Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goranbtkemi
Tjena,
Har en XC90 från 2022. Behöver två nya sommardäck och funderar om det verkligen är lönt att spendera nästan 5000kr per däck. Sitter I dagsläget Pirelli P-Zero NCS PZ4 VOL, 275/35-22. Har alltid kört med NCS, men undrar om det verkligen är värt det. Kan ju t.ex. få Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 för nästa 1500kr billigare per däck.

Vad har ni för erfarenhet av NCS och om det är värt det?
av Keiser
Goodyear Eagle F1 Assymmetric 6 är väl ett bra alternativ, kommer starkt överväga det själv nästa gång. Men nej, har inte svar på din fråga hur det är jämfört NCS. Jag hade dock chansat om det skulle skiljt mycket i pris.
Användarvisningsbild
av Jallemet
NCS, är det på riktigt?

Typ en extra gummiremsa som gör med all säkerhet däcken tyngre, men tystare?

Kommer osökt att tänka nitrogen-psykosen som gick över landet för några år sedan.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Jallemet skrev: mån 17 mar 2025, 19:59 NCS, är det på riktigt?
PNCS, som Pirelli kallar sitt system, är exakt vad du beskriver. Flera andra däcktillverkare har liknande system och de är också långt ifrån något man behöver ha.

Det finns många andra bra alternativ och du är inte heller låst till däck med beteckningen VOL.
least skrev:NCS är ett foamblock som dämpar resonansen (stomljudet) i däcket.
Jag förstår tanken men måste nog läsa på för min kunskap är ringa.

I min värld så är en XC90 från 2022 premium och däckljud borde inte vara ett problem, i min V50 däremot torde NCS utgöra en mätbar skillnad eventuellt.

Pratade vi ens om stomljud för 20år sedan?
S70, batteri/el-fel

Det är vanligt att det blir fel i något[…]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Det är inte säkert att ETS tänds om[…]

Vad fint det ser ut! Känner det bara så[…]

Felsökning av vattenpump

Hej! Ska remhjulet till vattenpumpen snurra s&arin[…]