Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av K76
#1500285
Hej!

Har beställt en V60 T6 Recharge.

Beställningen lades in v15 (precis innan prishöjningen). Jag har ett ordernummer men min beställningen har ännu inte produktionsplanerats (ingen info fnns tillgänglig när jag testar på Volvos sida för leveransinformation - https://www.volvocars.com/se/leveransinformation ).

ÅF har lovat hålla koll och meddela så fort hon hör ngt. Vet att det pratas om att MY23 ska börja produceras runt v.22-23 och att det troligen kommer att kunna planeras därefter.

Min fråga: är det någon som beställt första halvan av April och har lyckats få leveransinformation överhuvudtaget?
(ps. ja jag vet, jag lär få vänta länge men jag är mest nyfiken på när man kan få första besked).

Mina tidigare volvo:
V50 2,4 Momentum / 2006
V60 D3 Momentum/ 2012
V60 D4 Ocean Race / 2015
V90 D4 Business Advanced / 2017
Har just nu V60 T5 Momentum Advanced / 2019

Har aldrig behövet väntar mer ett par dagar tidigare för att min beställningen ska planeras in.
av Lockis
#1500291
K76 skrev:Hej!

Har beställt en V60 T6 Recharge.

Beställningen lades in v15 (precis innan prishöjningen). Jag har ett ordernummer men min beställningen har ännu inte produktionsplanerats (ingen info fnns tillgänglig när jag testar på Volvos sida för leveransinformation - https://www.volvocars.com/se/leveransinformation ).

ÅF har lovat hålla koll och meddela så fort hon hör ngt. Vet att det pratas om att MY23 ska börja produceras runt v.22-23 och att det troligen kommer att kunna planeras därefter.

Min fråga: är det någon som beställt första halvan av April och har lyckats få leveransinformation överhuvudtaget?
(ps. ja jag vet, jag lär få vänta länge men jag är mest nyfiken på när man kan få första besked).

Mina tidigare volvo:
V50 2,4 Momentum / 2006
V60 D3 Momentum/ 2012
V60 D4 Ocean Race / 2015
V90 D4 Business Advanced / 2017
Har just nu V60 T5 Momentum Advanced / 2019

Har aldrig behövet väntar mer ett par dagar tidigare för att min beställningen ska planeras in.
Det är jätte bekymmer just nu. Beställningar idag på en V60 T6 beräknas levereras om 14-15 månader. Tror det var över 1 års leveranstid även i april?
Och det är just osäkerheten kring leverans som gör att det tar tid. Man kan inte planera in bilarna i den takt man kunde innan pandemin.

Du får snällt avvakta. Din ÅF ser mer info men troligtvis så har inte han info om planerad produktion på din bil iheller ännu. Min bil är beställd månadskiftet jan/feb och har planerad leverans v.44....
av TurboDanneV70
#1500863
Nån som vet hur det är med Nivomat dämpare som volvo hade på tidigare bilar.
Tycke mig inte sett att man kan göra detta som tillval på hemsidan, eller så är jag blind.

Är det standard med viss utrustningsnivå och vilken isåfall eller har dom dessa inte längre?
av Lockis
#1501007
TurboDanneV70 skrev:Nån som vet hur det är med Nivomat dämpare som volvo hade på tidigare bilar.
Tycke mig inte sett att man kan göra detta som tillval på hemsidan, eller så är jag blind.

Är det standard med viss utrustningsnivå och vilken isåfall eller har dom dessa inte längre?
Nivomat? Är detta deras gamla Four-C? Tror detta har kastats. Nu är det "standard" eller luft som gäller. V60 har dock inte luft vill jag minnas. Polestar modellerna har dock någon form av ställbarhet på dämpningen.
av TurboDanneV70
#1501082
Lockis skrev:
TurboDanneV70 skrev:Nån som vet hur det är med Nivomat dämpare som volvo hade på tidigare bilar.
Tycke mig inte sett att man kan göra detta som tillval på hemsidan, eller så är jag blind.

Är det standard med viss utrustningsnivå och vilken isåfall eller har dom dessa inte längre?
Nivomat? Är detta deras gamla Four-C? Tror detta har kastats. Nu är det "standard" eller luft som gäller. V60 har dock inte luft vill jag minnas. Polestar modellerna har dock någon form av ställbarhet på dämpningen.
Four-C va väl ställbart chassie i olika lägen. Nivomat fanns förut iaf som satt bak och gjorde så att ifall man lastade bilen mycket eller hade tungt släp påkopplat och bilen sjönk bak så ställde bilen sig i rätt nivå bak efter några hundra meter eller så.

Börjar väl bli gammal om man minns sånt. Hahahaha
av HeavyMetal
#1501087
Lockis skrev: ons 01 jun 2022, 16:52
TurboDanneV70 skrev:Nån som vet hur det är med Nivomat dämpare som volvo hade på tidigare bilar.
Tycke mig inte sett att man kan göra detta som tillval på hemsidan, eller så är jag blind.

Är det standard med viss utrustningsnivå och vilken isåfall eller har dom dessa inte längre?
Nivomat? Är detta deras gamla Four-C? Tror detta har kastats. Nu är det "standard" eller luft som gäller. V60 har dock inte luft vill jag minnas. Polestar modellerna har dock någon form av ställbarhet på dämpningen.
Polestar har nåt liknande Four-C men med fler dämpningslägen än förstnämndes 3 lägen men måste göras manuellt på utsidan av bilen.
av Lockis
#1501089
TurboDanneV70 skrev: tor 02 jun 2022, 12:39
Lockis skrev:
TurboDanneV70 skrev:Nån som vet hur det är med Nivomat dämpare som volvo hade på tidigare bilar.
Tycke mig inte sett att man kan göra detta som tillval på hemsidan, eller så är jag blind.

Är det standard med viss utrustningsnivå och vilken isåfall eller har dom dessa inte längre?
Nivomat? Är detta deras gamla Four-C? Tror detta har kastats. Nu är det "standard" eller luft som gäller. V60 har dock inte luft vill jag minnas. Polestar modellerna har dock någon form av ställbarhet på dämpningen.
Four-C va väl ställbart chassie i olika lägen. Nivomat fanns förut iaf som satt bak och gjorde så att ifall man lastade bilen mycket eller hade tungt släp påkopplat och bilen sjönk bak så ställde bilen sig i rätt nivå bak efter några hundra meter eller så.

Börjar väl bli gammal om man minns sånt. Hahahaha
Ahh, men då tror jag nog inte det existerar längre. utan är ersatt av luftfjädring. Four-C finns inte iheller att beställa idag.
av TurboDanneV70
#1501761
Jahapp. Nu dök bilen upp på Volvos leveranssida. Beräknad leverans v1. Beställde månadsskiftet jan/feb.
Men det lär säkert ändras några gånger efter man läst på Volvo gruppen på facebook. :(
av Lockis
#1501770
TurboDanneV70 skrev:Jahapp. Nu dök bilen upp på Volvos leveranssida. Beräknad leverans v1. Beställde månadsskiftet jan/feb.
Men det lär säkert ändras några gånger efter man läst på Volvo gruppen på facebook. :(
Märkligt, jag beställde samtidigt som dig. har leverans v.40 just nu (enligt ordersidan.) Har visserligen kunnat se min där i en månad eller 2...
  • 1
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 313
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]