Hjälper förmodligen föga att byta bil om man inte byter till en äldre. Att det är på det här sättet är tyvärr något vi får ta och bli vana med. Det verkar ju hittills (håller tummarna) som att Volvo har tagit i beaktande att man kanske vill förvärma motorn när de har programmerat styrsystemet. Bilen verkar förstå att det är detta som händer istället för att tolka det som att någon givare har fått fnatt och tänder motorlampan som följd.
Vid den lokala webasto och bil-el specialisten hade man slutat att fiffla med detta på nyare bilar (antar ca. 2020-) eftersom kunderna allt oftare kommer tillbaka med lysande motorlampa. Tror de nämnde BMW bland annat som exempel. Volvo hade de inga erfarenheter av. De sa att de slutat att göra så att webaston värmde motorn, jag kom tyvärr inte på att fråga om det även gällde eftermontering av webasto.
Det jag skriver nedan får ni ta med en nypa salt för jag har antagligen hittat på alltihop
Bakgrunden till denna idioti är EU:s avgaskrav. Enligt de nyaste kraven så skall webastons utsläpp räknas med ifall webaston används för att förvärma motorn. Så för att inte biltillverkarnas bilar ska se ut som förskräckliga miljöförstörare så värms då endast kupen för det har man inte tänkt på att skriva in i paragraferna. Givetvis med påföljden att bilens utsläpp vid en kallstart antagligen är mångfaldiga jämfört med om man skulle förvärma motorn. Webaston har ju samma utsläpp likväl.
Detta får ni ta som tisdagsunderhållning. Jag vet inget om gällande avgaskrav och kommer inte heller att ta reda på vad som gäller, men jag har inte kommit på någon vettigare förklaring
![smile :-)](./images/smilies/smile.png)