Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Akarlsson7
#1449103
Tja
Har en V60 D4 CC -20 med knappt 1500 mil på mätaren och nu sen en vecka tillbaka får jag ingen kalluft i bilen överhuvudtaget.
Provat med ac av och på osv i menyerna men ingen skillnad.
Volvo har tjockt med jobb just nu så inte fått någon tid förrän 30 juni, är farsa ledig och skulle gärna vilja ut och åka lite utan att grabben får värmeslag.

Min fråga är om det finns någon felsökning jag kan tänkas göra själv? Kolla kopplingar/slangar osv?
Inte alls insatt i hur en ac fungerar osv men skruvat äldre bilar mycket, min första nya bil och att pilla på dagens nya bilar känns lite skrämmande.

Tacksam för alla tips
Användarvisningsbild
av bem
#1449104
Kolla om nån annan Volvohandlare med verkstad än din ordinarie kan kika på bilen. Kan ju vara garantiärende och då borde ju vilken Volvoverkstad som helst kunna göra en felsökning och reparation. En Volvoverkstad kopplar ju in bilen till Volvos felsökningsprogram VIDA och då borde de se om nåt är knas med AC:n förhoppningsvis. Du kanske kan kolla med din ordinarie Volvoverkstad om de åtminstone kan koppla in den mot VIDA så du ev. kan få reda på orsaken, det lär ju inte ta många minuter.
/Bo
av Malmstroem
#1449107
Väntetider på AC-jobb vid första värmeböljan kan vara långa.

Jag skulle också leta efter någon annan handlare som har kortare väntetid. Det är inte mycket du kan göra själv.

En nyare bil blir otäckt varm om inte AC fungerar. Ventilationssystemet är inte anpassat för att bara hantera friskluft. I äldre billar där AC var ett tillägg fungerade det hyfsat även utan AC. Det gör det inte med moderna bilar.

Det enda alternativ jag ser till reparation på verkstad är att köra långsamt med rutorna nedrullade. :-)
Användarvisningsbild
av Paglar
#1449114
Jag får bara kyla på höger sida, man kan ju misstänka att det är något spjäll som har hängt sig.
Jag har verkstadstid nästa vecka.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1449115
@Akarlsson7,
När och var köpte du bilen? De kanske kan hjälpa dig samt att det kanske går på deras kostad. Annars har du ju firmor som Mechanum med flera som kan laga ac

Men håll i den tiden du fått tills det är lagat eller så nu bara om det behövs :)
av Akarlsson7
#1449273
Tack för alla svar.
Ska kolla runt med andra volvo handlare imorgon. 😀👍🏻

@Micce1980 den är köpt på Upplands motor hammarby förra året i februari.

Följdfråga, är jag naiv och dum i tron om att detta är ett garantiärende. Inte insatt i garantin på volvo och bilar.
Tycker bara att bilen är så pass ny(17 månader) att sånna här saker ska inte gå sönder än.
Användarvisningsbild
av bem
#1449275
Akarlsson7 skrev: tis 08 jun 2021, 16:12 Tack för alla svar.
Ska kolla runt med andra volvo handlare imorgon. 😀👍🏻

@Micce1980 den är köpt på Upplands motor hammarby förra året i februari.

Följdfråga, är jag naiv och dum i tron om att detta är ett garantiärende. Inte insatt i garantin på volvo och bilar.
Tycker bara att bilen är så pass ny(17 månader) att sånna här saker ska inte gå sönder än.
Nog tycker jag detta låter som ett garantiärende. Om Aircondition bara lägger av sådär så... Det är 2 års nybilsgaranti på en Volvo. Jag hade en V70 2001:a en gång där det blev problem med kylningen i bilen. Har för mig det var damm på en sensor innanför mittkonsolen den gången. Bara som exempel att det kan vara enkla fel, det behöver inte vara ett allvarligt fel.

/Bo
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1449278
Framförallt har man väl tre års reklamationsrätt om du köpte den ny

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

hur som, kontakta de du köpte den av omgående i så fall
Användarvisningsbild
av Paglar
#1451409
Jag fick tillbaka bilen idag efter en vecka på verkstaden.
Det kom ingen kyla på vänster sida och de fick demontera instrumentbrädan och byta klimatenhet.
Det var något spjäll som kärvade inne i klimatenheten.
Skönt att kunna reglera temperaturen i kupén igen.

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]