Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kamp
Hej!

Behöver uppgradera vår V60 i samband med att familjen utökas till 5 i sommar. Har övervägt såväl MVP som kombi men landat i att jag gärna köper en 7-sitsig SUV. Initialt var siktet inställt på en Kodiaq men efter att ha provsuttit och jämfört bilarna stod det snabbt klart att det blir en XC90.

Har dammsugit detta forumet samt Swedespeed för att läsa på om olika årsmodeller och motoralternativ och har överlag ganska bra koll på fördelar/nackdelar - även om Swedespeed ger en mindre positiv bild av att äga en XC90 (men kanske är dyrare service i USA?).

Detta är mitt första dyrare bilköp och jag vill därför gärna höra hur ni som varit i liknande situation resonerat och skulle resonerat utifrån nedan förutsättningar:

• Budget: Max 400 000 varav hälften cash och resten lån (kan ev. höjas en aning om det finns en uppenbar brytpunkt för t.ex. modellår)
  • Förutsättningar: Villa i Stockholmsområdet med möjlighet att installera laddstolpe.
  • Körmönster: Cirka 1500 mil/år. Åker kollektivt till jobb så vardagskörning är främst kortare resor till affären och utflykter på helgen. Majoriteten av milen sker vid lov/semester till släkt och vänner - 60 mil enkelväg.
  • Tidsperspektiv: Jag ser att vi kommer äga bilen i cirka +/- 5 år
  • Utrustning: Inscription, 7-sits samt 360 kamera. HUD och BoW är en bonus, helst inte luftfjädring.
Även om majoriteten av milen går långkörningar där t.ex. en diesel gör sig bäst, så sker det en del vardagskörning där t.ex. en T6 eller T8 sannolikt fungerat bättre. Och med "bara" 1500 mil/år kanske det inte finns anledning att köpa en D5a utan snarare unna sig t.ex. en T6 som förvisso har högre förbrukning men sannolikt bjuder på en skönare körning. T8 hade såklart varit fint men då blir det ett exemplar med bra mycket mer mil än övriga alternativ.

Hur hade ni resonerat utifrån budget, körmönster samt potentiellt värdetapp vid försäljning om säg 5 år? Exempel på bilar jag kollat på:
D5 2018 på cirka 12-13 000 mil
T6 2018 på cirka 12-13 000 mil
T8 2019 på cirka 18- 20 000 mil
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag ramlade av en slump över en XC90 D5 2019 och köpte den. Med 15000 mil var den i en liknade prisklass. Saknade dragkroken och plåten under motor (det sistnamnda saknar nästan alla) men det är ju lätt att sätta dit i efterhand. För övrigt tämligen välutrustad.
Att jag köpte den berodde på att bilen jag hade var använd i över 42000 mil. Den gick bra att köra men det är lite dumt när man fortfarande ska till jobbet varje dag. Ibland behöver det givetvis bytas delar på så gamla bilar.

D5 är inte speciellt pigg i den tunga bilen, men när man inte ska accelerera vilt märks det inte mycket.
Du slipper ju AdBlue om du väljer T6.
Min har luftfjädring. Enda sättet att få nivåreglering på.
Nu bryr jag mig inte så mycket om restvärdet. Jag köper bil för att använda, inte för att sälja.
De sju sätena har jag använt två gånger på sju månader. Bagaget är lite smalare än i XC70. Det har ställt till det tre gånger, men det löste sig genom att fälla alla baksäten i ett fall och koppla släpet i ett annat. Nu har jag ju krok.
av Mr T
Jag gjorde en snabb beräkning och med de förutsättningarna du nämner så kommer:

en D5:a kosta ungefär 25 ksek per år för skatt och bränsle
en T6:a kosta ungefär 30 ksek
en T8 kosta ca 21 ksek

Beräkningen förutsätter att du kör 1/3 av milen på el med T8:an. Skillnaden mot T6:an minskar ju färre elmil du kör. Sen påverkar tyngden av din högerfot i högsta grad beräkningen.

Notera att skatten är lägst för T8 med 360 kr per år, 2010 kr för T6 och 3240 för D5. Kan säkert skilja mellan olika bilar så kolla själv.
av Kamp
apersson850 skrev: tis 14 jan 2025, 23:37 Jag ramlade av en slump över en XC90 D5 2019 och köpte den. Med 15000 mil var den i en liknade prisklass. Saknade dragkroken och plåten under motor (det sistnamnda saknar nästan alla) men det är ju lätt att sätta dit i efterhand. För övrigt tämligen välutrustad.
Att jag köpte den berodde på att bilen jag hade var använd i över 42000 mil. Den gick bra att köra men det är lite dumt när man fortfarande ska till jobbet varje dag. Ibland behöver det givetvis bytas delar på så gamla bilar.

