Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bold
#1579426
Hej,
Vilken bil ska man välja under dessa förutsättningar:

-Familj med två småbarn (0-2 år)
-Bor i centrala Stockholm och har garage och laddmöjlighet)
-Ca fyra resor per är á 110 mil T/R
-Pendlar inte till jobbet men utflykter på helgerna
(Funderar på att flytta till villa om två år, då mer pendling à 5 mil T/R)
-Budget: Max 350 000 och runt 4000 mil (kan gå upp något i pris och mil om det skulle vara så)
-ha bilen i 5-7 år
- 1500-2000 mil/år

Gärna funderingar på dieselns framtid och andrahandsvärdet. Min oro är att priset sticker och därmed andrahandsvärdet om vi byter regering och priset höjs igen.
Användarvisningsbild
av bem
#1579434
I din nuvarande situation skulle jag personligen välja en bensinare.
I ditt framtida scenario med villa och pendling 5 mil t.o.r. (jag antar du menar 5 mil totalt för både till och från jobbet), skulle jag nog satsa på en laddhybrid.

V60 eller V90? Du får nog åka till nån Volvohandlare och provsitta bägge och ha med hela familjen, V60 är lite mindre i kupén och bak i lastutrymmet än V90. V60 lite sportigare. Jag har V90 (MY22) T6 Recharge (laddhybrid) själv. Tyvärr är den mindre inuti än min förra bil V70 MY14, så en V90 är egentligen inte speciellt stor inne i kupén, tycker jag (jämfört med dess föregångare V70 som var perfekt utrymmesmässigt, för mig). V90 är heller inte en speciellt tyst bil inne i kupén, en hel del vägbuller, åtminstone på lite grövre asfalt och på grusvägar, letar sig in i kupén, tyvärr. Kanske är samma sak med V60?
Nåväl, V90 är annars en underbar bil som man åker mycket bekvämt i, men det finns som med alla bilar båda plus och minus. När jag bytte bil sist (och det blev V90) så provkörde jag V60 (Recharge, laddhybrid), V90 och även XC60. V90 passa mig bäst. Dock är V90 väldigt klumpig bil med svårt hålla reda på hörnen vid parkering, backning osv. Urusel bakåtsikt. Backkamera underlättar lite (har det på min V90) men 360-graderskamera är bättre vad jag hört och sett.

Inom din budget ryms en V60 Recharge, MY22 late då Volvos laddhybrider fick det större hybridbatteriet på 18,8 kWh, starkare elmotor på 145 hk (107 kW) m.m och då får man en räckvidd enl. WLTP på ca 88 km på el (verkliga räckvidden blir lägre då WLTP bara är enl en testprocedur som är standard för alla). Då kan du pendla på el sen om det blir aktuellt. En Volvo Recharge (laddhybrid) har ju även en bensinmotor (T6 är väl vettigast, har det i min V90) så du kan köra på bensinmotorn om du inte kan ladda hybridbatteriet regelbundet (men det verkar du ju kunna).
Jag kollade snabbt på Blocket och hitta några V60 Recharge MY22 late (som har stora hybridbatteriet och starkare elmotorn 107 kW, WLTP räckvidd på el 88 km) som ligger inom din budget. Kolla får du se, som exempel.
Går du upp något i din budget finns fler V60 laddhybrider MY22 late.
Du skall vara mycket noga när om/när du kollar på Volvo laddhybrider om den har lilla eller stora hybridbatteriet (det kom till MY22 late), det kan du se på Transportstyrelsens sida och tjänsten "Fordonsuppgifter - sök med registreringsnummer". Där kikar du sen på en viss bils Tekniska data(rubrik) och sen Motor och miljö, där finns Effekt, max (för elmotor) och det skall stå 107 kW (=145 hk) om det är stort hybridbatteri. Det står även under rubriken El en rad Testcykel WLTP, Räckvidd och där skall det (för en V60 och liknande för V90) 88 km.
V60/V90 med Inscription utrustningsnivå (MY22 hade Inscription) är en rätt lagom utrustningsnivå (har det på min, med lite extra tillval utöver det).
Lycka till.
av Bold
#1579461
Hej bem!

