Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av William85
#1542125
Sneglar på en V60 CC som ersättare till vår 2015 XC70, eventuellt en vanlig V60.

Förstår att det är ett kliv upp i teknisk utveckling och den biten, däremot är lågt kupebuller inte lika självklar utveckling på många bilar och är den egenskap jag värdesätter absolut högst. Det är svårt att bedöma på kortare provkörningar tycker jag, så jag frågar här om kanske nån gått från XC70 till nya V60 CC och kan dela med sig av sin känsla? :-)
av Bempo
#1542158
Vi gick från XC70 D4 årsmodell 2013 (tror jag) till V60CC vid årsskiftet 2018-2019 och är helt övertygad om att vi tyckte V60 CC var en tystare bil. Men XC70 var inte speciellt bullrig så nån revolutionerande skillnad kan jag inte minnas det var.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1542181
William85 skrev:Sneglar på en V60 CC som ersättare till vår 2015 XC70, eventuellt en vanlig V60.

Förstår att det är ett kliv upp i teknisk utveckling och den biten, däremot är lågt kupebuller inte lika självklar utveckling på många bilar och är den egenskap jag värdesätter absolut högst. Det är svårt att bedöma på kortare provkörningar tycker jag, så jag frågar här om kanske nån gått från XC70 till nya V60 CC och kan dela med sig av sin känsla? :-)
Jag gick från en XC70 (MY15) till en V90CC (MY17) och tyckte överlag att den senare var mer tyst. Det var första årsmodellen så det fanns lite barnsjukdomar, som vibrationer, men det löstes. Jag tror ni blir nöjda. Har kört Toyota Rav4 ett år och fick krupp på alla vindljud och vägljud. Insåg att Volvo överlag är tysta jämförelsevis. Sålde skiten och köpte en tre år gammal Xc60 T5 inscription. Helnöjd, förutom förbrukningen, men det är en bensin och motorn en dröm att köra efter alla år med diesel.
av perhall
#1542192
Tyska auto motor & sport jämförde gamla XC60 med "nya" XC90 (typ 2017) och XC60:n var markant tystare.
När man byter till en nyare bil är det ofta en med nya lister, nya däck m m.
XC70II liksom V70II är riktigt tysta bilar. En nyare bil är inte nämnvärt tystare, fr a inte en V60. XC60 är lite tystare än V60.
av III
#1542202
Nu har jag en v60 och inte v60 cc, gick från en v60 av tidigare modellen. Just däckbuller är en punkt där jag inte tycket det blivit någon markant förbättring. Visst tystare än många andra bilar men inte världsklass. Volvomskulle kunnat bättre. Är det bra asfalt så går den väldigt tyst med den är rätt känslig för grov asfalt. Ut och provkör så får du bedömma själv vad du tycker.
av Bempo
#1542352
Jag lägger in en till kommentar om dina funderingar på bilbyte: jag saknar vår XC70 och V60 blev jag aldrig nöjd med. Nu har vi bil av annat fabrikat. Den. XC70 vi hade var bra och med facit i hand hade jag fortsatt åka med den tills idag och förmodligen längre än så. Det är en massa saker som jag blev besviken på eller upptäckte att jag inte gillade. Det sämsta var nog brist på respons från motorn när man gasar på och vill ha effekt.
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire