Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1485706
Tittar på begagnad Volvo laddhybrid. Bil som alltså som delvis går att köra enbart på el och laddas upp med sladd men som även har förbränningsmotor vid behov.
Verkar finnas en hel del XC60 med T8 Twin Engine från typ MY18 och framåt. Sen finns det en motor (ny?) som benämns T6 Recharge. Hur skiljer sig dessa åt? Är det samma princip fast den nyare T6 RC har bättre räckvidd?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1485708
MY20 kom en liten uppdatering på batteriet så det gick från 10.X till 11.4kwh. Recharge är bara ett nytt namn som ersatte twin engine och kom MY21, ingen skillnad på drivlinan. Skillnaden på T8 & T6 är att T6 är elektroniskt strypt på förbränningsmotorn, hårdvarumässigt identiska. MY22 late (höstas) släpptes en större uppdatering till både T6 & T8 när det gäller elmotor och batteri men detta finns det miljarder trådar om här.
av Lockis
#1485720
sewen skrev:Tack för snabbt svar!
Ska läsa på om uppdateringen för MY22.
MY22 late kom större batteri (längre räckvidd) och större elmotor. Osäker på om man gjorde någon ändring på ICE motorn.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1485722
Lockis skrev:
sewen skrev:Tack för snabbt svar!
Ska läsa på om uppdateringen för MY22.
MY22 late kom större batteri (längre räckvidd) och större elmotor. Osäker på om man gjorde någon ändring på ICE motorn.
Har för mig att kompressorn är borta också.
av S65D
#1485801
Zanders skrev: ons 26 jan 2022, 15:41 Har för mig att kompressorn är borta också.
Förenklat har jag alltid sett T8:an som en T6 med elmotor, så T6 Recharge borde ju rimligtvis vara T5:an med elmotor? Verkar stämma om man kollar hästkrafterna. Och T5:an har ju som bekant ingen kompressor.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1485804
S65D skrev:
Zanders skrev: ons 26 jan 2022, 15:41 Har för mig att kompressorn är borta också.
Förenklat har jag alltid sett T8:an som en T6 med elmotor, så T6 Recharge borde ju rimligtvis vara T5:an med elmotor? Verkar stämma om man kollar hästkrafterna. Och T5:an har ju som bekant ingen kompressor.
Så kan man se det men det är inte så det är :) Det sitter en kompressor på T6 också.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1485807
Börja inte nu igen... ;-) zanders har rätt.
Och på den ny generation t6/t8 recharge verkar kompressorn borta
av S65D
#1485823
Zanders skrev: ons 26 jan 2022, 20:57
S65D skrev:
Zanders skrev: ons 26 jan 2022, 15:41 Har för mig att kompressorn är borta också.
Förenklat har jag alltid sett T8:an som en T6 med elmotor, så T6 Recharge borde ju rimligtvis vara T5:an med elmotor? Verkar stämma om man kollar hästkrafterna. Och T5:an har ju som bekant ingen kompressor.
Så kan man se det men det är inte så det är :) Det sitter en kompressor på T6 också.
Det har jag icke sagt emot. Men vad skiljer T6 Recharge från T5, bortsett från elmotorn? Hänger absolut inte med på Volvos ständiga ändringar. :-)

Edit: nu trillade poletten ner. :party:
av Lockis
#1485844
W.A.P.E. skrev:Börja inte nu igen... ;-) zanders har rätt.
Och på den ny generation t6/t8 recharge verkar kompressorn borta
Japp!
Precis som tidigare modeller av Recharge motorerna verkar det dock inte skilja sig något på hårdvaran. utan en T6 är likadan som T8 men begränsad genom mjukvara?
Men jag är ingen expert på ämnet. Så någon kanske har annan information.

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]