Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag köpte nyligen en begagnad XC60 och tittar man under mattan i lastutrymmet ser det lite tomt ut på ett sälle, så jag undrar om ngn vet vad det ska finnas i facket som jag rödmarkerat?
WhatsApp Image 2024-05-31 at 16.13.06.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-31 at 16.13.06.jpeg (1.32 MiB) Visad 1406 gånger
Anledningen att det nog inte följde med nån domkraft borde väl vara att det till bilen är däcklagningsreparationssats (däcktätningssatsen, kompressor och flaskan medtätningsvätska) under lastrumsgolvet. Flaskan skall ha ett bäst före datum enligt handboken. Om inget reservhjul följer till bilen följer knappast en domkraft heller. Har en V90 själv (MY22) där ingen domkraft finns med, inget reservhjul finns, har däcktätningssatsen.
bem skrev: tis 04 jun 2024, 08:28 Anledningen att det nog inte följde med nån domkraft borde väl vara att det till bilen är däcklagningsreparationssats (däcktätningssatsen, kompressor och flaskan medtätningsvätska) under lastrumsgolvet. Flaskan skall ha ett bäst före datum enligt handboken. Om inget reservhjul följer till bilen följer knappast en domkraft heller. Har en V90 själv (MY22) där ingen domkraft finns med, inget reservhjul finns, har däcktätningssatsen.
Mitt tycke är satsen menlöst antingen används den inte och blir oanvändbar pga bäst före eller så är skadan på däcket oftast såpass att det inte funkar med satsen ändå. Har aldrig använt den i någon av bilarna.
däcktätningssatsen kanske funkar för litet hål i slitbanan men hål i sidan på däcket klarar den inte enligt instruktionen i handboken till min Volvo. nåt större hål i slitbanan är jag tveksam om det klarar. Har aldrig behövt använda min däcktätningssats (än).

"Tätningsvätskan tätar effektivt däck som punkterats i slitbanan men har begränsad förmåga att täta däck som har punktering i däcksidan. Använd inte däcktätningssatsen på däck som uppvisar större skåror, sprickor eller liknande skador." Så står det i handboken till min V90.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]