Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1228278
TommyP86 skrev:Något som direkt påverkar mej som funderat på nya v60, är bonus malus. Alla bilar kommer liksom hamna i det systemet. Lite tråkigt. Speciellt mtp att t5 hybriden säkerligen blir trepip. Det är helt inaktuellt. Fyra, okej, trea känns inte bara som gräsklippare, utan är en. Starkare hybrid kommer väl ha ett insteg på 550isch, känns inte heller aktuellt.
Då betalar jag hellre 30-40k i treårsskatt och får en vanlig ice, passar dessutom mitt körmönster bättre.
Summan är väl elbil antar jag (om man knte vill skatta), så då får man troligen gå bort från volvo ett tag eftersom de flesta verkar lansera såna långt före dom i den klassen.
Bonus/Malus är ett riktigt skit. Tyvärr ser det ju inte så värst mycket roligare ut för andra märken heller. Passat GTE, Audi A3 e-tron, Mitsubischi Outlander och BMW 330e har visserligen 4 cylindrar men BMWn finns bara som sedan och Passaten och Outlanderns känns inte särskilt nya och fräscha längre, A3 är för liten för mina behov. Kia Niro etc finns inte på min karta.

Bland elbilarna är det ju i princip bara Nissan Leaf, BMW i3, e-Golf och Renault Zoe som finns utöver Tesla. Model 3 är för liten, Model S och X för dyra. Övriga märken är inte tillräckligt mycket bil. V

Min slutsats liknar din, att även nästa bil får bli med ICE, kanske en V60 eller en BMW 3-serie. Först om ungefär fyra år går jag över på plug-inhybrid alternativt el, men nästa tjänstebil kommer nog bli dyrare attdra runt än nuvarande.
av Lövet
#1228285
Hur räknar ni? Skatten på en "vanlig" dieselbil med fyrhjulsdrift kommer hamna runt 5-6 tusen, inte mer.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1228289
Diesel, det vill man inte ha räknar bara 10k årligen, så blir det bara positiva överraskningar. Tänker mej en motsvarande motor till vad jag har idag, T5 fyrcyl.
Bonus malus är rätt ok tycker jag, man får betala mer för mer utsläpp, helt acceptabelt.
Helst hade jag köpt en elbil, men model s är lite dyr, ioniq är minst sagt inte vacker, resten är otillgängliga eller saknar räckvidd.
Får väl harva runt i den jag har några år till
av Lövet
#1228294
Vanlig T5 bensin kommer inte bli dyrare än så heller faktiskt. AutoMotorSport har bra siffror på sin hemsida för vanliga modeller.

edit: 5548kr för att vara exakt http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... amst-till/
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1228298
Härligt. (Har faktiskt prenumeration, men man ska läsa också )
Är det ”slutgiltiga” skatten, eller håller dom fortfarande på att utforma systemet?
5k om året är ju ingenting, som dessutom övergår till 1k efter tre år. Nästan så man hoppats på högre. Det här kommer ju inte påverka i stor omfattning? Eller?
av Lövet
#1228300
Tror att detta är väääldigt nära slutgiltigt förslag.
Håller med. Är ju inte länge sedan skatten på vilken diesel som helst var 5000kr, så vi är tillbaka till 2008 års kostnader för skatten ungefär. Surt. Men inte slutet av världen. Vi kunde fått norskt skattesystem med 150,000kr extra på nybilspriset också...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1228307
Men lite skillnad mot skatten på min snålbensinare som har 560 kr ;).

Vad är det för fel på en 3-cyl? Mycket trevligare ljud än en 4:a. Låter mer som en rak 6:a. Tror det i kombo med elmotor kan bli riktigt trevligt!
av Lövet
#1228309
Jag har heller inget problem med 3-cyl. Ljudet är rundare och enligt mig trevligare än än 4-cyl.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1228312
TommyP86 skrev:Härligt. (Har faktiskt prenumeration, men man ska läsa också Bild)
Är det ”slutgiltiga” skatten, eller håller dom fortfarande på att utforma systemet?
5k om året är ju ingenting, som dessutom övergår till 1k efter tre år. Nästan så man hoppats på högre. Det här kommer ju inte påverka i stor omfattning? Eller?
Tror 5kkr om året skrämmer en hel del, tycker man läser regelbundet om folk som letar efter bil och där låg skatt är en mkt viktig egenskap.
Användarvisningsbild
av joel80
#1228408
Framför allt tror jag leasingkalkylen blir påverkad. 5-6k om året är 15-18k på 3 år. Med premien för elbil blir skillnaden upp mot 78k. Lägg till drivmedelkostnader och andra driftkostnader så är något som nu på många bilar gör att kalkylen ekonomisk för treårsperioden många bilar köps till blir klart mer positiv för en elbil. Även för hybrider och sånna bilar som släpper ut förhållandevis lite skit.
Det är väl delvis den effekten man vill åt.

Sen kommer det bli dyrare så småningom även efter tredje året.. om dom som det är sagt går över till WLTP åpr 2020 för beräkningen av skatten.
I en övergångsperiod tills dess kommer man använda de gamla NDEC-siffrorna för att beräkna skatten, men vi kan nog räkna med att när man ändrar till WLTP kommer skatten höjas ett snäpp igen.

Frågan är om man då också börjar basera äldre bilar efter WLTP. (Alla nya bilar testas redan nu även med WLTP)
Men det kanske man inte vågar?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 42
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]