Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1454179
Så Volvo pressar sina kunder att välja ett, vad jag tycker mig se, mindre förmånligt sätt att äga bilen på?
"Välj CBV annars får du inte en fullutrustad bil..."?
av Fattiglapp
#1454191
boeder skrev: ons 14 jul 2021, 17:34 360 kamerarn försvinner inte om du beställer CBV

https://www.volvocars.com/se/care-by-volvo/cars/
Jag hoppas verkligen det är felaktigt att de levererar med CBV. Om det är korrekt innebär det att både Volvo och säljaren ljugit mig rakt upp i ansiktet i våra diskussioner. Jag skulle vilja påstå att det är kontraktsbrott som jag skulle kunna få ersättning för (då Volvo i det läget skulle ha valt att leverera en annan bil än den jag beställt med en lögnaktig ursäkt för att lägga undan komponenter till en mer lönsam kund).
Kan någon bekräfta att en CBV V60 kan få backkamera och/eller BLIS? (Jag vet att detta är en XC60-tråd men är ju samma problem). I så fall har Volvo nog en intressant tidningsartikel eller två att läsa om ett tag…
av boeder
#1454193
Kameran vart borta från CBV bilarna i ca.2mån, las tillbaka under veckan såg jag, dock ingen Blis på CBV 60 Bilar, men på 90 bilarna är det 360 och Blis. Sen är levtiden ca. 5-6mån, så de kanske räknar med att det finns hemma,, de bilar som tillverkas nu har nog inte dessa, det sätts väl ihop redan från underleverantörerna och de måste ju ha order inne någon månad innan för planering, men kill gissat lite nu.
Användarvisningsbild
av bem
#1454211
Om man skall tro ett inlägg i forumet XC90/V90 så har 90-serien prioriterats i chipbristens tidevarv så de har fått och får både BLIS och annat man beställt, som XC60/V60 inte kunnat få. Men jag skall hämta min V90 T6 Recharge Inscription snart (den är byggd) och då får vi se om BLIS finns på den eller ej. Har inte beställt nån 360-graderskamera.
Finns sätt att prioritera bland Volvomodellerna (flaggskeppserien företräde) och kunderna (erbjuda en funktion det är brist på om du handlar mer) tydligen (om det är sant som nämnt här tidigare).
Rejält långa leveranstider vid beställning av en ny Volvo i dagsläget, jämfört med normala tider. 4-6 mån. på vissa modeller, 5 mån. på andra och 5-7 mån på somliga modeller, som man kan se på Volvos hemsida.
Gissar det är samma visa hos många andra biltillverkare också med rätt långa leveranstider på specialbeställd bil enl. kunds specifikation.
/Bo
av Fattiglapp
#1454219
Att man prioriterar mellan modeller kan jag motvilligt köpa, eller åtminstone förstå. Om man har för få komponenter är det nog rimligare än att leverera på tex varannan V60 och varannan V90…
Dessutom vet vi inte, men kan gissa, vilken komponent som brister och om den är identisk. Det kan ju teoretiskt vara en komponent som inte är samma på 60 som på 90, även om jag inte tror det är så.
Men börjar man prioritera mellan finansieringsform är man ute på väldigt djupt vatten. Tyvärr prioriterar ju Volvo just nu kortsiktiga vinster framför kundvård, så man vet ju aldrig…
av boeder
#1454226
eller så gör man precis som du säger, prioriterar varannna 60 bil, jag tror man tittar på rätt många paramterar och det mest kostnadseffektiva i hela produktions kedjan då antagligen leveranser av halvledare inte kunnat säkras ibörjan av året, vi kommer aldrig veta hur prioriteringen går till, men tror inte man gör det av ren glädje heller på Volvo eller andra bil tillverkare, sen skulle det inte förvåna mig om återförsäljarna får annan info inom kort, sen glöm inte att va 5:e bil är en CBV sedan nystart av 2.0 ibörjan av Mars, där mestadels är nya Volvo kunder, och framtiden är mer åt att leasa än att äga. men det kan man åsikter om, men framtiden är inte att äga. Tillägga att Svenska markanden med försämrade förmånsvärden gör att CBV ör kanske en del av lösningen, vad vet jag men smidigt är det :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1454259
CBV - är det bilhyran (abonnemang) Volvo erbjuder Ni menar? Den där med mest flexibla bilhyran (och dyraste månadskostnad) man kan dra sig ur på 3 månader om man vill?
