Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

0,2 förutsätter ett fulladdat batteri som förbrukas över en genomsnittlig sträcka. Jag tycker det är missvisande att redovisa sådana siffror. Med urladdat batteri drar hybriden knappt mindre än en vanlig bensinare på landsväg/motorväg.
Hybridläget innebär inte att den kombinerar bensin och el, den kommer gå på ren el tills batteriet är tomt, om du inte gasar på och begär mer av bilen än vad elen kan leverera för då kickar bensinmotorn in.
T6:an som är grundmotorn i både t6 och t8 är inte speciellt snål på soppa, stämmer nog rätt bra som andra säger att mellan 0,7-1,0 får du räkna med på ren bensinkörning.
Sen totala snittet om man har rätt förutsättningar är ju helt annat, sommartid snittar jag min XC60 T8 Polestar Engineered på ca 0,3
Men då har jag 8km till jobbet, 15km till stan och åker sällan längre sträckor.
Vintertid har den snittat 0,6-07 pga kylan å sämre räckvidder.
Har du 6,5mil till jobbet och inte har möjlighet att ladda där så blir det mycket bensinåka då lilla batteriet antagligen bara tar dig 3,5-4mil.
Sen kan du ju manuellt kombinera genom att låsa batteriet, tex åka el första biten där det är lägre farter och tätort för att sedan låsa batteriet och åka bensin på högfartsdelarna då bensinmotorn är som effektivast för att sedan ha lite el kvar till tex stadskörning.
av JHg
Glöm 0,21l/mil om du kör motorväg. Elen räcker inte långt alls i den hastigheten. Men 0,7-0,8 är vad jag också har med min XC60 2025 T6.
NordT6 skrev: fre 14 mar 2025, 01:31 Hybridläget innebär inte att den kombinerar bensin och el, den kommer gå på ren el tills batteriet är tomt, om du inte gasar på och begär mer av bilen än vad elen kan leverera för då kickar bensinmotorn in.
T6:an som är grundmotorn i både t6 och t8 är inte speciellt snål på soppa, stämmer nog rätt bra som andra säger att mellan 0,7-1,0 får du räkna med på ren bensinkörning.
Sen totala snittet om man har rätt förutsättningar är ju helt annat, sommartid snittar jag min XC60 T8 Polestar Engineered på ca 0,3
Men då har jag 8km till jobbet, 15km till stan och åker sällan längre sträckor.
Vintertid har den snittat 0,6-07 pga kylan å sämre räckvidder.
Har du 6,5mil till jobbet och inte har möjlighet att ladda där så blir det mycket bensinåka då lilla batteriet antagligen bara tar dig 3,5-4mil.
Sen kan du ju manuellt kombinera genom att låsa batteriet, tex åka el första biten där det är lägre farter och tätort för att sedan låsa batteriet och åka bensin på högfartsdelarna då bensinmotorn är som effektivast för att sedan ha lite el kvar till tex stadskörning.
Grundmotorn för T6 Recharge är T5, inte T6.
Jag lämnade Volvo för ett antal år sen för en BMW X5 45e, har under denna tid kört ca 6400 mil varav 3400 mil har varit på el, just nu ligger jag på en snitt bränsleförbrukning på 0,46, vilket jag tycker är riktigt bra för mina förhållanden och bil. När jag pendlade till och från jobbet vart det mer på el så då snittade jag på runt 0,36, helt irrelevant för tråden då det inte är en Volvo , men just bränsleförbrukning på hybrider beror ju väldigt mycket på individuella körmönster, det är väl också därför man valde att ta bort bonusen på hybrid bilar.
av 73k
MaverickJS skrev: tis 18 mar 2025, 03:48 Grundmotorn för T6 Recharge är T5, inte T6.
Laddhybrid T6 och vanliga T6 har ju båda kompressor medan T5 saknar sådan? Är inte laddhybrid T6 en vanlig T6 som är begränsad? Intressant att få veta.
73k skrev:
MaverickJS skrev: tis 18 mar 2025, 03:48 Grundmotorn för T6 Recharge är T5, inte T6.
Laddhybrid T6 och vanliga T6 har ju båda kompressor medan T5 saknar sådan? Är inte laddhybrid T6 en vanlig T6 som är begränsad? Intressant att få veta.
senare modeller har ingen kompressor.

kan komplettera med följande ,, 1. har inte s[…]

Låskistan till passagerarsidan behöver […]

Fläktmotor

löste problemet var kortslutning :P

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog h[…]