Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dejan195 skrev: ons 22 jan 2025, 19:38 Kopplade precis ur min kontakt på min V90 2020 och la som Ted skydd på kontakterna. Laddar batteriet och ska testa värmaren imorgon och mäta med OBDII , håller tummarna :-D
Skulle man inte kunna köpa en sådan ventil som kopplas ur på skroten och koppla in kontakten i? Då skulle ju bilen tro att allt är som vanligt tänker jag.bara sätta fast med buntband på lämpligt ställe.
III skrev: tor 23 jan 2025, 13:02
Dejan195 skrev: ons 22 jan 2025, 19:38 Kopplade precis ur min kontakt på min V90 2020 och la som Ted skydd på kontakterna. Laddar batteriet och ska testa värmaren imorgon och mäta med OBDII , håller tummarna :-D
Skulle man inte kunna köpa en sådan ventil som kopplas ur på skroten och koppla in kontakten i? Då skulle ju bilen tro att allt är som vanligt tänker jag.bara sätta fast med buntband på lämpligt ställe.
Köpte denna som Ted länkade här:
Ted68 skrev: lör 14 sep 2024, 21:07 https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 1802xBoyNR
Det ska vara honan till ventilen (female)
Satte inte fast min då den är så pass kort, ska kontrollera idag efter körningen hur det ser ut.
Bilen kommer inte tro att allt är som vanligt eftersom du har kopplat ut en kontakt som ger ström. Däremot får man inga felkoder i bilen men man kan se en felkod om man använder felkodsläsare.
Än så länge så har ingen märkt något problem med detta, det enda jag kan tänka mig är att det krävs mer av batteriet så man får stödladda batteriet om man kör kortare sträckor, vilket jag gör :-)
EmilWärn skrev:Felkod dyker upp "HVAC control valve failure". Men inget felmeddelande i displayen och det duger för mig så fortsätter utan motstånd kopplat tillsvidare.

Gäller iallafall diesel också. Men nu när du säger det så tycker jag att jag såg någonstans när jag googlade på ventilens nummer "31461924" att den inte passade till mildhybrid. Har den då ingen bypassventil eller är det en annan modell på ventilen?

Kan väl kanske hända att lite varmvatten smiter till motorn fastän man har ventilen kopplad också. Åtminstone vid plusgrader ute så hinner motorn värmas några grader om man kör fulla 30 minuter på värmaren. Jag använder mig av en liten grej att sätta i obd uttaget som via bluetooth ansluts till telefon med valfri app installerad för att kolla temperatur på kylvätskan men har också mätt motorblockets temperatur med IR termometer samt kännt på kylarslangar och motorblock.

Med ventilen kopplad så steg inte kylarvätskans temperatur alls på 15 minuters förkonditionering vid ca. -5 om inte minnet sviker.
Påverkar denna felkoden bilen när man vill använda fjärrstart för att kyla bilen?
Testade här om dagen för att köra fjärrstart för att kyla bilen och när jag kom till bilen så var den lite sval men känns som det kylde bättre förra sommaren....
Kan också va AC som spökar men tänker mer eftersom man får felkod HVAC control valve failure" när man kopplar ur denna kontaktl.

Ska se om jag kan lägga tillbaka kopplingen i helgen och testa.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &o[…]

För mycket camber 940.

Ställbara topplagringar och bygga om fjä[…]