toppeffekt/vridmoment
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer
T8 är baserad på B6 motorn ( kompressor och turbo), medan T6 är baserad på B5 (bara Turbo).
Det är i alla fall den infon jag lyckats få fram, men det kanske är någon som kan rätta mig?
T6n har också kompressor och turbo. Tror det enda som skiljer T6 vs T8 är mappning utav mjukvara för att ut lite mer kräm i T8n annars är det helt lika motorer.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Lockis
#1439695
Danielsjholm skrev:
s6025t skrev: mån 05 apr 2021, 09:47 T8 har aldrig haft nån powerpulse tank det är endast dieselmotorn D5 som haft det systemet men har utgått för nåt år sedan när mildhybriderna kom
Förbrukningen mellan T6 o T8 är exakt lika o motorerna är likadana också det som skiljer är 0,4 sekunder 0-100 o mjukvara till motorstyrning då T6 är lite begränsad i toppeffekt/vridmoment
https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer
T8 är baserad på B6 motorn ( kompressor och turbo), medan T6 är baserad på B5 (bara Turbo).
Det är i alla fall den infon jag lyckats få fram, men det kanske är någon som kan rätta mig?
Detta var vad jag trodde också. Men det verkar finnas kompressor även i T6.
Dessa är dock inte baserade på B motorerna utan T motorerna som jag även har lyckats förstå det.
en B5/6 har lite mindre kraft än en T5/6 som jag förstår det. Nåja, en T6 Recharge lär väl ha tillräckligt med 0-100 fart för dem flesta.
  • 1
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 226
Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

Hej, Som rubriken lyder har min V50 1.6d frå[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]