D5 är inte speciellt pigg i den tunga bilen, men när man inte ska accelerera vilt märks det inte mycket.
Du slipper ju AdBlue om du väljer T6.
Min har luftfjädring. Enda sättet att få nivåreglering på.
Nu bryr jag mig inte så mycket om restvärdet. Jag köper bil för att använda, inte för att sälja.
De sju sätena har jag använt två gånger på sju månader. Bagaget är lite smalare än i XC70. Det har ställt till det tre gånger, men det löste sig genom att fälla alla baksäten i ett fall och koppla släpet i ett annat. Nu har jag ju krok.
Hur tänkte du kring luftfjädringen? Börjar den inte närma sig utbyte vid 15 000 mil och risk för ganska dyra servicekostnader? Luftfjädrningen verkar ju överlag bli hyllad rent komfortmässigt samtidigt som många aktivt väljer bort detta pga. kostnaden vid att den packar ihop.
av Kamp
Mr T skrev: ons 15 jan 2025, 14:40 Jag gjorde en snabb beräkning och med de förutsättningarna du nämner så kommer:

en D5:a kosta ungefär 25 ksek per år för skatt och bränsle
en T6:a kosta ungefär 30 ksek
en T8 kosta ca 21 ksek

Beräkningen förutsätter att du kör 1/3 av milen på el med T8:an. Skillnaden mot T6:an minskar ju färre elmil du kör. Sen påverkar tyngden av din högerfot i högsta grad beräkningen.

Notera att skatten är lägst för T8 med 360 kr per år, 2010 kr för T6 och 3240 för D5. Kan säkert skilja mellan olika bilar så kolla själv.
Tack för kloka tankar. Det där är såklart en viktig aspekt att överväga, dvs. ägande i form av förbrukning och då väga den kostnaden mot t.ex. det högre inköpspris som en T8 innebär.

Komfortmässigt och mest premiumkänsla i körningen antar jag är i fallande ordning: T8 > T6 > D5. Dvs T8 är tys och rapp, T6 är rappare och tystare än dieseln. Min uppfattning från andra trådar på forumet är att en T8 och en D5 upplevs som helt olika bilar.

Gör man motsvarande uppställning utifrån driftkostnader i form av service och risk för dyra reparationer till följd av felande komponenter bör det bli något i stil med: D5 > T6 > T8. Dvs D5 är en relativt problemfri diesel, T6 tycks ha en hel del problem med superchargern och risk för mycket slitage på motorn, T8 är mest sofistikerad vilket innebär att såväl batteriet som ERAD riskerar leda till dyra kostnader och reparationer.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kamp skrev: fre 17 jan 2025, 10:18 Hur tänkte du kring luftfjädringen? Börjar den inte närma sig utbyte vid 15 000 mil och risk för ganska dyra servicekostnader?
Jag tänkte att den håller nog några år till. Kompressorn var nämligen bytt några månader innan jag köpte bilen.
Jag har inte kört XC90 i andra utföranden. Hade XC70 tidigare. Vi har en annan XC70 kvar och den är bekvämare att sitta i. Men det finns ju inga nya sådana.

Alltså vet jag inte hur det känns att dra långa släp med XC90 med standardfjädringen. Med XC70 var det stor skillnad med eller utan nivåreglering.
Min luftfjädrade XC90 är direkt otäck med fjädringen i läge Komfort men går utmärkt i Dynamic med långt släp bakom. Med ett kortare spelar det ingen roll.

Dessutom ger luftfjädringen högre markfrigång i läge offroad. Nog så viktigt om underlaget är stenigt. Har slagit i några gånger med XC70 i sådana sammanhang.
av 246
Ang årliga kostnader bör du även kolla med försäkring, kan skilja rätt stora summor på de olika modellerna
av Mr T
Gällande komfort med eller utan luftfjädring:

Jag har en MY24 med luftfjädring, som har 22-tummare som sommardäck. Svärfar har en MY23 utan luftfjädring och med 20-tummare i stället. De två bilarna är väldigt snarlika i komforten.

På vintern har jag dubbfria 20-tums vinterdäck och då är min bil fantastiskt skön att åka/köra. Vinterdäcken är även mycket tystare än sommardäcken, trots samma bredd.
av Malmstroem
Ska du ofta köra med full last, släp eller husvagn -- då är det en god idé med luftfjädring.

Jag kör inte så ofta fullastat, drar rätt sällan släp (aldrig husvagn...), och har inga behov av 22" hjul. Jag klarar mig alldeles utmärkt med den vanliga fjädringen. Jag valde bort luftfjädringen främst p.g.a. kostnaden. Det är inte helt ovanligt med problem när bilen blir äldre.

Jag köpte en ny 2017 XC90 D5. Under 2018 kom AdBlue som jag inte så gärna ville ha. Jag har inga planer på att sälja XC90n i närtid. För mig räcker prestanda. Jag hade en XC70 D5 innan. De har rätt lika prestanda, i alla fall så länge du inte lastar fullt. Det går in mer last i XC90, och när den är fullastad så är D5 i mitt tycke på gränsen.

Om jag skulle köpa en ny XC90 skulle jag personligen välja T8. Den är i mitt tycke betydligt roligare att köra. Med stor sannolikhet blir den hyfsat mycket dyrare. Om det är värt det är ett personligt val.

Jag har tittat på att byta till en ny XC90 T8. Nu visade sig att jag kunde köra min gamla och en BMW i4 för i princip samma månadskostnad. Det var då ett enkelt val för mig. :-)
Elpriset

Vet ej hur mycket de har I solceller. Har fö[…]

Volvo 245 dekorstripes

Det finns korrosionsskyddstejp, kan det vara ett b[…]

V60 B4 kan ha fälgar från 16" till[…]

Ah, ok. Jo det har hänt en del tydligen. D&au[…]