av perssonheterjag - fre 04 dec 2020, 12:04
- fre 04 dec 2020, 12:04
#1416341
Vet inte hur dom mätt.. Men jag använder min hybrid "fel". Kör 11 mil varje dag ToR. Kan ladda på natten, sedan köra 5.5 mil = batteri tomt.
Sedan när jag kör hem så kör jag enbart på motorn.
Min körjournal visar på 1.5 månader en snittförbrukning på 0.63 l/mil. Och jag har en ganska tung högerfot.
För att få upp den till 0,82, så skulle jag nog behöva köra hårt som fan, samt aldrig ladda batteriet öht.
Värt att tillägga är ju att hybriden "hjälper till" ganska mycket. Även om man inte kör på hel-elektriskt.
Sen kan jag säga att 4wd är lite kasst på denna, jämfört med XDriven jag kommer ifrån.
iom vridmomentet från elmotorn, så blir den väldigt "busig" med bakhjulsdriften. Ungefär som att förbränningsmotorn inte hinner med.
Men det är lite av en upplevelse av en T6 som pendlarbil :)
bem skrev: ↑fre 04 dec 2020, 00:21 Läste nu i Teknikens Värld nr 25 19 nov 2020 där de testa några elhybrider bl. a. V90 T6 AWD Recharge. Man får lite hum om motor och 4-hjuldriften i alla fall fastän det inte är en V60 i testet.
Var väl ingen jättehöjdare men inget bottenapp heller.
Skyhög bränsleförbrukning (i mina ögon): 0,82 liter per mil (när batteriet tömts). Huvaliga... snudd på 3 dl törstigare än den snålaste laddhybriden i testet.
Och det kanske mest allvarliga: "...den elektriska 4-hjulsdriften e-AWD håller inte måttet". Lever vi i 2020, snart 2021?
Kanske jag är för hård men jag trodde väl i min enfald Volvo fått ner förbrukningen på sina motorer även bensinare, men icke sa nicke. Och varför den elektriska 4-hjulsdriften e-AWD inte håller måttet framgår inte av testet.
Såklart är laddhybrider en parentes i det stora hela, längre perspektivet, men kanske det vettigast f.n. ändå?
Kanske skall nämna att jag flugit eldrivna konstflygplan (radiostyrda) i rätt många år (13 år) så jag har rätt hyfsat koll på plus och minus, watt, miliamperetimmar, ampere och volt. Men Volvos enda rena elbil XC40 är inget som lockar mig, tyvärr. Den ser för tråkig ut i min smak. Hade det funnits en V60 (helst cross Country) ren elbil (pure) hade jag nog hängt på låset...
T6 Bensinmotorn: 4 cyl, 253 hk. Elmotorn för drivning på bakhjulen: 85 hk (65 kW), batterityp Lithiumion 11,6 kWh.
/Bo
Vet inte hur dom mätt.. Men jag använder min hybrid "fel". Kör 11 mil varje dag ToR. Kan ladda på natten, sedan köra 5.5 mil = batteri tomt.
Sedan när jag kör hem så kör jag enbart på motorn.
Min körjournal visar på 1.5 månader en snittförbrukning på 0.63 l/mil. Och jag har en ganska tung högerfot.
För att få upp den till 0,82, så skulle jag nog behöva köra hårt som fan, samt aldrig ladda batteriet öht.
Värt att tillägga är ju att hybriden "hjälper till" ganska mycket. Även om man inte kör på hel-elektriskt.
Sen kan jag säga att 4wd är lite kasst på denna, jämfört med XDriven jag kommer ifrån.
iom vridmomentet från elmotorn, så blir den väldigt "busig" med bakhjulsdriften. Ungefär som att förbränningsmotorn inte hinner med.
Men det är lite av en upplevelse av en T6 som pendlarbil :)
Volvo V60 Recharge t6 Inscription -21
BMW 320D Touring -18
Audi A5 3.0 TDI Coupé -08
Ford Escort 2.0t -90
Saab 9-3 Turbo -00
Audi A4 1.8t -96
BMW 320D Touring -18
Audi A5 3.0 TDI Coupé -08
Ford Escort 2.0t -90
Saab 9-3 Turbo -00
Audi A4 1.8t -96