Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1566665
Det är precis ett sånt 50 watts motstånd, om mina uträkningar stämmer så blir effekten över motståndet 20W så inte konstigt att det blir varmt. Tror det närmar sig vad motståndet tål utan att skruvas mot en större kylfläns. Tanken var att skruva fast det mot karossen men handen var snabbare än tanken när jag klippte kopplingstrådarna så de blev långa på fel sida. :oops:

Det började bli sent och jag ville testa så orkade inte skarva trådarna. Motståndet blev nog så varmt att jag inte vågade lämna det att ligga mot kabelhärvan. Jag hade ändå tänkt testa om det funkar utan motstånd, så klippte bara trådarna. Inga varningslampor tända ännu antar jag eftersom sambon som kör med bilen inte har ringt för att skälla ut mig :-)
#1566747
Det låter tråkigt om Volvo har tagit efter beteendet som t ex BMW har. Detta att bara värma kupén då motorn är avstängd. Jag har en BMW från 2011 (diesel) som är så. Jag brukar låta tändningen vara på någon minut innan jag startar min bil. Då kopplas motorn in i värmekretsen och jag inbillar mig att motorn hinner bli lite ljummen innan jag starter den.

Vänligen Näckrosen
#1566799
Hjälper förmodligen föga att byta bil om man inte byter till en äldre. Att det är på det här sättet är tyvärr något vi får ta och bli vana med. Det verkar ju hittills (håller tummarna) som att Volvo har tagit i beaktande att man kanske vill förvärma motorn när de har programmerat styrsystemet. Bilen verkar förstå att det är detta som händer istället för att tolka det som att någon givare har fått fnatt och tänder motorlampan som följd.

Vid den lokala webasto och bil-el specialisten hade man slutat att fiffla med detta på nyare bilar (antar ca. 2020-) eftersom kunderna allt oftare kommer tillbaka med lysande motorlampa. Tror de nämnde BMW bland annat som exempel. Volvo hade de inga erfarenheter av. De sa att de slutat att göra så att webaston värmde motorn, jag kom tyvärr inte på att fråga om det även gällde eftermontering av webasto.

Det jag skriver nedan får ni ta med en nypa salt för jag har antagligen hittat på alltihop :-D

Bakgrunden till denna idioti är EU:s avgaskrav. Enligt de nyaste kraven så skall webastons utsläpp räknas med ifall webaston används för att förvärma motorn. Så för att inte biltillverkarnas bilar ska se ut som förskräckliga miljöförstörare så värms då endast kupen för det har man inte tänkt på att skriva in i paragraferna. Givetvis med påföljden att bilens utsläpp vid en kallstart antagligen är mångfaldiga jämfört med om man skulle förvärma motorn. Webaston har ju samma utsläpp likväl.

Detta får ni ta som tisdagsunderhållning. Jag vet inget om gällande avgaskrav och kommer inte heller att ta reda på vad som gäller, men jag har inte kommit på någon vettigare förklaring :-)
#1566807
Eländes elände e vad de e iaf!
Jag har ju en äldre (MY2020 V90CC) och då värms motorn men ändå lite sugen på att skaffa en konventionell motorvärmare som man pluggar in med strömsladd. 3 tuss är inte alls farligt! Men när de ändå är där och rotar är det lika bra att montera kupéfläkt och batteriladdare tänker jag.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400310615
#1566810
sewen skrev:Eländes elände e vad de e iaf!
Jag har ju en äldre (MY2020 V90CC) och då värms motorn men ändå lite sugen på att skaffa en konventionell motorvärmare som man pluggar in med strömsladd. 3 tuss är inte alls farligt! Men när de ändå är där och rotar är det lika bra att montera kupéfläkt och batteriladdare tänker jag.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1400310615

Men om du kollar manualen till din 2020 så står det väl så här?

Uppdaterad 2020-03-19
Värmaren har två delfunktioner som i olika situationer hjälper till att värma kupé eller motor.
Värmaren har två delfunktioner:
Parkeringsvärmare – värmer vid behov kupén när parkeringsklimatets förkonditionering är aktiverad.
Tillskottsvärmare – värmer vid behov kupén och motorn under körning.
Värmaren är bränsledriven och är monterad i det främre högra hjulhuset.

Så motorn värms inte av värmaren när motorn är avstängd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

... Om du trycker på "details" s&a[…]

Ja det var ju lugnande iaf :-) fick lite panik d&[…]

Kanske är en svag pubkt på elmotorn d&a[…]

Fick du ordning på missljudet i motorn?? Vet[…]