Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OFra
#1475587
Hej har en fråga gällandd vinterdäck på min nya Xc60 2022. Har 20 tum sommardäck och inga skärmbreddare. Jag har fått vinterdäck som kompensation frånåterfösäljaren. De däck som dom skulle slänga på är 19 tummare. Nu har de sjabblat bort dessa och meddelat att de kommer sätta på dessa 20 tums vinterdäck.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15849/2020

När jag går in och läser så står det att dessa kräver skärmbreddare… men det finns andra 20 tum vinterdäck som inte kräver detta.

Någon som vet varför just dessa kräver skärmbreddare ? Däcken monteras imorgon.
av Keno13
#1475613
Beställde en Xc60 T6 r-design här förra veckan, lev vecka 16..Har försökt söka runt lite men tycker det är lite oklart exakt vad som försvunnit pga halvledarbristen. Förstått att BLIS och cross Traffic alert inte kommer iaf. Men kan inte heller se att t ex pilot Assist finns med i min order, dock driver assistance (eftersom jag la till det). Är det samma sak bara att de bytt namn? Försökt få ut infon ur min säljare men känns som mycket är oklart och alla säger olika..

Någon som vet exakt vilka funktioner som försvunnit? Tråkigt med BLIS, några andra säkerhetsfunktioner de tummat på?

Är förarstol med minne standard? När man bygger bilen går bara passagerarstol med minne att lägga till men inte för förare, då måste det ju ingå? Står dock inte speccat…

Kan ändra ordern fram till februari, så misstänker det är då produkten sätter igång. Velar om färgen (Platinum grey eller Silver Dawn) samt om man ska lägga till 360…
av Kingcool
#1475638
Keno13 skrev: ons 24 nov 2021, 19:30 Beställde en Xc60 T6 r-design här förra veckan, lev vecka 16..Har försökt söka runt lite men tycker det är lite oklart exakt vad som försvunnit pga halvledarbristen. Förstått att BLIS och cross Traffic alert inte kommer iaf. Men kan inte heller se att t ex pilot Assist finns med i min order, dock driver assistance (eftersom jag la till det). Är det samma sak bara att de bytt namn? Försökt få ut infon ur min säljare men känns som mycket är oklart och alla säger olika..

Någon som vet exakt vilka funktioner som försvunnit? Tråkigt med BLIS, några andra säkerhetsfunktioner de tummat på?

Är förarstol med minne standard? När man bygger bilen går bara passagerarstol med minne att lägga till men inte för förare, då måste det ju ingå? Står dock inte speccat…

Kan ändra ordern fram till februari, så misstänker det är då produkten sätter igång. Velar om färgen (Platinum grey eller Silver Dawn) samt om man ska lägga till 360…
360 kameran rekommenderar jag verkligen. Första både jag och sambon sa direkt när vi hämtade ut vår xc-60 för snart 4år sen, att vid ny bil är den prio 1 bland tillvalen.
Användarvisningsbild
av bem
#1475642
Driver Assistance består av:

Adaptive Cruise Control
Denna funktion anpassar hastigheten så att du kan hålla ett lämpligt avstånd till långsammare fordon. Det är bara att välja önskad hastighet och önskat tidsavstånd till fordonet framför, sedan kan du njuta av en smidig körning från stillastående upp till maxhastighet. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen styrs. Funktionen är bara ett stöd.

Pilot Assist
Pilot Assist kan ge försiktigt styrstöd för att hålla bilen mitt i körfältet med en viss hastighet. Och om det finns en bil framför dig kan den anpassa hastigheten så att du håller ett fast avstånd. Pilot Assists styrhjälp är aktiv från stillastående upp till 130 km/h och kan underlätta körning både i tät trafik och på motorväg. Med data från navigationssystemets kartor kan bilen förutse backar och kurvor och anpassa hastigheten för att optimera din komfort. Och om du inte håller en hand på ratten stängs Pilot Assist automatiskt av. Pilot Assist är en del av Driver Assistance. Observera: Föraren ansvarar alltid för hur bilen körs och att rätt avstånd och hastighet hålls, även när Pilot Assist används. Avancerade förarhjälpsystem som Pilot Assist kan endast tillföra begränsad accelerationskraft, bromskraft och styrningskraft.

Jag har bägge ovan och rekommenderar dem, funkar bra. Har V90 T6 Recharge Inscription 2022 early.