Wow, stort tack för ditt svar⭐️⭐️⭐️ Verkligen mycket och värdefull information!

Bilhandlaren var inne på diesel för att han sa att laddhybriderna drar rätt mycket när elen är slut. Tillverkarnas siffror är ju en sak, har du någon erfarenhet eller vet vad laddhybriderna på motorväg (både V60 resp. V90 )? Jag är en mer A - B förare och kör sällan mer än 120 på motorvägen.

Tack ännu en gång 😊
av Robkwi
#1579512
Hej!

Har haft en v60cc b4 diesel-21 och kör nu en v60 t6 recharge-24. Kan inte uttala mig mellan v60 och v90, men däremot mellan diesel och laddhybrid.

Båda två är grymma bilar. När jag hade dieseln så gillade jag den, och v60cc konceptet med lite högre markfrigång och riktig fyrhjulsdrift är riktigt gött. Förbrukningen jag hade i snitt var ca 0,75 l/mil (kör en blandning stadstrafik-landsväg 30/70 mestadels ) och ca 0,55 i motorvägsfart.

Laddhybriden kommer jag med ca 70-75 km nu och kom runt 50-55 km när det var kallare runt 0-5 grader. Så utomhustemperaturen slår styggt.

Men måste säga att det är skönt att köra på el. Tyst och inget motorljud/dieselknatter. Och när bensinaren går igång så är den som ett spjut. Klarar 95% av vardagsresorna på 100% el.

Har hittills gjort en långresa runt 60 mil på mestadels motorväg men lätt fot och runt 115-120 km/h med ett fulladdat batteri. Förbrukning 0,66 l/mil. Den regenererar en del el på vägen när man bromsar som påverkar förbrukningen positivt. Men kan gott tänka mig att bensinaren blir törstig vid tyngre fot, där är dieseln nog mindre känslig.

Nu har jag tjänstepulka. Privat skulle jag nog köpt en diesel då laddhybriden med stort batteri är fortfarande ganska dyra och vet inte om man räknar hem den skillnaden.
Men om jag skulle gå på vad jag vill, då skulle jag gått på en laddhybrid. Gillar ändå mycket mer laddhybriden än dieselvarianten. Och trots att Google är mer begränsat och mer buggigt, så gillar jag mer Google än sensus måste jag erkänna.

Måttmässigt är V60n ganska OK även om den är lite trång bak för vuxna. Insteget är trångt och man sitter bra max 2 personer bak. Men fram är den bekväm för en ganska stor man på 184cm/120kg 😉
Bagaget är OK men sämre än xc60-17 jag haft och inte i närheten av xc70-13 jag hade för många år sedan.

Lycka till och hoppas du hittar en fin bil oavsett om det blir v60 eller v90, diesel eller laddhybrid!
Användarvisningsbild
av Drekkus
#1579521
Jag har just nu både en V60 D4 och en V60 T6 Recharge. Båda är grymma bilar. Jag har inte ägt V90 mest på grund av att jag tyckte att den blir lite för stor för mig, mer plats än vad jag behöver. En V60 ska räcka gott till två småbarn, själv har jag bilat över Europa med min nuvarande V60 D4 och en tidigare V60 CC och dem är riktigt bekväma båda två, även med två vuxna i baksätet.

Jag gillade verkligen min V60 CC men den drog en aning mer diesel än min vanliga V60 D4, jag snittade nästan exakt som Robkwi ovanför. I min V60 D4 snittar jag mellan 0,67 vid blandad körning (6km stadstrafik och 8 km 80-väg en normal dag). på motorvägen kör jag som lägst 0,45 men mestadels 0,5.

V60 Recharge är en annan känsla. Riktigt snabb när motorn går igång, och elmotorn som jag kör på 95% av tiden är också riktigt bra. I stadskörning och rondeller är den mycket mer bekväm än dieseln. Problemet är samtidigt också att när bensinmotorn väl går igång drar den riktigt mycket, runt 1 l i blandad förbrukning och jag fick senast 0,8 l på motorvägen med tomt batteri.

