Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arfide
#1457035
Hej!

Försöker bli klok på storlek på hjul som passar på min bil.

En MY20 inscription.
Inget aktivt chassi

Sitter 18" på nu på orginalfälg, har en tanke att skicka på vinterskor på dessa och komplettera med ett par roligare sommarditon.

19" ska inte vara några problem när jag kikat, men fungerar 20? Enl Bilia krävs då sportchassi för att det ska platsa?
Användarvisningsbild
av bem
#1457040
Vad vill du uppnå med 19 eller 20 tum hjul? Med 20 tum på en V60 fylls nog hjulhusen så det räcker och blir över om det funkar. :-D
Lite omvänt för mig: jag ville ha 18 tum hjul på min V90 T6 Inscription 2022 men det gick inte att få, bara 19 tum (eller 20 tum). Jag föredrar nämligen den lite bättre komforten med 18 tum hjul på lite sämre vägar.
/Bo
av fkullberg
#1457045
Som bilia säger så läggs sportchassi till när man lägger till 20” även en annan mjukvara när de största fälgarna läggs på. Men borde gå att ha 20 iallafall, men det är nog inte optimalt :-)
av Arfide
#1457069
bem skrev:Vad vill du uppnå med 19 eller 20 tum hjul? Med 20 tum på en V60 fylls nog hjulhusen så det räcker och blir över om det funkar. :-D
Lite omvänt för mig: jag ville ha 18 tum hjul på min V90 T6 Inscription 2022 men det gick inte att få, bara 19 tum (eller 20 tum). Jag föredrar nämligen den lite bättre komforten med 18 tum hjul på lite sämre vägar.
/Bo
Vill nog inte uppnå mycket annat än att det är snyggare än befintliga 18".
Att komforten blir något lidande är jag helt med på, men det får det vara värt!
av Javerhammar
#1457136
Hej.
Fick tillfälle att provåka en exakt likadan bil som min (fast D4) med 19" fälgar. Skillnaden mellan min med 18" och den med 19" var helt försumbar, nu åkte vi uteslutande på hyfsat fin landsväg, möjligt att det påverkar mer på dålig väg.
Men - jag har alltid gått mot så små fälgar som möjligt på grund av att jag trodde det gjorde stor skillnad på rullkomfort. Dagens erfarenhet har fått mig att tvivla på min övertygelse :)
Måste även tillägga att 19" fälgar ser riktigt snyggt ut på V60CC!
Användarvisningsbild
av bem
#1457141
Javerhammar skrev: tis 03 aug 2021, 20:21 Hej.
Fick tillfälle att provåka en exakt likadan bil som min (fast D4) med 19" fälgar. Skillnaden mellan min med 18" och den med 19" var helt försumbar, nu åkte vi uteslutande på hyfsat fin landsväg, möjligt att det påverkar mer på dålig väg.
Men - jag har alltid gått mot så små fälgar som möjligt på grund av att jag trodde det gjorde stor skillnad på rullkomfort. Dagens erfarenhet har fått mig att tvivla på min övertygelse :)
Måste även tillägga att 19" fälgar ser riktigt snyggt ut på V60CC!
Jag reagera direkt när jag körde V90 Inscription 2021:a med 19 tum hjul på grusväg med lite potthål och sånt som oftast finns på såna vägar. Jämfört med min V70 MY14 med 16 tum hjul. Fråga säljare hos Volvo om luftfjädring skulle lindra problemet men hon kunde inte ge besked. Gissar det nog hjälper en del men jag hade inte lust punga ut med nästan 19 lakan för att få reda på det och ev. få bättre komfort på V90 med 19 tum hjul. Så det fick bli en V90 (T6 Recharge) Inscription 2022:a där 19 tum hjul ingår (ville ha 18 tum hjul men gick inte få till Inscription) utan luftfjädringpaket. Skall hämta nya bilen denna vecka. Sen blir det att hoppa runt på grusvägarna häromkring. :-) Näe så farligt är det inte men de (V90) är lite stötiga på lite sämre vägar med 19 tum hjul det är ett faktum. Kanske V60 är bättre med 19 tum hjul men det är ju samma bottenplatta på V90 som på V60 så…
/Bo
av Slaggen
#1457153
Jag kommer från en mycket ordinär V60 -21 med 17” men nu när jag bytte jobb så blev det en lätt begagnad V60 -19 med inscription och panorama, 18” och trots akustikrutor så var snikbilen tystare. :-(
av Fattiglapp
#1457480
Ja snik eller lyx gör ingen skillnad på ljudnivån, bortsett från ev akustikrutor. Däckval och ev däckslitage kan däremot göra större skillnad än 17-18 tum
av Slaggen
#1457485
Sniknversionen hade Michelin som när jag lämnade ifrån mig bilen gått 700mil och den jag har nu har Pirelli som gått (troligtvis original) 5000mil. Det blir Michelin av flera anledningar nästa gång.
av Bempo
#1457619
Jag har 19” på sommarhjulen till vår V60 CC. Är helt nöjd med komforten.
Satte nyligen på 20” på en av våra andra bilar. Utseende före komfort tänkte jag. Nog gick utseende upp på topp men komforten är också helt ok.
Det här erfarenheten har totalt ändrat min förhandsuppfattning om att stor diameter på hjul och lågprofildäck innebär dålig komfort. Kan tillägga att jag valde Michelin däck.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...