Sida 1 av 1

Turbo och kompressor i t6 och t8

Postat: fre 26 sep 2025, 14:22
av thcarl
Jag ser på nätet att en del får problem med kompressorn t ex kopplingen eller läckage.
Vet någon hur man undviker att utnyttja kompressorn, om man bortser från hård acceleration vid enstaka omkörningar. Vid vilket varvtal kickar den in?
Kolla på youtube, fcp europe har några videor om Volvos kompressorfel.

Re: Turbo och kompressor i t6 och t8

Postat: fre 26 sep 2025, 14:54
av apersson850
Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.

Re: Turbo och kompressor i t6 och t8

Postat: fre 26 sep 2025, 15:35
av Marlboroman
Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.

Re: Turbo och kompressor i t6 och t8

Postat: fre 26 sep 2025, 15:57
av AndS
apersson850 skrev: Idag, 14:54 Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
Eller som på D4 med dubbelturbo, där den mindre trycker på även vid låga varvtal. Så det finns olika lösningar.

Re: Turbo och kompressor i t6 och t8

Postat: fre 26 sep 2025, 17:29
av lennarte
Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes hade en remdriven avgas kompressor....... Sökte på nätet om den, men den verkar helt bortglöm. Hittade detta, någon som kommer ihåg detta
VW G60 avser en typ av kompressormatad motor som användes av Volkswagen mellan 1988 och 1993, känd som G-lader,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 39sXNl317h

Re: Turbo och kompressor i t6 och t8

Postat: fre 26 sep 2025, 17:47
av apersson850
Marlboroman skrev:Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.
Ja, just det, det är en inkopplingsbar variant. Jag tänkte på de äldre som drevs hela tiden.
Då är det nog som vanligt, gasa försiktigt så behövs den inte.
Samt, också som vanligt, om man är ständigt oroad över att något sådant kan gå sönder är det nog en annan sorts bil man borde ha. Eller njuta av det så länge det fungerar och sen betala.