Volvo XC60 (18-), V60(19-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1259135
ojoojjo, 0,94, nu får du eco körarna efter dig, el så är det nåt fel på din bil........
av Long
#1259140
Derank skrev: ons 11 jul 2018, 22:30 ojoojjo, 0,94, nu får du eco körarna efter dig, el så är det nåt fel på din bil........
Hehe, men 0,56 är vansinnigt bra, så jag tror de kommer dyrka mig istället. ;-)
av mf135
#1259147
0,8 på en XC60 d4 auto är snålt, jag snittar 1,1 på 4000mil med min XC60 D4 auto, på vintern kan jag ligga uppemot 1,4 och sommartid långkörning med ett ägg under pedalen går det att komma ner strax under 0,8, men snitttet är som sagt 1,1
Ja tydligen är dieseln med aut lika kass på att växla. Liten ganska trött bil drar dubbelt så mycket som piggare BMW!! Om du läst i specen för D4 borde du väl kontakta Volvo och klaga på förbrukningen. Jag är inte nöjd med min T5 som drar 0,8 - 0,9 blandat med försiktig körning.

Ingen som har seriösare synpunkter på växelpunksstyrningen?
av Malmstroem
#1259148
Undrar lite vilken BMW modell du jämför med. Misstänker att det är lite äpplen och päron...

De moderna fyrcylindriga volvomotorerna tar i liknande bilar enligt min erfarenhet inte speciellt mycket mer än BMW.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1259153
Fått ner min som lägst till 0.68 men denna trip var ändå med takräcke monterat och två cyklar på taket i en hastighet kring 90-100 km/h, mer än nöjd :D Snittar för övrigt 0.88 på 585 mil.
Screenshot_20180712-002829_Volvo%20On%20Call.jpeg
Screenshot_20180712-002829_Volvo%20On%20Call.jpeg (26.62 KiB) Visad 539 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1259155
Jag gjorde en tur idag. Fick dessa siffror och dom brukar faktiskt visa lite för hög förbrukning mot vad verklig förbrukning vid pump blir.
IMG_20180711_125822.jpg
IMG_20180711_125822.jpg (415.32 KiB) Visad 539 gånger
Och sedan med återfärden också.
IMG_20180711_144647.jpg
IMG_20180711_144647.jpg (456.68 KiB) Visad 539 gånger
Mycket nöjd. ECO-läge valt.
av Wirke
#1259172
mf135 skrev: ons 11 jul 2018, 23:52
Ingen som har seriösare synpunkter på växelpunksstyrningen?
Några synpunkter kan du visst få:
-Det stör mig att lådan går på 3an eller 4an när man rullar utan gas i låg fart (30-40 km/h) i Comfort. Jag går ibland in och växlar ner för få lite motorbroms när man närmar sig korsningar.
-I min jobbpendling (tät infartstrafik) är Comfort ofta snålare än Eco. Coasting och viss bromsning blir tydligen inte snålare än motorbromsningen i Comfort.
-Vid snabba omkörningar i Comfort hänger den kvar på växeln ett bra tag efter att man släppt upp. Det har väl att göra med Polestar-mappningen kan man tänka. Teknikens Värld skrev följande om en XC60 T6 Polestar:

"I det vanliga Comfort-läget justeras utläggsreaktionen vid ungefär halvgas och växlingspunkterna skärps från knappt trekvarts gaspådrag. I Dynamic-läget justeras gaspådrag redan från start, växlingspunkter ligger generellt på högre varvtal än basvarianten och funktionen Curve Hold förhindrar uppväxlingar i kurvor. Om man snabbt lyfter av gaspedalen – Fast Off – triggas drivlinan till att ligga kvar längre på vald växel. Brake Shift-nivån är också lyft, nerväxling sker då tidigare vid inbromsning."
av mf135
#1259218
Undrar lite vilken BMW modell du jämför med. Misstänker att det är lite äpplen och päron...
Var lite snäll mot Volvo nu, dom försöker ju :-) . Jag syftade på honom som tycker 1liter är ok för en D4. Min 525D 3,0 ligger på 0,64 i medel och 1dl lägre på långkörning (medelhast 97km/t). Också 8-vx aut men med bättre växelpunktsstyrning.
av OlofTV
#1259227
Är växelpunktsstyrningen något som de skulle kunna åtgärda med en mjukvaruuppdatering?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mf135
#1259268
Javisst, tex ändrar polestar på den. Sen kan det finnas slitagesynpunkter i vissa läge men det är minimalt i en modern låda.

Offerten jag fick från Bilkompaniet var inte[…]

Felaktiga varningar vid körning

Ja, det kan nog stämma. Var ett tag sedan nu […]

Drivaxel bryts i växellådan

Som gammal SSAB gjutare så ser brottytan mys[…]

Det är väl likadant som med elektriska t[…]