Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1574510
Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) hamna rätt nära varandra i bränsleförbrukning, sett till beskrivet körmönster och laddningsmöjligheter - även om T6 går att köra snäppet snålare (oladdad). B3 går snålast av de tre men är samtidigt, utifrån mitt perspektiv, en helt annan bil och jag tänkte därför fokusera mer på T6 och B4.

Hade möjlighet att ladda hemma funnits hade jag, baserat på tillgänglig bilinformation, röstat för T6. Ska man däremot ”ladda på stan” finns risken att det förr eller senare faller i glömska eller blir omständligt. Det är ganska vanligt.

Fordonsskatten vet du ju om är dyrare för B4 än för T6 med cirka 920 kr per år (minns jag inte fel har B4:an varit registrerad sedan tre år tillbaka). Servicekostnaden per intervall är dock densamma för de båda alternativen. Du nämner backkamera som en positiv sak och jag håller med, det är behändigt och känns den typ av utrustning som bör vara standard i dagens bilar. B4-alternativet med backkamera har även IntelliSafe Surround-paketet, vilket jag personligen uppskattar; läs gärna mer om det. Paketet kan annars, jämfört med tidigare, vara svårare att hitta i dagens lättbegagnade bilar i 60-serien.

Pratar vi ren prestanda tar T6 priset och även ljudsystemet är ett par nivåer vassare, tack vare att laddhybriderna är utrustade med en subwoofer. Men B4 är dock inte bil med svårigheter att följa med i trafiktakten och ljudsystemet fungerar bra beroende på vad man har för krav. Därtill bör man fundera på hur ofta man använder den extra kraften i T6 samt tar ut ljudsystemets svängar volymmässigt. En sak man också bör ha i åtanke är att T6 har AWD (kallad eAWD för laddhybriderna) medan B4 är framhjulsdriven, vilket kan vara avgörande (eller inte) för vissa beroende på var man kör. Milmässigt tycker jag inte det skiljer jättemycket bland de två alternativen om man ser till det planerade körmönstret, i en sådan takt tickar milen på rätt långsamt. Om det dessutom ingår vinterhjul brukar det generellt sett vara en fördel då man annars får räkna med att lägga ut minst några tusen för sådana i gott skick. Informationen jag fick fram angående telefoninteraktion var oklara gällande T6-alternativet, fick fram att den har Apple CarPlay men hittade inget om Android Auto.

Är inte T6:ans prestanda, ljudsystem, eAWD, något lägre fordonsskatt och möjlighet till lägre bränsleförbrukning krav du har och att du istället prioriterar ett lite billigare inköp, lite färre mil, senare årsmodell, vinterhjul samt utrustning som backkamera och IntelliSafe Surround (innehållande flertalet säkerhetsfunktioner) bör du välja B4:an. Av de länkade alternativen tycker jag den verkar mest intressant, mycket på grund av bekvämligheten i själva ägandet. Sedan kan man ha i åtanke att ett bilbyte inte är skrivet i sten och att man alltid har möjligheten att göra ett byte, även om det kan medföra vissa extrakostnader.

Sist men inte minst; har endast gått på siffror och fakta jag kunnat fram om bilarna. Hur de upplevs i verkligheten kan i många fall ändra ens uppfattning. Har du möjlighet bör du besöka bilhandlarna för att ta en noggrann titt på och provköra bilarna, åtminstone T6, B4 och inledningsvis den B3 som lockar mest. Ytterligare en sak man kan tänka på: den typen av bilar är vanligt förekommande på Blocket, hittar du inte en som känns helt rätt nu lär du göra det inom kort.
#1574556
Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag funderar starkt på V60 T6 laddhybrid MY 2021 eller kanske 2022. Fantastisk bil som dessutom ger möjlighet att fixa jobbpendlingen på ren el = klart fördelaktigt ekonomiskt. (Kan ladda hemma nattetid)

Med allt man har läst om de tidiga VEA-motorerna undrar jag därmed om alla barnsjukdomar är åtgärdade på en 2021, eller finns det fortfarande fällor att se upp med? Oljeförbrukning? Kompressor? Turbo? Balansaxlar? Batterier? Elmotorer? Annat?
Visst finns det maskinskadeförsäkring som finansiellt räddar eventuella stora bekymmer, men man vill ju slippa använda den...

Värdeminskningen verkar ju ligga på en ganska hyfsat låg nivå. En MY 2021 med max 6000 mil (jo jag är lite kinkig på milen) ligger runt 330 000 - 370 000 så trots ett högt nypris verkar värdet ganska stabilt.

Vad har forumet att berätta, främst kring ev problem?
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]