Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hellosailor
#1612691
En däckverkstad som gjorde en hjulinställning sa att volvo har fel och rekommenderar för lågt tryck. På mina 20” sommardäck rekommwnderade han 3 bar. Som han sa var däcktillverkaren (Michelin) rek.
Volvo rekommenderat typ 2,4
Användarvisningsbild
av js1
#1612708
Du tror mer på den lokala däckfirman än Volvo som utvecklat bilen?
av UnleashFusion
#1612714
lufttryck är subjektivt enligt mig, jag tror inte på däckfirman eller volvo.
Kör på egen känsla och hur bilen reagerar/känns.

Körde 3bar på mina 245/40-19 och däcken har tendenser att svänga inåt(höger) när jag släpper ratten. Släpper lufttrycken till 2.4("som volvo rekommenderar") och bilen går rakt men beroende på väglag så svänger den lite åt höger och vänster när den känner. fyller upp till 2.6 och bilen åker rakt fram och inga tendenser som skrivits.
av III
#1612732
Biltillverkarna (inte bara Volvo) har en tendens att rekomendera för lågt däcktryck. Detta som en kompromiss mellan buller, komfort, rullmotstånd och väghållning. Generellt säger däckbranschen att man ska höja däcktrycket från det rekomenderade. Inte sällan syns det på däckslitaget att det slits på in och och utsidan pga fär lågt däcktryck. Jag brukar lägga till 0,2 bar på sommaren och 0,4 på vinterdäcken. Men det kan vara lite snålt, kanske borde man lägga på lite till. Men hur som, aldrig lägre än vad tillverkaren rekommenderar.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1613152
Vad som passar en, vad som är mest ekonomiskt och vad som är tänkt för bilen i fråga är i de flesta fall tre skilda saker. Jag brukar försöka hitta ett slags mellanläge där jag tar hänsyn till alla tre, även om jag sätter prestanda i första hand. Jag kör aldrig med last, och vi är sällan fler än tre personer i bilen samtidigt.

Ett däcktryck på 2,8 bar har fungerat bra i de flesta av mina bilar. Med 2,8 bar har jag noterat ett något ökat slitage på bakdäckens slitbana i min S60, vilket har lett till att jag kör med olika tryck fram och bak. Skillnaden i slitage är knappt märkbar, och trycket på 2,7 bar bak var även ett försök att få bakvagnen något mer planterad. I min V60 har jag inte justerat däcktrycket än. I dagsläget upplever jag styrningen som slapp och indirekt, medan komforten är god.

• S60 D4 MY16: fälgdimension 18x8,5” med däckdimension 245/40-18; 2,8 bar fram och 2,7 bak
• V40 Cross Country D4 MY18: fälgdimension 19x8,5” med däckdimension 245/40-19; 2,7 bar runtom
• V60 T8 MY26: fälgdimension 19x8,5” med däckdimension 255/40-19; 2,3 bar runtom
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]