Om jag hade köpt en av mina bilar hade jag nog valt dieseln, det beror också på att det är Sensus i den och inte Google systemet, mycket mer problemfritt och jag har fortfarande fler funktioner i Sensus än Google (kan ju komma att ändras). Men också att när jag väl åker långt som händer ofta är den bättre. När jag kommer in på autobahn kan jag köra 150-170 km/h med en förbrukning på 0,6 l och det klagar man inte på. Du kommer få mer utrustning på bilen för pengarna om du går för en diesel än en hybrid också. Detta med andrahandsvärdet har jag ingen koll på tyvärr.
Användarvisningsbild
av bem
#1579522
Bold skrev: fre 24 maj 2024, 14:12 Hej bem!

Wow, stort tack för ditt svar⭐️⭐️⭐️ Verkligen mycket och värdefull information!

Bilhandlaren var inne på diesel för att han sa att laddhybriderna drar rätt mycket när elen är slut. Tillverkarnas siffror är ju en sak, har du någon erfarenhet eller vet vad laddhybriderna på motorväg (både V60 resp. V90 )? Jag är en mer A - B förare och kör sällan mer än 120 på motorvägen.

Tack ännu en gång 😊
Bilhandlarn har rätt, om du kommer köra mycket motorväg i farter uppåt 120 km/h. En Diesel är bättre då med sitt låga varv och lägre förbrukning. Under förutsättning dieselpriset håller sig på rimlig prisnivå. Har haft en diesel själv i min förra bil, V70 MY14.
En T6 bensinmotor som sitter i en Volvo laddhybrid drar förstås en del i motorvägsfart (uppåt 120 km/h som du avser köra). Vägarna runt mig där jag kör mest med min V90 Recharge med T6 är 80 km/h väg och i den farten drar inte en T6 nåt som man behöver oroa sig för.
Sen kan en Volvo laddhybrid nyttja smart energifördelning när man har Google infotainment som kom på MY22 Volvo laddhybrider. Då kan man smeta ut elen på en längre sträcka och bensinmotorn är i bruk. En rätt smart funktion. Man anger en destination, är det pendling anger man jobbet som delmål och hemmet som slutmål.
Jag använder funktionen när jag pendlar till jobbet 6 mil dit, 6 mil hem.
En diesel är mindre lämplig om man inte regelbundet kan varmköra den med lite längre körsträcka. Partikelfiltret behöver brännas av regelbundet, kör man bara mycket korta sträckor kommer detta inte utföras. Men det kanske du visste?
Tänk även på att skatten på laddhybrid är nästan löjligt låg än så länge, 365 kr per år plus nån liten avgift.
En nackdel med laddhybrid är att man åker omkring med hybridbatteriet hela tiden i ur och skur, drar runt på en massa kilo som skall framåt och mer vikt drar energi. På det hela taget tycker jag personligen laddhybrid är rätt flexibelt. Att kunna köra bara på el (körläge Pure) är rätt behagligt, tyst och fint. Det finns även några andra körlägen: hybrid, power och constant AWD. Bara läsa i handboken som finns online på Volvo Cars hemsida vad de olika körlägena innebär på en Volvo laddhybrid.
Användarvisningsbild
av Drekkus
#1579655
perhall skrev: sön 26 maj 2024, 15:33 I 150-170 drar en V60 diesel inte 0,6... snarare 0,9...
Körde en sträcka på 600 km i Tyskland i januari, där man försöker köra 150-170 så gott som det går och min förbrukning var 0,7. Jag körde inte exakt den hastigheten hela tiden för att det är omöjligt, men så gott som det gick gjorde jag det.
BCM-0076 bytt ABS enhet.

Bilens chassinummer är lagrat i ett chip i AB[…]

2023 xc60 fälgar.

Mer profil är en väg att gå. Jag h[…]

Däck o broms slitage

En XC40 recharge singelmotor. Hur länge tror […]

Nu blir jag knas, jag en 23:a singelmotor plus mod[…]