Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579640
Hej
Jag har tittat på en V60 cross country B4, 2022 som har gått lite över 4000 mil.
Efter att ha tittat på denna film https://www.youtube.com/watch?v=cqNaROHs92M så fick jag beslutsångest, då främst angående 48 V systemet för start och laddning av 12/48 V batterierna och ge ström till bilen alla system. Det känns som mildhybridssystemet har kort livslängd, då speciellt remmen och den kombinerade startmotor/generator känns som det är en mycket dyr historia när den ska bytas ut. Även den vattenkylda DC-DC konvertern var ju en pryl som känns som en felkälla.

Skulle vara trevligt att höra från er som har en av dessa mildhybrider och börjar att få många mil på den hur service situationen ser ut för er.

Bilen jag har idag har närmare 15 år på nacken och 30000 mil så det är inte så mycket elektronik. Man är van att bara behöva göra en årlig service med oljebyte och då och då byta bromsbackar, därför är man ju rädd att man köper en bil som kräver mycket och dyr service och att man inte riktigt litar på bilen.

MVH Assar W
#1579644
Finns åtminstone inte på det här forumet några rapporterade problem som har med mildhybridsystemet att göra.
#1579776
Det vore ytterst märkligt om det vore ett frekvent förekommande problem utan att det förekommer i detta forum, eftersom forumet representerar en bred massa av Volvoägare som bryr sig om sina bilar och är hyfsat tekniskt insatta.

Men visst, det är en rem och spännhjul som är inblandade, Volvo har ju ingen perfekt historik med sådana ting inblandade....
#1579784
Tack alla som har svarat.
Jag känner mig mycket säkrare på att jag gör ett bra val om jag köper bilen som jag har tittat. Det är ju alltid en chanstagning när man köper en bil men det känns som att jag har ganska goda odds i det här fallet.
#1579785
Våran Subaru XV -21 är ju också en mildhybrid. har passerat 3000 mil för ett tag sedan. Enda problemet med denna har varit att huvud batteriet fick bytas i vintras. Det gick på en förlängd garanti, tygligen ett vanligt fel (på batteriet). I övrigt fungerar den utmärkt
#1579807
js1 skrev:Den amerikanska recensionen kan ju ge vem som helst kalla fötter :-/
mmm men de är ju också galet skeptiska till allt som är nytt. De vill ju helst åka pickis som nära nog är samma teknik som häst och vagn med sina rambyggen.
#1579812
assarw skrev:Hej
Jag har tittat på en V60 cross country B4, 2022 som har gått lite över 4000 mil.
Efter att ha tittat på denna film https://www.youtube.com/watch?v=cqNaROHs92M så fick jag beslutsångest, då främst angående 48 V systemet för start och laddning av 12/48 V batterierna och ge ström till bilen alla system. Det känns som mildhybridssystemet har kort livslängd, då speciellt remmen och den kombinerade startmotor/generator känns som det är en mycket dyr historia när den ska bytas ut. Även den vattenkylda DC-DC konvertern var ju en pryl som känns som en felkälla.

Skulle vara trevligt att höra från er som har en av dessa mildhybrider och börjar att få många mil på den hur service situationen ser ut för er.

Bilen jag har idag har närmare 15 år på nacken och 30000 mil så det är inte så mycket elektronik. Man är van att bara behöva göra en årlig service med oljebyte och då och då byta bromsbackar, därför är man ju rädd att man köper en bil som kräver mycket och dyr service och att man inte riktigt litar på bilen.

MVH Assar W
Tvekar du på ny teknik? Strunta i det, alla bilar blir så småningom gamla och något gång går något sönder.

Frågan är om du vill åka en gammal bil eller en nyare? Tycker att en 22:a som bara gått 4000 mil är bättre än en typ 2018 som har gått 10.000 mil.
Larmdosan till 07 v70n.

Hej. Nu har det hänt något konstigt som[…]

Mina vänner, Nu behöver jag mer specifik[…]

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&[…]

Vilken lampa ska jag köpa?

Glaset är orange. Lampan är klar. Till […]