Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1468775
På min förra bil, v60-18 då gick det lätt att montera stänkskydd utan att ta av hjulen. Använde ett litet litet spärrskaft för bits. Men generellt enklare på nya v60n bortsett från att jag behövde borra och med de ta bort hjulet.
av Fixter
#1469573
Precis monterat på min v60 cc -19, skulle ändå skifta till vintersulor, men jag vek aldrig upp filten, tyckte de kändes fel dom sitter då fast iaf, och dom bakre är ju popnitade i innersta hålet
Bilagor
20211016_114216.jpg
20211016_114216.jpg (3.14 MiB) Visad 544 gånger
av Fixter
#1469574
Insåg nu att man bara ska vika undan för o kunna fästa den gröna för skruven, det gick som sagt bra o fästa endå
av hullan
#1470436
Fixter skrev: lör 16 okt 2021, 14:01 Insåg nu att man bara ska vika undan för o kunna fästa den gröna för skruven, det gick som sagt bra o fästa endå
Satte du även stänkskydd fram? Har du lite bilder/tips på förfarandet där?
av hullan
#1470501
III skrev: mån 11 okt 2021, 19:16
hullan skrev: mån 11 okt 2021, 15:22 Okej - då kanske jag ändå ska vänta med att få det gjort till nästa service. Har inte möjlighet att plocka bort hjulet hemma.

För visst har jag fattat det rätt att man ska vika undan innerskärmen och sätt dit ett clips som är typ gängat? och man behöver borra ett hål i skärmen för detta clips?
Japp, men man får borra ett hål i framkanten på tröskeln av plast. I alla fall på min, en -21.
Jag blir inte riktigt klok på det där - enligt manualen ska det redan finnas ett hål i tröskeln - man ska bara trycka dit clipset och göra hål i skärmen- men du menar att du saknade det tredje ”mittenhålet” i tröskeln? Hittar ingen manual för 2021 specifikt så fattar inte varför den skulle skilja sig
av III
#1470529
Japp. På min från -21 saknades ett hål på varje sida. Just där det extra clipset skulle sitta. Men tydligt utmärkt var det skulle vara. Enkelt att borra. Och det är bara plast så inget rostskydd som påverkas.
av III
#1470530
Har du ett sånt verktyg för bits som är i monteringsanvisningen så kan du ju skruva loss en bit av innerskärmen och kolla. Har du hålet behöver du knappast ta loss hjulet om du har något vasst och kort så du kan göra hål i innerskärmen, om du vrider hjulet. Jag behövde som sagt borra så jag behövde ta loss hjulet
av hullan
#1470553
III skrev: fre 22 okt 2021, 13:46 Har du ett sånt verktyg för bits som är i monteringsanvisningen så kan du ju skruva loss en bit av innerskärmen och kolla. Har du hålet behöver du knappast ta loss hjulet om du har något vasst och kort så du kan göra hål i innerskärmen, om du vrider hjulet. Jag behövde som sagt borra så jag behövde ta loss hjulet

Tack för hjälpen! Sista frågan: gängar torx-skruvarna i de där clipsen - för de är väl i metall? Det jag tänker på är om de gängar i metallgängor eller gängar de i någon typ av plast?

Jag vill inte slita på några gängor i onödan om jag bara ska lossa och ”kolla”

Skruvar man dem i clipsen som är i metall känns det ju safe att dra ut dem och kolla
av hullan
#1470729
Om någon nu skulle undra så finns det inget hål heller på min v60 2019. Alltså är manualen felaktig eftersom den tydligt visar att där är hål och att man bara ska trycka hål i skärmen
av Fixter
#1470760
Alltså gjorde precis som bak, skriva bort skruvarna, kolla passningen ,satte sen fast det bara. Tror den I mitten jag på ena bara drog skruven rätt igenom o den tog, den andra sidan satte jag dit den gröna på

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]