Jag har Volvo Inclusive Privatleasing men det är på 36 mån (inte 3 mån. som väl är det kortaste men dyraste bilhyran hos Volvo).
Jag kan inte begripa varför abonnemangskunder i så fall ev. får fördelar som nämnts här tidigare. Men Volvo tjänar väl förstås mer på det än att kunderna ”köper” bilen.
Lite dålig smak i munnen får jag om den här historien är sann, jag tycker inte biltillverkare alls skall lägga sig i om kund önskar köpa bil eller leasa och ge fördelar åt endera, de borde hålla sig så neutrala som möjligt tycker jag.
Men jag ser vart hela bilbranschen verkar dra iväg: de vill få dig hyra bilen (och det är snart enda möjligheten för en vanlig ”Svensson” för de flesta Volvo är rätt dyra numer jämfört med förr, laddhybriderna och ebilarna i en klass för sig i prisligan) och i framtiden blir nog enda sättet beställa ny Volvo ”online” också som de redan börjat med med den nya C40 har jag för mig jag läst i Volvo Magasin, förlåt ”Edit” heter den nuförtiden. Nytt tänk således hos Volvo, vill man fortsätta köra Volvo får man svälja med hull och hår all deras nya tänk, annars får man väl byta bilmärke. Men de andra märkena kanske går i samma riktning som Volvo?
De yngre gillar nog allt detta men vi som är lite äldre, som mig, kanske är mer skeptisk, jag är det i alla fall lite.
Men allt det nya är väl för det skall vara än enklare skaffa ny bil, med färre möjlighet till egna val och därmed gå snabbare bygga bilarna för Volvo (=tjäna mer pengar, i och för sig inget fel med det). Är väl bara hoppas de får med sig kunderna på resan in i framtiden också.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av boeder
#1454269
Ligger mycket i det du säger, men jag tror att det inte är biltillverkarna som styr detta, de förbereder sig mot en annan typ av marknad, klimatmål, ny teknik med självkörande bilar, beställa fram en bil vid behov, car sharing, det är de stora makterna som styr världens ekonomi. Och som lynk o Co där du inte ör garenterad ny bil om du tecknar abonnemang vilket CBV är idag, så skulle inte förvåna mig om det snart kommer CBV bacis, alltså du abonnerar på tidigare nya CBV bilar, det har med det du säger, att köpa en Laddhybrid som privat person för 800.000 kronor är nog få, sedan smifigt för förtag att låna kortare perioder till kort tids anställda osv. Undra vad snitt låneperioden kommer vara på nya CBV, möjligt 12-14mån misstänker jag. Men som sagt marknaden och behovet styr, kan bli kortvarigt eller utveckling på kommande sätt att nyttja bil på. Man skall kolla total kostnaden inte månadskostnaden, man ser att en Laddhybrid t ex. XC60 kostar lika mycket som Diesel om du räknar in bilskatten, men helt klart det kommer komma fler bil tillverakre, bil försäljare med andra, likande upplägg för att fortsätta sälja bilar, rätt många nya märken på ingång i Sverige med. Och en CBV bil är nästintill fullutrustad jämfört med Privat leasing, bygger man ihop något likande bil i CBV utrustning som Privat leasing så är CBV billigare, gäller att jämföra äpplen och äpplen, men klart det kostar.
Användarvisningsbild
av metal
#1454356
mattiasv60 skrev:@metal, jag beställde bilen i April. Prel leverans enligt "min volvo" vecka 41. (Jag tror den skulle byggts v39)
/M
Tack för svaret.

Försöker få lite klarhet i hur och när Volvo går ut till den enskilde kunden och meddelar ändringarna. Om det är snabbt efter beställningen, eller närmare inpå leveransdags.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 225
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]