Sida 2 av 2

Re: Sportläget automat

Postat: tor 19 sep 2019, 12:16
av Zanders
Tycker volvos ride-by-wire växelspak är helt värdelös. Vem vill dra-släppa-dra igen för att gå från back till fram eller vice versa. VAGs lösning är betydligt bättre när man kan dra växelspaken två hack åt gången och på så vis gå från framåt till bakåt i en rörelse.

Re: Sportläget automat

Postat: tor 19 sep 2019, 12:56
av TomasGBG
Zanders skrev: tor 19 sep 2019, 12:16 Tycker volvos ride-by-wire växelspak är helt värdelös. Vem vill dra-släppa-dra igen för att gå från back till fram eller vice versa. VAGs lösning är betydligt bättre när man kan dra växelspaken två hack åt gången och på så vis gå från framåt till bakåt i en rörelse.
Jag tycker den funkar bra. Man bara puffar två gånger. Däremot delar jag kritiken som övriga ger år scroll-hjulet. Tidsödande och omständligt. Därför åker jag nästan bara omkring på Hybrid-läget...

Re: Sportläget automat

Postat: tor 19 sep 2019, 14:15
av fragge
Zanders skrev:Tycker volvos ride-by-wire växelspak är helt värdelös. Vem vill dra-släppa-dra igen för att gå från back till fram eller vice versa. VAGs lösning är betydligt bättre när man kan dra växelspaken två hack åt gången och på så vis gå från framåt till bakåt i en rörelse.
Tycker inte heller att det är något större problem när man vant sig men scrollhjulet är lite meckigt. Skulle önska mig en knapp på ratten för att aktivera och inaktivera "Individuell" läget. Vore trevlig att kunna snabbt slå av och på det vid behov.

Re: Sportläget automat

Postat: fre 20 sep 2019, 06:14
av stevvee
Paddlar är lösningen.

Re: Sportläget automat

Postat: fre 20 sep 2019, 17:27
av Bempo
Zanders skrev: tor 19 sep 2019, 12:16 Tycker volvos ride-by-wire växelspak är helt värdelös. Vem vill dra-släppa-dra igen för att gå från back till fram eller vice versa. VAGs lösning är betydligt bättre när man kan dra växelspaken två hack åt gången och på så vis gå från framåt till bakåt i en rörelse.
Hjälp en okunnig, vad är ride-by-wire? Nåt jag har i V60CC?

Re: Sportläget automat

Postat: lör 21 sep 2019, 10:40
av fjohan82
Bempo skrev: fre 20 sep 2019, 17:27
Zanders skrev: tor 19 sep 2019, 12:16 Tycker volvos ride-by-wire växelspak är helt värdelös. Vem vill dra-släppa-dra igen för att gå från back till fram eller vice versa. VAGs lösning är betydligt bättre när man kan dra växelspaken två hack åt gången och på så vis gå från framåt till bakåt i en rörelse.
Hjälp en okunnig, vad är ride-by-wire? Nåt jag har i V60CC?
Det syns tydligt på växelväljaren vilket system bilen har.
Den första bilen nedan har en vanlig växelväljare, som man kan dra igenom hela registret utan att behöva stanna upp.
Den andra bilen har ett system där man måste "vippa" spaken flera gånger för att gå igenom registret.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 8-13788448

https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 5-13784366

Re: Sportläget automat

Postat: sön 22 sep 2019, 12:31
av Bempo
Tack då förstår jag. Ride-by-wire gäller alltså inte bilar i den här forumdelen.

Re: Sportläget automat

Postat: sön 22 sep 2019, 14:28
av fjohan82
Bempo skrev: sön 22 sep 2019, 12:31 Tack då förstår jag. Ride-by-wire gäller alltså inte bilar i den här forumdelen.
Jo, bland annat V60 T8 har detta.

Re: Sportläget automat

Postat: sön 22 sep 2019, 17:12
av Bempo
Det är inte lätt hänga med i produktutbudet, antingen har det växt eller så krymper min hjärna så sakteliga. Men tack för svaret.
Jag hade koll när det var fyrväxlade lådor i alla Volvo och overdrive på 122S :)