Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DajaZ3
Smutsen i bakdörrarna och sen har jag fått stenar i bromsarna några gånger (mer än på någon annan bil jag haft) så där verkar den vara känsligare (V60 T8 -19).
Även nyckeln verkar vara ett problem, från att ha fungerat klockrent så har den försämrats markant.

Men fortfarande helt underbar bil tycker jag, trivs verkligen med den.
av Dontomase
Smutsen håller jag absolut med om, väldigt skitigt innanför dörrarna.

Nyckeln har jag också lite problem med att den är seg att reagera ibland.

När man tvättar bilen är lås knappen extremt känsligt den låser sig och låser upp sig hela tiden.

Men för övrigt är jag väldigt nöjd, tycker den är fantastisk att köra, chassit känns betydligt bättre än på V70:n jag hade innan.
av DajaZ3
Dontomase skrev: När man tvättar bilen är lås knappen extremt känsligt den låser sig och låser upp sig hela tiden.
Ha dörrarna öppna ett hack när du tvättar, det sluter tillräckligt tätt ändå. Sen kan man lägga nyckeln i mittkonsolen så "ska" inte heller dörrarna låsa sig.
Användarvisningsbild
av KGF
Dontomase skrev: tor 30 jan 2020, 09:49 När man tvättar bilen är lås knappen extremt känsligt den låser sig och låser upp sig hela tiden.
Lägg nyckeln på sätet. Bilen låser sig inte om nyckeln är inuti bilen. Har gjort så i 7 år utan problem!
av Dontomase
@DajaZ3, @KGF,
Smart att jag inte tänkte på det :oops: . Hade å andra sidan inte det problemet på gamla bilen då det mer var en "riktig" knapp.
av Robertnr
Har haft min V60CC sedan maj -19 och är egentligen rätt nöjd med bilen. Har varit några kvalitetsmissar som störde mig som pedant. Motorhuven icke centrerad, en glipa i dekorinlägget på vänster sida av mätarhuset. Bägge problemen löstes av åf. Har en mindre gul fläck under klarlacken på bakre stötfångaren. Vindrutetorkarna lever även sitt egna liv och kan starta närsomhelst vilket gjorde att torkararmarna slog i huven när jag vikt ut dessa från serviceläget och bilen var avstängd och låst. Kommer att ta upp detta till servicen. Annars en riktigt skön bil att köra! :-)
av RYN
Robertnr skrev: tor 30 jan 2020, 18:36Vindrutetorkarna lever även sitt egna liv och kan starta närsomhelst vilket gjorde att torkararmarna slog i huven när jag vikt ut dessa från serviceläget och bilen var avstängd och låst. Kommer att ta upp detta till servicen.
Exakt det hände mig i helgen. Självklart med lackskador som följd.
av DtrRobin
RYN skrev: tor 30 jan 2020, 18:53
Robertnr skrev: tor 30 jan 2020, 18:36Vindrutetorkarna lever även sitt egna liv och kan starta närsomhelst vilket gjorde att torkararmarna slog i huven när jag vikt ut dessa från serviceläget och bilen var avstängd och låst. Kommer att ta upp detta till servicen.

Oj, tur att ni skrev om detta. Jag brukar alltid sätta torkarna i serviceläge och vinkla ut som när jag tvättar bilen. Ska nog sluta med det då :-o
av Elektrikern84
DtrRobin skrev: tor 30 jan 2020, 19:24

Oj, tur att ni skrev om detta. Jag brukar alltid sätta torkarna i serviceläge och vinkla ut som när jag tvättar bilen. Ska nog sluta med det då :-o
Samma med min V90. Fast nu har det varit lugnt ett tag ”peppar-peppar”. Hoppas den V60 CC jag beställt blir bättre. Har haft ett gäng missar på V90 men nöjd med körkänslan å så.
av Elektrikern84
DtrRobin skrev: tor 30 jan 2020, 19:24

Samma med min V90. Fast nu har det varit lugnt ett tag ”peppar-peppar”. Hoppas den V60 CC jag beställt blir bättre. Har haft ett gäng missar på V90 men nöjd med körkänslan å så.

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]