Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkan
#1534862
sewen skrev:@Henkan, Tack för tips. Tror jag...Kan inte riktigt avgöra om du är allvarlig eller försöker vara rolig.
I många fall har man lagt 7500 för att installera gps i "dessa bilar" och sen tycker du att man ska lägga ytterligare 3500 till för att även installera CarPlay? :-o
Det var ju självklart inte för att vara rolig eller dryg, det var helt enkelt en fråga. Det brukar ju vara stöd för Android Auto/CarPlay i nyare bilar och då slipper man vänta på uppdateringar av bilens navigator som ju uppenbarligen inte fungerat så bra senaste tiden.
Användarvisningsbild
av sewen
#1534876
@Henkan, Ok. Jo precis som du skriver, många bilar har smart phone integration. Och vissa använder bara nån av dessa appar som kommer med det. Men enl mig är det inte alls jämförbart med bilens inbyggda gps.
-Du får inte helskärm på mittdisplayen utan bara typ halva skärmen används.
-Du får inte kartan i förardisplayen
-Du får inte körinstruktioner i heads up-displayen
-Du måste ha mobilen inkopplad med sladd
-Mobilens användning är begränsad när bilen använder carplay/android A
Användarvisningsbild
av Ted68
#1534925
sewen skrev: tis 21 mar 2023, 22:16 @Henkan, Ok. Jo precis som du skriver, många bilar har smart phone integration. Och vissa använder bara nån av dessa appar som kommer med det. Men enl mig är det inte alls jämförbart med bilens inbyggda gps.
-Du får inte helskärm på mittdisplayen utan bara typ halva skärmen används.
-Du får inte kartan i förardisplayen
-Du får inte körinstruktioner i heads up-displayen
-Du måste ha mobilen inkopplad med sladd
-Mobilens användning är begränsad när bilen använder carplay/android A
Håller med i allt och att man inte behöver starta nån app eller bilens navigation för att den ska varna för fartkameror. Så nu får vi väl hoppas att det snart varnas åt rätt håll igen
av least
#1534935
Det är svagt att kamerorna visas åt fel håll, det håller jag med om.
Men, man kanske måste ha lite tålamod?
Vi vet faktiskt inte varför kodningen av dessa kameror har inverterats, det är uppenbarligen så att felet följer med kartdatat från here!.
Oavsett hur mycket Volvo Cars "gapar" på leverantören, så kommer inte fixen snabbare.

Utan att veta så är troligen fartkameror en datapunkt som here! prenumerar på via en api-koppling till Trafikverket.
https://api.trafikinfo.trafikverket.se/

Där finns en aktuell störning som pågått sedan februari.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1534937
least skrev:Det är svagt att kamerorna visas åt fel håll, det håller jag med om.
Men, man kanske måste ha lite tålamod?
Vi vet faktiskt inte varför kodningen av dessa kameror har inverterats, det är uppenbarligen så att felet följer med kartdatat från here!.
Oavsett hur mycket Volvo Cars "gapar" på leverantören, så kommer inte fixen snabbare.

Utan att veta så är troligen fartkameror en datapunkt som here! prenumerar på via en api-koppling till Trafikverket.
https://api.trafikinfo.trafikverket.se/

Där finns en aktuell störning som pågått sedan februari.
Jag tycker att 4 månader är tillräckligt med tålamod , och störningen på TV api som du hänvisar till kan ju uppenbarligen då felet fanns i början på December och att TV bara talar om koordinaterna på kamerorna , färdriktningen hanteras av GPS ens mjukvara
Användarvisningsbild
av sewen
#1534948
least skrev: Men, man kanske måste ha lite tålamod?
Ja jo. Tålamod är en superkraft man sällan har för mycket av.
Asså, det här med kamerorna är ju verkligen ett i-landsproblem. För egen del tog det nog ett tag innan jag ens upptäckte att de varnade åt fel håll och de först efter att ha läst här typ. Är inte ett så stort problem för mig men blir mer irriterad på hanteringen av problemet.
Förstår att många av oss tappar tålamodet när Volvo gång efter gång, uppdatering efter uppdatering, månad efter månad, i mail efter mail säger att de ska ordna det.
Framförallt tycker jag det säger nåt om Volvo som är intressant; deras arbetssätt, pondus gentemot underleverantörer, hur man kommunicerar utåt och hur man tar hand om sina kunder.
#1534968
Jag har svårt att bli upprörd över Volvo Cars här.

