Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MaverickJS
Edwe skrev: mån 21 apr 2025, 16:25 Nu har jag kollat runt en hel del och min konklusion är att det är en ren mjukvarugrej i AAOS som Volvo valt att inte inkludera i annat än BW systemen...
Även Bowers & Wilkins har begränsats i AAOS jämfört med Sensus.
av per67
Ny i forumet, precis köpt en lätt begagnad V60 cc B4 Core 2024.
Upptäckte snabbt avsaknaden av så fundamentala funktioner som att kunna justera mellan höger och vänster kanal (sida) samt fader (mellan fram- och bak-högtalare). Brann det i huvudet på Volvo's ljudansvariga när man beslutade om att ta bort dessa funktioner? Har a l d r i g tidigare haft en bil utan dessa möjligheter. Både V50 (-11) och V60 (-17) med High Performance har haft det. Vad blir nästa steg? Att ta bort volym-ratten? Ljudet i sig är helt ok, jag behöver inte bättre än såhär, men jag vill absolut kunna panorera ljudet som jag själv vill (och kanske behöver). Brukar flytta fram ljudet när jag har passagerare bak, annars lite mer ljud bakifrån.
Är det så att detta bara är en mjukvaru-grej, se då för bövelen till att släppa en uppdatering som rättar till detta misstag. Den eller dom som clearat beslut om att man endast ska kunna stänga av ljudet fram/bak och i n t e balansera höger/vänster kan väl knappast jobba kvar....😬
av Edwe
per67 skrev: ons 02 jul 2025, 01:32 Ny i forumet, precis köpt en lätt begagnad V60 cc B4 Core 2024.
Upptäckte snabbt avsaknaden av så fundamentala funktioner som att kunna justera mellan höger och vänster kanal (sida) samt fader (mellan fram- och bak-högtalare). Brann det i huvudet på Volvo's ljudansvariga när man beslutade om att ta bort dessa funktioner? Har a l d r i g tidigare haft en bil utan dessa möjligheter. Både V50 (-11) och V60 (-17) med High Performance har haft det. Vad blir nästa steg? Att ta bort volym-ratten? Ljudet i sig är helt ok, jag behöver inte bättre än såhär, men jag vill absolut kunna panorera ljudet som jag själv vill (och kanske behöver). Brukar flytta fram ljudet när jag har passagerare bak, annars lite mer ljud bakifrån.
Är det så att detta bara är en mjukvaru-grej, se då för bövelen till att släppa en uppdatering som rättar till detta misstag. Den eller dom som clearat beslut om att man endast ska kunna stänga av ljudet fram/bak och i n t e balansera höger/vänster kan väl knappast jobba kvar....😬
Haha, kan bara hålla med, helt trasigt.
Jag har haft den funktionen sedan -70 talet på alla mina bilstereos :-D
Användarvisningsbild
av jiha
Märkligt!
Hade en v60 t6 2020 i 3 år med Sensus som många andra, vänsterprasslade med en BMW och har just ”hittat hem” igen. Nu med en XC60 Nordic edition 2026 som levererades i förrgår. Varit lite orolig iom denna tråd då jag inte uppgraderade ljudet och skulle sakna balans/fade/ton. Så glad att det inte blev så :-). Har allt det i nya gränssnittet utan HK eller B&W. Kanske dyker upp för er som saknar när uppdateringen går ut? Har iofs subbar i bilen så lite mer än vanliga HP kanske?
Sjukt nöjd hur som!! Kört 100mil på 2 dagar ;-) (Gävle Norrköping/Söderköping ToR för att kolla Bo kaspers.. <3)
Bilagor
IMG_0982.jpeg
IMG_0982.jpeg (5.25 MiB) Visad 192 gånger
av Edwe
Det är ju en mjukvarugrej, inte kopplat till hårdvaran (högtalare, förstärkare) som jag fattat det så det borde gå för utvecklarna att fixa det "enkelt". Får kolla imorn efter uppgraderingen om det blivit någon skillnad.

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]

Jag har mätt upp spänningen vid generato[…]

Ersättning inlösen 740 -88

Hej! Har tagit på mig att hjälpa en v&[…]