Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1464353
poseidon skrev:När jag startar bilen fulladdad står det 35km i hybrid läget och 40 i Pure.

Du menar alltså att Volvo underskattar körlängden med 25%?
Samma här. I princip alltid just 35 km
av perhall
#1464354
Nån som vet vad det är för levtid om man beställer nu?
Jag hörde av en kollega som beställde i mitten av aug att det är mitten av november men låter optimistiskt

På tal om i rullarna så beställde jag en S60 en gång som kom efter 3,5 vecka, tror dock inte det finns såna produktionsplatser idag, nu är det långa leveranstider
av MickeNSvl
#1464365
Komponentbristen (halvledare) ställer nog till det rejält, läser i denna tråd att anställda fått sina bilar avbokade och min XC60 Recharge (Care by Volvo) blev i veckan framflyttad från oktober till november ser jag i app'en. Det har tidigare låtit som att den skulle tillverkas i september och levereras i oktober. Som CbV kund har jag också fått lite reduceringar i utrustning (men blivit kompenserad), det gäller främst BLIS och 360, det kommunicerades under sommaren. Jag beställde i maj så det är lång väntan...

Nu kommer ju en uppgraderad XC60 (större batteri) som levereras från november, min lär väl dock tillverkas i oktober och blir därmed med nuvarande mindre batteri och elmotor. Känner mig rätt så nöjd med att jag valt CbV med tremånaders uppsägningstid och inte tog personalbil eller köpte privat - det är samma pengar mer eller mindre men jag kan byta inför sommaren då det skulle vara bra med större batteri då det är kantboll om nuvarande batteri räcker hela vägen till stugan, men det ska nya göra med god marginal :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1464423
Stromrider skrev: lör 18 sep 2021, 08:22
poseidon skrev: lör 18 sep 2021, 06:41 När jag startar bilen fulladdad står det 35km i hybrid läget och 40 i Pure.

Du menar alltså att Volvo underskattar körlängden med 25%?
Här var jag hittar
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... der-pa-el/

och det säger att den ska klara upp till 53km med el.
Tabellen för V90 T6 Recharge 2022 har räckvidd på el enl. WLTP på 61 km. Den nya räckviddssiffran med det nya större batteriet på 18,8 kWh är 87 km enl. WLTP på el (Pure körläge).
Jag har en V90 T6 Recharge 2022 (early, 4 veckor gammal) och har aldrig hittills kommit över 49 km på el på plattväg asfalt med 80 km/h inställt på farthållaren. Kör jag 45 km/h och +20 utetemp och ingen värme i kupen kan man komma längre för det är ganska nära WLTP körmönster. Gör inte det misstaget jag gjorde och trodde jag skulle vara i närheten av WLTP i vardagskörningen, näe där ligger jag ca. 24% kortare körsträcka än WLTP.
WLPT är nog bra när man jämför olika bilar men troligen kommer man sällan i närheten av WLTP körsträckan på el.
Kör sakta och mjukt, och är det runt 20 grader ute och du inte behöver ha värmen på i kupen ger det extra kilometrar.
Komma långt på el är inte bara att tuta och köra.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
#1464436
WLTP ändå bättre än EU-mix, Audin ska dra 5,5 men drar sällan under 9, en riktig klåparbil gällande EU-mix är D5 förra generationen femcyl som skulle dra 4,5 men låg på det dubbla i min körning (jag vet att jag inte kör lugnt), den är också en av få bilar som lyckades dubbla EU-mixen i tyska ams test (4,7 EU-mix, 9,4 testförbrukning). WLTP är ändå bättre
av OFra
#1464515
poseidon skrev: lör 18 sep 2021, 06:41 När jag startar bilen fulladdad står det 35km i hybrid läget och 40 i Pure.

Du menar alltså att Volvo underskattar körlängden med 25%?

Min står det också 35 km räckvidd (uppskattad) Men testa att kontrollera mot trippmätaren när du kör mjukt och försiktigt ( Inte över 80 km/h) så borde du kunna slå detta.
av DennisE
#1464556
Jag har krånglat fram och tillbaka med om jag skulle byta till nya drivlinan med en ny beställning. Beräknad leverans i Mars 2022 i så fall.

Min säljare har verkligen hjälpt till och stöttat. Men det fylls på saker hela tiden.. det sista var att jag inte kunde komma undan 25000 kr spänns pålägg som vi har pratat om här innan. Det innebar att jag skulle i slutändan få betala drygt 50000 till plus att min inbytes bil skulle sjunka 15000. Så nu är det nog.. behåller den som jag har beställd och känner mig nöjd med priset jag fick på denna.

Dock så beställde jag i maj.. och har fått leverans flyttad 2gg så nu är det första veckan i nov dom gäller.
Användarvisningsbild
av bem
#1464568
DennisE,
6 månaders leverans innan du har bilen låter rimligt. Så blev det för mig med V90 T6 Recharge Inscription 2022 jag beställde i februari och jag fick hämta den 21 augusti hos min Volvohandlare, det blev snudd på dagen 6 månader. Bara ha tålamod, och hoppas det inte blir fler stopp i Torslandafabriken, kortare eller längre, som kan sätta käppar i hjulet. Chipbristen verkar väl hålla i sig till råga på allt såvitt jag förstått. Min V90 kom med BLIS och hela konkarongen som man på 40- och 60-serien kan bli utan p.g.a. chipbrisen. Volvo prioriterar 90 serien i chipbristens kölvatten så därför min bil klara sig.
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1464574
Intressant att det numera inte verkar skilja något på en vanlig T8 och en T8 Polestar Engineered.
Båda har 455 hk och samma prestanda på 0-100...
Tidigare har det väl varit 390 hk mot 420?

För den extrakostnaden tycker jag att det borde skilja lite under huven, inte "bara" bromsar, bälten och fälgar...
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 225
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]