Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1484827
VillköraBMW,
Jag har en V90 2022 early (Recharge). Har inte upplevt att det blir kallt åt vänster ben/fot. Jag har AC på och autoläge, temp. 21 grader.
/Bo
av magnik
#1484841
VillköraBMW skrev: tor 20 jan 2022, 17:06 Ser nu att jag inte är i rätt grupp och skriver, men problemet kanske gäller på 60 och 90?
Det här upplever jag på XC60 också, sjukt irriterande. Jag har en hybrid (första för mig) och tänkte att det kanske hade med det att göra på något sätt, att det tar lite längre tid för värmen att komma igång. Men det är helt klart att det är kallt runt fötterna även när det är varmt i övriga kupén.

Bilen ska till verkstad på måndag, strålkastarspolarna stannar ute efter spolning, då ska jag fråga om det här så får vi se vad de säger.
av Primus
#1484846
Jag upplever det snarare tvärt om. Aldrig haft en bil där jag tycker värmen fördelas så bra. Varmt om fötterna och lite svalare på överkroppen. För övrigt tycker jag även att värmen fungerar bra på så sätt att man sällan behöver höja temperaturen då och då när det är kallt ute. Så har jag upplevt mina tidigare bilar och då har jag kört BMW, VW och Volvo i modern tid.

Däremot tycker jag automatläget är svårbegripligt. Jag har svårt att fullt ut förstå de olika auto-lägena och vad syftet med att krångla till en väl inarbetad funktion skulle vara.
Användarvisningsbild
av bem
#1484875
Primus skrev: fre 21 jan 2022, 08:21 Jag upplever det snarare tvärt om. Aldrig haft en bil där jag tycker värmen fördelas så bra. Varmt om fötterna och lite svalare på överkroppen. För övrigt tycker jag även att värmen fungerar bra på så sätt att man sällan behöver höja temperaturen då och då när det är kallt ute. Så har jag upplevt mina tidigare bilar och då har jag kört BMW, VW och Volvo i modern tid.

Däremot tycker jag automatläget är svårbegripligt. Jag har svårt att fullt ut förstå de olika auto-lägena och vad syftet med att krångla till en väl inarbetad funktion skulle vara.
Antar du läst lite i den "tusensidiga" användarmanualen?
Vad tycker du är krångligt?
/Bo
av Primus
#1484962
bem skrev: fre 21 jan 2022, 10:30
Primus skrev: fre 21 jan 2022, 08:21 Jag upplever det snarare tvärt om. Aldrig haft en bil där jag tycker värmen fördelas så bra. Varmt om fötterna och lite svalare på överkroppen. För övrigt tycker jag även att värmen fungerar bra på så sätt att man sällan behöver höja temperaturen då och då när det är kallt ute. Så har jag upplevt mina tidigare bilar och då har jag kört BMW, VW och Volvo i modern tid.

Däremot tycker jag automatläget är svårbegripligt. Jag har svårt att fullt ut förstå de olika auto-lägena och vad syftet med att krångla till en väl inarbetad funktion skulle vara.
Antar du läst lite i den "tusensidiga" användarmanualen?
Vad tycker du är krångligt?
/Bo
Jo jag har läst instruktionsboken.. ;-) Både fysiskt och digitalt. Trots att jag nog får anses vara minst normalbegåvad så förstår jag inte syftet och inte fullt ut vad som är uppsidan med denna märkliga funktion. I brist på förståelse för helheten och de mer strategiska nivåerna i denna fråga så klarar jag inte att fånga exakt vad skillnaden är, eller glömmer det relativt snabbt. Tycker också det är otydligt vilket läge som är aktiverat.

Du får väldigt gärna förklara både vad du tror man vill uppnå och mer exakt vad skillnaden mellan de olika lägena innebär.
Senast redigerad av 1 Primus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1484975
Jag skall kolla lite vad som står i användarhandboken till XC60 B5 om klimatanläggningens autolägen. Jag har visserligen en V90 2022 (Recharge) men det är säkert lika i alla Volvos bilar hur klimatanläggningen funkar, på senare årgångar av Volvobilar.
/Bo
av Primus
#1484987
bem skrev: fre 21 jan 2022, 18:24 Jag skall kolla lite vad som står i användarhandboken till XC60 B5 om klimatanläggningens autolägen. Jag har visserligen en V90 2022 (Recharge) men det är säkert lika i alla Volvos bilar hur klimatanläggningen funkar, på senare årgångar av Volvobilar.
/Bo
Berätta annars direkt ur minnet hur din bils klimatanläggning fungerar. Vi utgår från att det är samma funktion.. ;-)
av Stefan62
#1485039
Lelepip skrev: fre 14 feb 2020, 11:03 Hej ser att du upplever samma problem som jag att det är kallt om benen i X60. Har konstaterat att det blåser kall luft från det stora hålet på vänster sida på förarsidan (där "serviceporten" sitter). När det kommer varm luft i övriga bilen blåser det kallt därifrån. Det håller på ca 10 mil tills det verkar som bilen blir varmare totalt. Sedan är det alltid kallare runt vänsterben.
Har testat olika sätt att bli av med det, men jag har konstaterat att om jag sätter på återcirkulationen så slutar det blåsa kallt!
Undrar om det är något fel på just detta ex? Har aldrig haft problem men någon av mina S80 och X60 tidigare
Jag har precis samma problem - särskilt kalluften som kommer i stora hålet.
av Stefan62
#1485040
Bobbyofswe skrev: sön 15 dec 2019, 15:29 Jag tycker att det är kallt om fötterna länge i nya XC60 när man kör med autoklimat. Det torkar inte upp på golvet och blir inte riktigt varmt. Måste öka temperatur till åtminstone 23 grader och rikta fläkten mot golvet.

Hade en V90 innan och hade inte alls samma upplevelse i den. Autoklimat på 21 grader och det blev en jämn och skön temperatur.

Någon annan som upplever det? Hur har ni kommit till rätta med det?

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Samma problem, men har inte undersökt det närmare. Min XC60 har gått ca 200 mil och jag har inte tagit mig tid att åka till Volvo ännu.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]