Jag valde inte 360-graders kamera i min V90 men så här i efterhand skulle jag ha gjort det, en V90 är stor och svårt hålla reda på hörnen. Vet inte vilken bil du är van vid men jag kom från V70 MY14, där behövs ingen 360-graders kamera, jag såg enkelt hörnen och lätt baxa in bilen i trånga utrymmen, svårare med en V90.

Övriga frågor har jag inga säkra svar på men tidigare blev 60-serien av med BLIS och Driver Awareness (som är beroende av BLIS).
Det är bara 90-serien som inte påverkats av chipbristen (Volvo har hittills prioriterat den och inte påverkats av chipbristen, jag har BLIS och Driver Awareness på min V90).

/Bo
av jaronsso
#1475698
bem skrev: ons 24 nov 2021, 21:35
Övriga frågor har jag inga säkra svar på men tidigare blev 60-serien av med BLIS och Driver Awareness (som är beroende av BLIS).
Det är bara 90-serien som inte påverkats av chipbristen (Volvo har hittills prioriterat den och inte påverkats av chipbristen, jag har BLIS och Driver Awareness på min V90).

/Bo
Inte bara 90-serien. Också elbilarna prioriteras, XC40.
C40 bör väl prioriteras den med, men den går i produktion i princip nu.
Användarvisningsbild
av bem
#1475727
jaronsso,
Försäljningen av Volvos rena elbilar är bara några procent av deras totala försäljning än så länge, så ”chipen” räcker tydligen till dem också.
/Bo
av jaronsso
#1475728
bem skrev: tor 25 nov 2021, 10:37 jaronsso,
Försäljningen av Volvos rena elbilar är bara några procent av deras totala försäljning än så länge, så ”chipen” räcker tydligen till dem också.
/Bo
Ja det var ju inte uttalat hur många procent de består av, bara att de prioriterar även dem.
Ärligt talat tror jag elbilarna ligger högt upp på prioriteringslistan. Det är ju "bara" elbilar som gäller nu och att inte kunna leverera det kunderna beställer inom den kategorin vore fullständigt förödande. I synnerhet med tanke på prisbilden på bilarna. Inte för volymen, som ju är låg, men för hela "imagen" Volvo har.
Hade man prioriterat volymbilarna hade 90-serien hamnat långt ner.
Användarvisningsbild
av bem
#1475734
De kan väl prioritera även de rena elbilarna eftersom chipen kan räcka även till dem. Det är ju chipBRIST så det kan ju inte räcka till volymmodellerna, bästsäljarna. I oktober 2021 bland Volvobilar (enl bilarnas 25 i topp i nybilsförsäljning i Sverige, källa Bil Sweden) såg det ut så här:
Nr 2 på listan var XC40 med 1118 st, nr 3 XC60 757 st, nr 5 S/V60 684 st, nr 14 S/V90 292 st (XC90 finns inte med på 25 i topp för okt och sept men i juli låg den på 23:e plats 192 nyregistreringar). Volvo C40 är ej med på 25 i topp listan än. Hur många av XC40- modellens 1118 st som nyreggades i okt som är rena elbilar vet jag inte.
/Bo
av jaronsso
#1475749
bem skrev: tor 25 nov 2021, 11:26 De kan väl prioritera även de rena elbilarna eftersom chipen kan räcka även till dem. Det är ju chipBRIST så det kan ju inte räcka till volymmodellerna, bästsäljarna. I oktober 2021 bland Volvobilar (enl bilarnas 25 i topp i nybilsförsäljning i Sverige, källa Bil Sweden) såg det ut så här:
Nr 2 på listan var XC40 med 1118 st, nr 3 XC60 757 st, nr 5 S/V60 684 st, nr 14 S/V90 292 st (XC90 finns inte med på 25 i topp för okt och sept men i juli låg den på 23:e plats 192 nyregistreringar). Volvo C40 är ej med på 25 i topp listan än. Hur många av XC40- modellens 1118 st som nyreggades i okt som är rena elbilar vet jag inte.
/Bo
145 st var rena elbilar i oktober.
21 st "övriga elbilar" registrerades, som kan antas vara C40 som demobil eller förseriebil. Jag låg bakom en C40 för några dagar sedan på mindre ort strax utanför Göteborg.

Här kan du se global statistik.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

Det är klart de kan prioritera elbilar pga låga volymer, men personligen tror jag det sitter djupare än så och om det skulle komma till kritan är det elbilarna som har nr1. Vore förödande att i detta nu och framåt inte kunna leverera elbilar enligt kundspec för Volvo som gått i bräschen för el mest av alla det kommande decenniet.
  • 1
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 226

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]