Sida 1 av 1

Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: sön 23 feb 2025, 14:51
av dexznrl
Jag kör nästan alltid bilen på eco-läge och har inte provat hur det är i de andra lägena kom jag precis på :P.

Men iaf...

Sätter jag farthållaren och av någon orsak kör ikapp en annan bil så upplever jag att den kommer väldigt nära, den kan ligga väldigt länge och köra med huven i arslet på bilen framför innan den "fattar" och börjar ta avstånd.

Känner inte riktigt att det spelar någon roll om jag har satt avståndet till max.

Däremot om jag redan har ett rimligt avstånd och startar farthållaren så håller den avståndet bra tills bilen framför bromsar in, då kommer man upp bakifrån med en ruskigt hög fart innan den ganska tvärt bromsar in bakom.
Alltså lite obehagligt tvärt.

Finns det kanske någon inställning för detta eller har jag en nästan ny, defekt Volvo?

Vore ju inte min första i så fall :P.

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: sön 23 feb 2025, 16:18
av Xanthopteryx
Det där låter ju helt klart lite suspekt.
Hur ser det ut i kamerahuset? Där framme vid framrutan. Ser det hyfsat rent och bra ut där?
Inga stenskott och annat lurt?
Har du några prylar i området kring huset på insidan? En del har satt en dashcam lite tokigt till exempel.

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: sön 23 feb 2025, 18:37
av apersson850
ECO innebär att farthållaren är segare både med att accelerera och sänka farten. För övrigt har jag inte märkt att ECO gör någon nytta på bränsleförbrukningen på min bil. Därför använder jag sällan det läget, så jag vet inte om det blir som du beskriver då. Jag hade i alla fall provat i standardläget först, innan du gör något annat. ECO innebär ju dessutom "coasting", alltså frilägesrullning i stället för motorbroms när man släpper gasen. Gör den likadant när farthållaren är igång blir det inte mycket till fartsänkning förrän den faktiskt tar till bromsen.

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: mån 24 feb 2025, 06:44
av dexznrl
Inga stenskott, rent och snyggt och ingen utrustning monterad på insidan :).

Testkörde med standardläge igår men trafiken ställde till det. Ska köra standardläge några dagar och se om det är samma där :).

Återkommer i frågan oavsett :).

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: mån 24 feb 2025, 15:51
av Sulten
Min senaste tur på motorvägen med min V9 CC D5 i kallt, regnigt väder och dubbdäck resulterade i en förbrukning på 0,64 liter/mil i Comfort-läge. Jag har intrycket att jag använde mer spolarvätska än diesel på resan. Vad finns det att vinna på ECO-läget?

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: mån 24 feb 2025, 16:10
av UnleashFusion
Sulten skrev: mån 24 feb 2025, 15:51 Min senaste tur på motorvägen med min V9 CC D5 i kallt, regnigt väder och dubbdäck resulterade i en förbrukning på 0,64 liter/mil i Comfort-läge. Jag har intrycket att jag använde mer spolarvätska än diesel på resan. Vad finns det att vinna på ECO-läget?
kanske 0.0x liter/mil utifrån 0.6, värt och köra eco-mode? nej

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: mån 24 feb 2025, 18:09
av valln
Det är väl främst på sommaren som eco-läget minskar förbrukningen.
Jag har en T5 och då känns det som motorn ska sprängas vid full gas med comfort, den varvar nog mycket med fullgas på eco-läget.

Med eco-läget drar också motorn betydligt mindre olja, visavi motorbroms.

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: mån 24 feb 2025, 18:39
av Xanthopteryx
Ekoläget gillar jag då den ger en lugnare trevligare gasrespons, enligt mitt tycke.
Dessutom frihjul vilket också är trevligt. Plus att den inte håller så strikt på hastigheten med farthållare. Den kan få gå några km/h över innan den bromsar, som i nedförslut, samt även några under innan den gasar på.

Re: Volvo V90CC -20 problem med farthållare

Postat: mån 24 feb 2025, 20:24
av apersson850
Frihjulet är mest till besvär, då det inte blir någon motorbroms och det slutar oftare med att jag får bromsa med bromsarna i stället. Alternativet hade varit motorbroms med nollförbrukning.
Att farthållaren släpper mer kostar mest bränsle i onödan. I en uppförsbacke sackar den 5 km/h för att sedan komma fram till att det här går inte an. Men då håller den inte kvar farten på 5 km/h under inställt tills det går lätt igen, utan ökar tillbaka till inställt värde i uppförsbacken, där det kostar mest.
På sommaren är ECO inte användbart för då driver det AC för lite för att klimatet ska vara vettigt i bilen.
Det enda som kan tänkas göra någon nytta är att bilen går lite lägre, men det märks åtminstone inte jämfört med allt annat som påverkar.