Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan någon förklara för mig varför man skall ha "Power" läget bara för att man har luftfjädring när man kör med tungt släp enligt manualen?
Om jag läser i manualen vidare så rek. Volvo att man skall använda "Constant AWD" vid körning med tungt släp... :-/
Vad blir skillnaden på Power vs Awd mht. hur detta fungerar på långresa ? Vad jag förstår så ger bensinmotorn ström till elmotorn när batteriet är tomt vid AWD läget så att den får hjälp på bakhjulen hela tiden. men hur fungerar det i Powerläget ?
Power ger en lägre växel och lägre nivå på luftfjädringen om man läser i hjälpen. men kommer den att levera kraft till elmotorn när batteriet är "tomt" ?

Kanske får dryfta detta med någon på Volvo. Jag vill ju ha drift på alla fyra när jag åker på långresa med husvagnen i vinterföre. givetvis så kommer bilen att dra soppa oavsett men det är jag medveten om.
..JL
tojt skrev: tor 25 maj 2023, 17:47 Det finns ingen mekanisk koppling mellan bensinmotorn och bakaxel så bensinmotorn driver bara framhjulen och ger ström till elmotorn bak under constant awd. Den kommer alltså att dra mer bensin
Att fram- och bakaxel är helt separerade vet jag. Men det var Intressant info att vid Constant AWD så tas ingen energi från hybridbatteriet utan bensinmotorn svarar för produktion av elenergi till elmotorn?

Ska prova någon gång vad praktisk bensinförbrukning blir då. I fortsättningen så väljer jag Hybridläge och "Behåll batterikapacitet" Då blir bilen som en vanlig bensin/diesel Volvo men med lite bättre frirullningsegenskaper. Och det var så jag körde en "vända" i helgen och bensinförbrukningen landade på 1,3 l/mil med husvagn. Helt acceptabelt för en bensindriven bil. Min förr/förra V60 T5 MY2015 drog exakt lika mycket med samma husvagn.
Om man slår över till power när batteriet är tomt, kan man höra och se hur bilen laddar upp en liten del av batteriet så att bilen alltid kan accelerera med hjälp av elmotorn tillsammans med bensinmotorn. Så i power, bör du ha driv på alla 4 när du accelererar även om du har tomt batteri.

Jag kör bara cyklar, men volvos hybrid förlorar bara knappa 200 kg i dragvikt på en XC60 mot en bensin/diesel, så det är rätt hyfsat.
Tyvärr uplever jag att det inte fungerar. Även om jag ställer in resmålet i Sensus navi, så ifall sträckan till målet är lite längre så tar batteriet slut förrän vi är framme. I hybridmode ger den ca 35km sträcka och i pure ca 40km. Slutliga räckvidden beror ju sedan förstås även på hastigheten.
Har försökt leta efter nån separat inställning via vilken jag borde aktivera detta, men inte hittat.
Skall nästa vecka besöka lokala Volvo återförsäljaren, så skall ännu kolla med dem också.
Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]