Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535954
S65D skrev: tor 30 mar 2023, 19:26
Lockis skrev: tor 30 mar 2023, 17:35
S65D skrev: tor 30 mar 2023, 15:25
Visst kan Volvo ta problemet på allvar men det har gått ett par år nu och jag tror att de flesta drabbade vill ha lösningar istället.
Är det många som inte fått vibrationerna lösta?
Saken är snarare den att Volvo-ägare behövt uppsöka verkstäder sedan 2016 (?) och fram tills idag för vibrationer i drivlinan. Medan Volvo ser allvarligt på det.
Problemet är ju intermittent och inte samma orsak på alla bilar. Svår sits för Volvo. Dock mycket mindre rapporter om det här idag. Så kanske har man lyckats lösa det?
Användarvisningsbild
av bem
#1535995
S65D skrev: tor 30 mar 2023, 15:16 Nån nämnde låskistor och goodwill? Blir ändå skeptisk till att 3-4 forumbilar med trasiga kistor resulterar i goodwill-åtgärd från Volvo.
...
Det är dock ett faktum att Volvo tar låskiste-problemet på Goodwill (eller har tagit det på Goodwill kanske jag får gardera mig med för hur det är i skrivande stund har jag ingen aning om, det beror på hur gammal bilen är också).

Det är också ett faktum att det har stått i t.ex. svensk bilpress i flera år om Volvos låskisteproblem. Det är inte bara några foruminlägg där folk har klagat på dörrar som inte gått att öppna i kyla p.g. av undermåliga låskistor (de gamla) som inte riktigt klarar hålla undan fukt/kondens i kombination med kyla.

Det är även ett faktum att Volvo designat om låskistorna med ett gummihölje som nu sitter på de nyaste låskistorna.

För den som vill läsa en av de senaste artiklarna om Volvos låskiste-problem kan jag tipsa om Vi bilägares artikel i nr. 3 den 14 februari 2023 sidan 42-43. Där ger de en del bra tips för avhjälpande av av låskiste-problemet (för 69 kr och det går även köpa gummihöljet till låskistan separat om man vill ta sig an det nog lite småpilliga jobbet själv).

Rimligen borde väl rätt många gamla låskistor om de utsätts för förutsättningarna, väta/kondens i kombination med kyla, leda till att brukarna riskerar bli "utestänga" från att komma in i bilen (utom via bakluckan). Lagen om alltings djävlighet kan göra att det inträffar när man minst vill ha dörröppningsproblem (nödläge eller nåt verkligt viktigt man måsta iväg på med bilen snabbt).
#1536068
Har en V60 B4 bensin 21:a tillverkad juli 2020 uttagen augusti 2020 som nu gått 4000 mil. Det enda som spökat för mig är ena teleskopmotorn till bakluckan som kärvade lite förra sommaren men Bilia bytte då båda utan minsta invändning. Tror annars detta är en operation på ca 12000 kr. I övrigt har allt fungerat fullt ut och jag tycker bilen är en fröjd att äga och köra. Dessutom tror jag detta är senaste årsmodellen utan chipbrist och man har rullvredet för drivemode-selection bakom handbromsknappen. Gillar också den komfortinriktade 8-växlade icke dubbelkopplingslådan som man nu får på senare modeller. Som sagt, oerhört nöjd så här långt men väldigt tveksam om det blir Volvo nästa gång. Tycker det är fruktansvärt att man fortsätter kränga dåligt fungerande google-bilar i princip utan vettiga lösningar i sikte sedan dessa bilar började säljas 2021 (tror jag det var).
Användarvisningsbild
av bem
#1536082
ThorHammer skrev: fre 31 mar 2023, 23:28 Har en V60 B4 bensin 21:a tillverkad juli 2020 uttagen augusti 2020 som nu gått 4000 mil.
...
Tycker det är fruktansvärt att man fortsätter kränga dåligt fungerande google-bilar i princip utan vettiga lösningar i sikte sedan dessa bilar började säljas 2021 (tror jag det var).
Google infotainment (Android Automotive) kom först i Volvos rena elbil XC40 med början MY21, sen i C40 ren elbil MY22 , därefter i V/S90 och XC60 med början i MY22 early, för att slutligen även hamna i övriga S60, V60, XC90 med början i MY22 late. Kan ha fel på nån modell och MY. Jag har en V90 Recharge själv, MY22 early, och min bil var nog en av de allra första V90 som tillverkades (1 juli -21 var min tillverkad) med Google. Jag hade lite otur för jag hade beställt en MY21 late (med Sensus) men p.g.a. Coronapandemin försenades leveransen 5-6 gånger och till sist meddelades det mig att det var en MY22 early med Google jag skulle få. Det tyckte jag då lät OK men jag blev rätt snabbt besviken, redan från dag 1 med Google, och har inte varit nöjd med det sen jag hämta ut bilen 21 aug -21. Det har dock blivit bättre allteftersom. Men det var absolut inte moget i början i min bil anser jag. Det börja redan på hemvägen från Volvohandlaren med ett felmeddelande. Ingen bra "tecken" och det har visat sig att när jag tidigt börja ana ugglor i mossen med detta infotainment att det var befogat. Den som åker med en Volvo med Sensus kan nog vara glad. Jag hade hellre velat haft det sett i backspegeln.
#1536204
ThorHammer skrev: fre 31 mar 2023, 23:28 Har en V60 B4 bensin 21:a tillverkad juli 2020 uttagen augusti 2020 som nu gått 4000 mil. Det enda som spökat för mig är ena teleskopmotorn till bakluckan som kärvade lite förra sommaren men Bilia bytte då båda utan minsta invändning. Tror annars detta är en operation på ca 12000 kr. I övrigt har allt fungerat fullt ut och jag tycker bilen är en fröjd att äga och köra. Dessutom tror jag detta är senaste årsmodellen utan chipbrist och man har rullvredet för drivemode-selection bakom handbromsknappen. Gillar också den komfortinriktade 8-växlade icke dubbelkopplingslådan som man nu får på senare modeller. Som sagt, oerhört nöjd så här långt men väldigt tveksam om det blir Volvo nästa gång. Tycker det är fruktansvärt att man fortsätter kränga dåligt fungerande google-bilar i princip utan vettiga lösningar i sikte sedan dessa bilar började säljas 2021 (tror jag det var).
Bilar uttagna -21 har också vredet. Vredet försvann med Google på v60.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]