Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1462804
Helt kort innebär ju batteribyte ett batteripack för många tiotusenlappar, ny motorstyrning, ny typning, och elmotorn lär inte funka med nya batteriet utan vidare o tvärtom... vi snackar hundratusenlappar
av Rullis
#1462815
Beställde i slutet på maj och hämtade i veckan min vackra XC60 T6 med blå lack och ljus inredning. För mig som kommer ifrån en 10 år gammal Passat är jag oerhört glad i bilen. Alla funktioner som saknas i appen och/eller bilen jämfört med föregående årsmodell är inget som påverkat mig eftersom jag helt enkelt inte vet bättre.

Riktigt trevligt infotainmentsystem med väldigt responsiv skärm. Och att ha Google Maps rakt framför näsan i förardisplayen är underbart både för mig och passagerare/f.d. kartläsare.

Spotify, Maps, Pocket Cast (podcasts) och EasyPark fanns på Google Play så det kommer bli bekväma resor framöver utan att behöva fippla i telefonen.

Och vilket ljud! Både högtalare och motormuller. Valde inget extra ljud utöver det jag fick i Inscription, men det är riktigt bra tycker jag.

Förresten: vet någon om det går att köra "split screen" på centerdisplayen? Känner inte att apparna behöver ta upp hela skärmen, hade varit trevligt att t.ex. ha kartor på halva skärmen och Spotify på andra halvan.
av perhall
#1462925
Split screen fanns på min V70II med navi, har inte haft det på nån bil sen dess, tror BMW har.
Vad händer med bränslevärmaren nu? Min kollega har beställt en T6, han la till för värmare, men den försvinner ju nu...
Användarvisningsbild
av bem
#1462927
perhall skrev: tor 09 sep 2021, 16:50 Split screen fanns på min V70II med navi, har inte haft det på nån bil sen dess, tror BMW har.
Vad händer med bränslevärmaren nu? Min kollega har beställt en T6, han la till för värmare, men den försvinner ju nu...
Om din kompis beställde före igår lär han få samma bränslevärmare som jag har i min V90 T6 Recharge 2022 (som är lite över 2 veckor gammal). Det är ju de som beställt från igår och framöver en ny Volvo som på Recharge nog slipper bränslevärmare utan det blir värmepump istället.
Har man bränslevärmare på bilen å är det som vilken annan bränslevärmare som helst, vara sig bensin eller dieseldriven, bensindriven i mitt fall eftersom jag har en T6 motor förutom elmotor. Nackdelen är att bensinvärmaren i en Recharge drar igång under körning vid behov för att hålla värmen, vilket är något som man vill komma bort ifrån på Volvos laddhybrider och det blir ju så när de monterar värmepump istället som tar energin från högvoltsbatteriet i laddhybriderna, skall visst komma senare i år, blir väl i samband med att de sätter större batteri i laddhybriderna, 18,8 kWh istället för 11,6 kWh.
Har haft bränslevärmare sen vintern 2013 i V70 men det är dieselvärmare, den har funkat mycket bra. Återstår att se hur bra bensinvärmaren i min nya V90 T6 Recharge är, var tvungen beställa till den för 3900 kr extra för jag är ute mycket på vintern och behöver komma till en varm bil.
/Bo
av perhall
#1462983
OK. Värmaren finns inte längre som tillval.
Men visst gjorde Volvo något nyligen för att de fått kritik för detta med värmaren som gick igång under körning? Jag fick för mig att de då fick en värmepump istället, och bränslevärmaren blev tillval för 3900,-. Min kollega har köpt till en sån men är nu rädd för att han ska få en med nya batteriet utan att få tillbaka pengarna för värmaren och tvingas eftermontera den för 17 000...
Användarvisningsbild
av bem
#1462990
perhall skrev: tor 09 sep 2021, 23:06 OK. Värmaren finns inte längre som tillval.
Men visst gjorde Volvo något nyligen för att de fått kritik för detta med värmaren som gick igång under körning? Jag fick för mig att de då fick en värmepump istället, och bränslevärmaren blev tillval för 3900,-. Min kollega har köpt till en sån men är nu rädd för att han ska få en med nya batteriet utan att få tillbaka pengarna för värmaren och tvingas eftermontera den för 17 000...
Jag beställde ursprungligen en V90 Recharge 2021 där bränslevärmaren ingick. Volvo bytte till en 2022 under resans gång, tog bort bränslevärmaren som standard i 2022:an. Jag fick betala 3900 kr för att få tillbaka den. Hade jag inte beställt till värmaren hade jag inte kunnat starta nåt som värmde bilen ute i terrängen såvida jag inte velat direktstarta hela bilens motor via Volvo Cars appen i mobilen och den vägen få värme i bilen. Nu när det blir värmepump tar den väl över även bränslevärmarens roll så att man kan direktstarta (eller timerstyrd start) och få värme via den så länge det finns tillräckligt med kräm i hybridbatteriet.
/Bo
av perhall
#1463009
bem skrev:
perhall skrev: tor 09 sep 2021, 23:06 OK. Värmaren finns inte längre som tillval.
Men visst gjorde Volvo något nyligen för att de fått kritik för detta med värmaren som gick igång under körning? Jag fick för mig att de då fick en värmepump istället, och bränslevärmaren blev tillval för 3900,-. Min kollega har köpt till en sån men är nu rädd för att han ska få en med nya batteriet utan att få tillbaka pengarna för värmaren och tvingas eftermontera den för 17 000...
Jag beställde ursprungligen en V90 Recharge 2021 där bränslevärmaren ingick. Volvo bytte till en 2022 under resans gång, tog bort bränslevärmaren som standard i 2022:an. Jag fick betala 3900 kr för att få tillbaka den. Hade jag inte beställt till värmaren hade jag inte kunnat starta nåt som värmde bilen ute i terrängen såvida jag inte velat direktstarta hela bilens motor via Volvo Cars appen i mobilen och den vägen få värme i bilen. Nu när det blir värmepump tar den väl över även bränslevärmarens roll så att man kan direktstarta (eller timerstyrd start) och få värme via den så länge det finns tillräckligt med kräm i hybridbatteriet.
/Bo
OK, så Volvo löste krtiiken mot bensinvärmaren genom att göra den till tillval utan att förbättra något i övrigt? Jag trodde de samtidigt förbättrade möjligheten att elvärma.. för effekten blir ju annars att bensinmotorn drar igång istället för värmaren, vilket ger en rätt dålig PHEV-upplevelse med den svaga elmotorn o en bensinmotor som måste upp i värme för att kunna leverera kupévärme...
Användarvisningsbild
av bem
#1463019
perhall,

