Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1563349
gillekille skrev: ons 06 dec 2023, 12:52 Tack !
Men jag har själv pratat med Volvo och jag litar inte alls på deras Preliminära leveranssiffror då mina andra Volvos har alltid dragit ut på tiden. Och säger Volvo 6-7månader så tänker jag snarare minst 2 månader till och då får jag tyvärr välja bort Volvo.
Därav min fråga till dem som har beställt redan och vad tidsrummet slutade på :)
När det var som värst med Coronapandemin och Datachipbristen var alla leveranstider mycket osäkra, det verkar ha lugnat ner sig betydligt nu, men om framtiden kan ingen sia, så även om Volvo f.n. har hyfsade leveranstider på en del modeller kan det ju ändras för framtida leveranser. När jag beställde min V90 T6 Recharge MY22 blev det försenad med dubbelt så lång tid som först sas. Nu när det snart är dags byta bil för mig går det inte ens beställa en ny V90 T6 Recharge om man vill (Onlinebeställning). Om du beställer en ny Volvo Online med Care by Volvo (som går beställa med det) så går det alltid få hyra en hyrbil fram tills bilen levereras om det drar ut på tiden med leverans. Det är ju alltid besvärligt få till övergången mellan gammal bil och leverans av ny bil när leveransdatum är lite osäkert. Står en del på Volvo Cars hemsida sådant här om hyrbil osv.
av gillekille
#1563350
Ok !
Jag ska kolla lite närmare på detta. V90 hade jag inte ens tänkt på, men den kanske är lättare att beställa. Eller är det XC60 som man ska lägga fokus på ?
Användarvisningsbild
av bem
#1563357
gillekille skrev: ons 06 dec 2023, 15:57 Ok !
Jag ska kolla lite närmare på detta. V90 hade jag inte ens tänkt på, men den kanske är lättare att beställa. Eller är det XC60 som man ska lägga fokus på ?
Om du skall ha en ny Volvo med Care by Volvo abonnemang så kanske XC60 är vettigast laddhybrid f.n. eftersom den och XC90 är de enda Volvo laddhybrider som går beställa med sådant abonnemang enligt Volvo Cars hemsida numera.
Kan hända det går att beställa V90 Recharge, V60 Recharge och XC40 Recharge laddhybrider återigen senare, men f.n och sen några veckor går det inte beställa Online sådana laddhybrider längre. Skall du köpa en ny Volvo, finns det förstås köpa både t.ex. V90 Recharge och V60 Recharge upp till MY24 med 0 mil på mätaren. Tips: Om du inte nödvändigtvis behöver en sprillans ny Volvo laddhybrid kan det finnas fina lätt begagnade typ MY22 late, MY23 och kanske enstaka MY24 av V90 Recharge, V60 Recharge och XC60 Recharge. Från och med MY22 late är det större hybridbatteri (18,8 kWh) och starkare elmotor (145 hk) jämfört med tidigare. Det blir betydligt längre räckvidd på el då. Jag är rätt nöjd med min V90 Recharge MY22 men som du kanske hört är mjukaran lite si och så sen Volvo gick över till Google infotainment. Det har dock blivit bättre så du kommer nog inte märka så mycket knasigheter som vi som var med från början när de bytte ut Senus till Google infotainment i t.ex. V90 från och med MY22 early.
av gillekille
#1563428
Tack för infon ! :)

Jag får kolla med bilhandlaren om det svänger mot en till Volvo. Var lite intresserad i en elbil också men Volvo har inga mellanklassbilar än :/
Användarvisningsbild
av bem
#1563466
gillekille skrev: tor 07 dec 2023, 09:33 Tack för infon ! :)

Jag får kolla med bilhandlaren om det svänger mot en till Volvo. Var lite intresserad i en elbil också men Volvo har inga mellanklassbilar än :/
Det står väl på tur en mellanklass Volvo elbil om jag förstått det rätt. När den kommer visas, när den går beställa och framför allt när den börjar levereras till kund har jag inte en susning om. Men det verkar numera så att en biltillverkare visar en bil (helt ny modell), tar upp beställningar och sen tar det tid - innan de kan börja levereras. Ta bara Volvo EX90 som exempel. Visst, det finns orsaker till det tar tid innan kunder får sina beställda bilar. Om man tänkt sig en Volvo med Care by Volvo abonnemang kan man ju ta en lämplig Volvo idag (t.ex. XC60 Recharge laddhybrid), på 3 mån uppsägningstid, sen när mellanklassaren elbilen kommer beställa en sån (om man har råd... jämför vad EX90 resp. EX30 kostar idag, en bil i storlek mellan dessa kanske blir i pris ungefär mellan dessa?) och kolla leveranstid samt säga upp den nuvarande lagom med den 3 månaders uppsägningstiden så övergången kan funka. Lite dyrare med 3 mån uppsägning förstås (mot annars 36 mån). Visst är Volvobilar rätt bra men det finns många andra bra bilar av andra fabrikat, både laddhybrider och rena elbilar. Själv tycker jag laddhybrid passar mig perfekt. Jag behöver inte en ren elbil, även om de flesta tillverkare går mot rena elbilar. Förr eller senare, om man vill köpa nytt, blir man väl sittande i en elbil vare sig man vill eller ej.
av Cokeisit
#1571604
Är det någon som har fått något leveransdatum för sin XC60 MY25 än?



  • 1
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 228
Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]