För mig är det rätt naturligt att Heres support inte kan svara vettigt på vad deras företagskunder skickar in för felrapporter.
Jag misstänker starkt att de som författar mail till valfri konsumentfråga inte har tillgång till den informationen. Även om de har tillgång är det högst tvivelaktigt att de får dela den informationen med någon annan. Det brukar finnas rätt klara NDA (non-disclosure agreement) på plats här. Skulle jag dela med mig fritt kring vad kunder skickar in till företaget där jag arbetar skulle jag väldigt snabbt få sparken.
Ska man vara riktigt krass så är en bilköpares avtalspart den som sålt bilen, vanligtvis återförsäljaren. Det är från denne du kan kräva support. Naturligtvis stöder Volvo Cars slutkund, men det juridiska huvudansvaret är återförsäljaren.
Att kartorna på Sensus blir lite styvmoderligt behandlade är för mig lätt att förstå. Volvo använder inte dessa kartor på nya bilar. Sensus har blivit utbytt mot Google Automotive. Av det följer självklart att det finns begränsade resurser kvar för utveckling och support av den gamla plattformen. Sedan ska dessa begränsade resurser få en underleverantör som Volvo är på väg att lämna att prioritera deras supportbegäran...
Inte underligt att det tar tid. Men nu verkar det vara fixat -- och i alla fall jag har väldigt svårt att bli upprörd över den tid det tagit.