Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nordiska friktionsdäck har definitivt blivit bättre, men det har också dubbdäck blivit. De är båda vinterdäck men med ganska olika egenskaper och för att den ena däcktypen ska komplettera den andra krävs stora förändringar. Där är vi inte än.

Jag väljer alltid dubbdäck. Jag bor i en storstad men några av områdena jag kör i kräver dubbdäck. Med det sagt klarar många i landet en vinter med nordiska friktionsdäck utan problem - man får helt enkelt se efter vad som passar ens körmönster och preferenser.

Att dubbdäck har lite sämre egenskaper (som exempelvis initialt grepp) på bar vinterasfalt bär jag alltid med mig under körning. Den förutsättningen föredrar jag personligen jämfört med de egenskaper som nordiska friktionsdäck har på väldigt halt underlag.

Eftersom halkan ofta kan komma väldigt plötsligt föredrar jag valet dubbdäck samt en vinterkörstil anpassad för dubbdäck, jämfört med att välja nordiska friktionsdäck och en överlag friare körstil för att plötsligt stöta på halka.
Spindelled för servo och utan

Det är ju caster som påverkas av vilka […]

Det låter ju inte bra. Är det nå[…]

Byte av växelspak XC 60-24

Nej, man kan inte byta och inte heller ladda mju[…]

Gångjärn tanklucka 740

Hej, tänkte köpa ett nytt gångj&au[…]