- lör 12 jul 2025, 18:10
#1613152
Vad som passar en, vad som är mest ekonomiskt och vad som är tänkt för bilen i fråga är i de flesta fall tre skilda saker. Jag brukar försöka hitta ett slags mellanläge där jag tar hänsyn till alla tre, även om jag sätter prestanda i första hand. Jag kör aldrig med last, och vi är sällan fler än tre personer i bilen samtidigt.
Ett däcktryck på 2,8 bar har fungerat bra i de flesta av mina bilar. Med 2,8 bar har jag noterat ett något ökat slitage på bakdäckens slitbana i min S60, vilket har lett till att jag kör med olika tryck fram och bak. Skillnaden i slitage är knappt märkbar, och trycket på 2,7 bar bak var även ett försök att få bakvagnen något mer planterad. I min V60 har jag inte justerat däcktrycket än. I dagsläget upplever jag styrningen som slapp och indirekt, medan komforten är god.
• S60 D4 MY16: fälgdimension 18x8,5” med däckdimension 245/40-18; 2,8 bar fram och 2,7 bak
• V40 Cross Country D4 MY18: fälgdimension 19x8,5” med däckdimension 245/40-19; 2,7 bar runtom
• V60 T8 MY26: fälgdimension 19x8,5” med däckdimension 255/40-19; 2,3 bar runtom
• 16 S60 D4 R-Design, Black Sapphire
• 18 V40 CC D4 Summum, Onyx Black
• 26 V60 T8 Plus Dark, Aurora Silver