Vi pratar om ett problem som de med stor sannolikhet inte kan lösa själva. De behöver få hjälp av en underleverantör som de är på väg att lämna -- Android har sina egna kartor och är inte beroende av here. Volvo Cars har valt att satsa på Android Auto.

Utöver det så ägs here till största del av ett antal tyska biltilverkare.

Jag tror inte here tycker att Volvo Cars är en högt prioriterad kund. Volvo Cars får säkert den avtalsmässiga support som de kan kräva (inte omöjligt "best effort"). Jag tvivlar på att Volvo kan begära mer. Det är inte säkert att here skulle ge bättre support till Volvo Cars även om de betalade mer. Med begränsade resurser brukar ägare och kunder som ska stanna prioriteras.

Eftersom det är något av ett i-landsproblem så väntar jag lugnt vidare. Förhoppningsvis kommer det en lösning. Krasst sett kommer knappast de på supporten som pratar med vanliga kunder veta något om det innan den levereras. Deras jobb är främst att hjälpa kunder med mer eller mindre banala problem -- och vara trevliga mot kunderna.
av III
#1534982
Intressant tråd. Har inte heller noterat att kameravarningen är fel förrens jag läst här och tittade när jag körde förbi kameror. Jodå, varnade åt fel håll. Håller mig alltid inom lagens råmärken när det gäller hastighet så egentligen gör det mig inget. Skulle till och med gärna slippa varningen, kanske går stänga av? Men hur som så ska rätt vara rätt, fel ska vara fel. Så jag tror jag imorgon ska skriva till Volvo jag med och felanmäla. Vi kan både bygga flygplan och åka till månen. Fixa detta borde vara enkelt och snabbt fixat, om man vill.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1534995
Malmstroem skrev:Jag har svårt att bli upprörd över Volvo Cars här.

Vi pratar om ett problem som de med stor sannolikhet inte kan lösa själva. De behöver få hjälp av en underleverantör som de är på väg att lämna -- Android har sina egna kartor och är inte beroende av here. Volvo Cars har valt att satsa på Android Auto.

Utöver det så ägs here till största del av ett antal tyska biltilverkare.

Jag tror inte here tycker att Volvo Cars är en högt prioriterad kund. Volvo Cars får säkert den avtalsmässiga support som de kan kräva (inte omöjligt "best effort"). Jag tvivlar på att Volvo kan begära mer. Det är inte säkert att here skulle ge bättre support till Volvo Cars även om de betalade mer. Med begränsade resurser brukar ägare och kunder som ska stanna prioriteras.

Eftersom det är något av ett i-landsproblem så väntar jag lugnt vidare. Förhoppningsvis kommer det en lösning. Krasst sett kommer knappast de på supporten som pratar med vanliga kunder veta något om det innan den levereras. Deras jobb är främst att hjälpa kunder med mer eller mindre banala problem -- och vara trevliga mot kunderna.
Då får vi hoppas att dom har bättre avtal med andra underleverantörer , då det mesta i en ny Volvo är tillverkat av underleverantörer. vad jag vet så är det bara karossen och vissa förbränningsmotorer.

Och till sist handlar det ju om att detta är en tjänst vi köpt av Volvo och betalat för!
#1535003
Ja, det mesta är gjort av underleverantörer. Underleverantörer som vill fortsätta leverera till Volvo Cars.

here har Volvo redan lämnat. Nya bilar får Android Auot. Enda relationen till here är support för gamla produkter. Vi talar också om stöd för mjukvara. Det är betydligt lättare att få stöd för de saker som fysiskt installeras i bilarna. Det är rätt mycket tydligare när de fallerar.

Det är en rätt stor skillnad. I alla fall i min värld.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]