OK, så Volvo löste krtiiken mot bensinvärmaren genom att göra den till tillval utan att förbättra något i övrigt?
Alltså, de förbättrade om man inte valde till bränslevärmare, då fick man värme via nån sorts elektrisk värmare på Recharge 2022:or men inte med värmepump som Volvos rena elbilar kan ha.

Jag trodde de samtidigt förbättrade möjligheten att elvärma..
Ja det har de gjort om man inte valde till bensinvärmare.

för effekten blir ju annars att bensinmotorn drar igång istället för värmaren,
Ja det bleve ju som förr på t.ex. V90 Recharge 2021 med bensinvärmare.

vilket ger en rätt dålig PHEV-upplevelse med den svaga elmotorn o en bensinmotor som måste upp i värme för att kunna leverera kupévärme...
Ja det var ju det som var det verkligt dåliga med Volvos värmelösning på laddhybriderna t.o.m. MY2021.

Nu har jag inte kört så många mil än med min V90 T6 Recharge 2022:a med bränslevärmare och det har inte varit nåt kallt än så bensinvärmaren har jag inte märkt av än. Men det blir säkert det gamla vanliga oset när bensinvärmaren drar igång under körning när det blir kallare så temperaturen blir bra värme i kupen.
Tror inte det är värmelösningen som de som inte valde till bensinvärmare på 2022 Recharge (som det gick välja till på 2022:or fram till häromdagen) man får om man lagt till bensinvärmaren som extra utrustning (3900 kr) så länge det gick. Det är antingen elektrisk värmare om man inte har bränslevärmaren, ELLER värme via bränslevärmaren vid behov som värmer kupen om man valt bensinvärmare som extra utrustning. Så har jag fattat det (och min säljare).
Det är lite rörigt nu i övergången mellan Recharge early och late 2022. Men det står ju i alla fall idag när man bygger en laddhybrid på Volvos hemsida att den har elektrisk värmare (inte värmepump) och bränslevärmare går inte välja till längre.
Jag vet inte om det går att se på min early V90 Recharge 2022 när man kör om bensinvärmaren hoppar igång.
Om nån vet skulle jag vilja veta, annars får jag kolla med gamla beprövade tricket att köra en sväng när det är kallt, stanna och sniffa efter avgasröklukt vid ena framhjulet där bensinvärmaren har ”avgasröret”.

/Bo
av DennisE
#1463022
Jag fick återkoppling från min säljare igår. Han svarade att det även är ont om utrymme i bilarna nu men nytt batteri och allt vad det var.. så bland annat har värmaren utgått helt? Kan inte inte svära på att det är så. Det kan ju vara jag som har misstolkat. Motorkraften skulle alltså vara 205 hästar i stället och elmotorn 145? så totalt 350 i en T6.

Det jag däremot fick var möjligheten att beställa den nya och annulera den beställning jag har. Vilket är jättebra att man får bestämma själv. Det jag fick till mig om jag vill göra ny beställning är att bilen i grund är dyrare(Än det jag gav då) ca 15-17000 kr. Dom erbjudanden jag har använt gjorde att jag fick vinterdäck och dragkrok asbilligt plus att Inscription modellen var i kampanj. Det kommer inte att gälla förstås. Plus att min inbyesbil kommer att gå 6 månader till så att värderingen kanske inte blir den samma. Så i mitt fall kan det röra sig om kanske 40000 kr i påslag och det är ju en del drivmedel det. Så jag kommer nog att behålla min beställning som jag har.

Informationen gick himla snabbt och vi skulle talas vid på måndag så ta mitt inlägg med en nypa salt.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 226

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]