Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Camelen
#1543376
poseidon skrev: mån 05 jun 2023, 06:08
perhall skrev: sön 04 jun 2023, 22:52 Många verkar älska Sensus här. Bara jag som tycker det känns otroligt passé?

Sensus va stabilt iaf.

Jag kan inte se vad Google tillfört. Vad är bättre? Vilken funktion är bättre eller ens tillförd?

Möjligtvis batteri+kartfuntion så bilen iaf försöker räkna ut effektiv användning av elen.

Ja, det enda som är bättre med Google är kartor. Allt annat tycker jag är sämre än i Sensus. :mad:
av TobiasHieta
#1543378
Nu har jag väl kommit in efter att alla dom värsta buggarna är fixade, förstår det varit skakigt om man fick första modellen med Google. Men jag tycker det är ett stort steg uppåt från Senus i min gamla V90.

Kartorna och integrationen är bättre och tydligare.
Kunna köra PocketCast och TIDAL direkt utan telefon är mycket trevligt! Och mycket snabbare än Spotify var på Sensus
Bättre röststyrning
Bättre carplay integration
Snabbare kommunikation med appen när man vill låsa upp och slå på ACn.

Så jag är nöjd än så länge iaf!
av Puggento
#1543392
TobiasHieta skrev: fre 02 jun 2023, 14:28
Puggento skrev: fre 02 jun 2023, 11:13 Uppdaterade till 2.9 nyss. Märkte att Google podcasts appen försvann efteråt. Surt
Jag trodde min hade försvunnit, men den hade bara flyttats runt.
Vart har Google podcasts appen hamnat? Hittar den inte någonstans och inte o google play heller :-(
av Drekkus
#1543432
Hålla inne knappen i centerdisplayen gjorde ingen skillnad, typ det första jag testade. Inte fått upp motorlampan på ett tag men strålkastarservice kommer upp varje gång jag kör. Bilen fungerar iaf…
av Keno13
#1543886
Någon annan som märkt skillnad på hur bytet mellan el och bensin sker efter 2.9 uppdatering? Jag kör en del Stockholm - Västerås och märkte stor skillnad nu när jag ställde in destination Västerås i Google Maps. Tidigare har den alltid varit tydlig med att bara köra på el på Essinge leden där det är 70, nu låg ”gränsen” för att slå på bensinen väldigt långt ner och så fort jag rörde gasen så hoppa bensinen på.
Den borde ju vilje använda all el på 70/80 vägarna i Sthlm, för resterande väg är 110/120 och där måste det vara mer effektivt att köra med bensin.
av lpc123
#1543986
Keno13 skrev: sön 11 jun 2023, 03:36 Någon annan som märkt skillnad på hur bytet mellan el och bensin sker efter 2.9 uppdatering? Jag kör en del Stockholm - Västerås och märkte stor skillnad nu när jag ställde in destination Västerås i Google Maps. Tidigare har den alltid varit tydlig med att bara köra på el på Essinge leden där det är 70, nu låg ”gränsen” för att slå på bensinen väldigt långt ner och så fort jag rörde gasen så hoppa bensinen på.
Den borde ju vilje använda all el på 70/80 vägarna i Sthlm, för resterande väg är 110/120 och där måste det vara mer effektivt att köra med bensin.
Nej det är inget jag märkt av men kanske bara jag som inte tänkt på det. Ska kolla imorgon om jag märker någon skillnad. Vad som dock är lite irriterande är att just den funktionen hoppar ur ganska ofta om man kör långt. Plötsligt liggar man i 130 och den driver på batteri.
av hiff
#1543989
Keno13 skrev: sön 11 jun 2023, 03:36 Någon annan som märkt skillnad på hur bytet mellan el och bensin sker efter 2.9 uppdatering? Jag kör en del Stockholm - Västerås och märkte stor skillnad nu när jag ställde in destination Västerås i Google Maps. Tidigare har den alltid varit tydlig med att bara köra på el på Essinge leden där det är 70, nu låg ”gränsen” för att slå på bensinen väldigt långt ner och så fort jag rörde gasen så hoppa bensinen på.
Den borde ju vilje använda all el på 70/80 vägarna i Sthlm, för resterande väg är 110/120 och där måste det vara mer effektivt att köra med bensin.
Fick också den känslan i helgen när jag var ute på en lite längre sträcka. Bensinmotorn går igång redan på 70-vägarna. Baserar dock detta på en enda körning så jag kan inte med säkerhet säga att det har med v2.9 att göra.
av Keno13
#1544030
hiff skrev: mån 12 jun 2023, 08:56
Keno13 skrev: sön 11 jun 2023, 03:36 Någon annan som märkt skillnad på hur bytet mellan el och bensin sker efter 2.9 uppdatering? Jag kör en del Stockholm - Västerås och märkte stor skillnad nu när jag ställde in destination Västerås i Google Maps. Tidigare har den alltid varit tydlig med att bara köra på el på Essinge leden där det är 70, nu låg ”gränsen” för att slå på bensinen väldigt långt ner och så fort jag rörde gasen så hoppa bensinen på.
Den borde ju vilje använda all el på 70/80 vägarna i Sthlm, för resterande väg är 110/120 och där måste det vara mer effektivt att köra med bensin.
Fick också den känslan i helgen när jag var ute på en lite längre sträcka. Bensinmotorn går igång redan på 70-vägarna. Baserar dock detta på en enda körning så jag kan inte med säkerhet säga att det har med v2.9 att göra.
Klart tydlig skillnad, för kört sträckan många gånger och var just efter uppdateringen jag tänkte på det direkt. Men vem vet, Volvo kanske har siffror på att det faktiskt är mer effektivt fast det låter helt galet.

Känns ju bara helt fel att köra med bensin på 70 sträckor i Stockholm, dessutom fulladdat batteri och både jag och Google Maps vet att 110/120 väg väntar i 9 mil när man kommit ut ur Stockholm…
av TobiasHieta
#1544061
Nu vet jag inte om det är fallet, det kan bara vara en bugg och bli löst i nästa mjukvara. Men vi har använt rätt mycket maskininlärningsmodeller i vårat jobb och varit väldigt förvånad över vad den gör, men i slutändan har det gett ett bättre resultat. Så jag tror det viktiga att fokusera på är: drar bilen mer? Om den inte gör det så är det mycket möjligt att ML modellen bara är "smartare". Eller så är det bara en bugg som sagt var, omöjligt att veta om man inte jobbar med mjukvaran på Volvo.
av tojt
#1544065
Det skulle vara intressant om du har statistiken för resor före och efter på samma sträcka.

Det låter ju rätt konstigt, men bensinmotorn är nog bland sitt mest effektiva vid samma 70-80 hastighet, så det kanske är mer fördelaktigt att använda elmotorn som hjälp vid stora höjdskillnader och accelerationer på den resterande snabbare delen ?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]