Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598132
Hej,

Jag planerar att köpa en begagnad XC90. Har framförallt tittat på "långmilare", båda rena bensinbilar och laddhybrider, för att komma ned något i pris, men kan tänka mig att köpa en med lägre antal mil ifall det är mer ekonomisk rationellt / betydligt mindre riskabelt.

Kör ibland långa sträckor på helger och semester, men framförallt mycket korta sträckor i vardagen (>1 mil) till förskola, mataffär etc., och skulle ha möjlighet att ladda hemma. Det är väl de många kortare sträckorna, och möjligheten att ladda hemma, som talar för laddhybrid, eller rentav en ren elbil. Samtidigt går ju inte så mycket bensin åt på så korta sträckor, och det går ganska många tankningar på prisskillnaden som krävs för att gå upp till en laddhybrid eller elbil. Och min plan är att köpa en andrabil (utöver familjebilen) om några år, och tänker att det då kanske finns en bättre begagnatmarknad för laddhybrider/ elbilar, med större utbud. Så kan man ha en stor familjebil som går på bensin, och en andrabil som är el/hybrid.

Men samtidigt är jag lite nojig över ifall det är dumt att köpa en bensinbil med tanke på pågående elektrifiering, man vet ju inte riktigt vad en framtida regering med en annan politisk inriktning kan tänka sig att göra med bensinpriserna... Vet inte heller riktigt om det är för riskabelt att köpa en XC90 som gått så många mil som ca 20k, även om man kontrollerar servicehistoriken och gör en OPUS Premiumbesiktning innan köpet för att kontrollera ev. fel. Jag skulle också köpa av Volvo-handlare, så jag får Volvos Classic garanti 12 mån/1000 mil, och med Volvia Försäkring, Ordinarie försäkring, Märkning, Nyteckning, Helförsäkring Låg, Volvia Trygghetspaket, Beloppsbestämd, 1001-1500 mil

De varianter jag har tittat på specifikt är:
- XC90 T6 AWD Inscription (bensin), årsmodell 2016, ca 20k mil, för ca 300k SEK.
- XC90 T6 AWD XC90 Polestar Optimisation T6 AWD, ca 19k mil, för ca 310k SEK
- XC90 T8 AWD Inscription (laddhybrid: el/bensin) årsmodell 2016, ca 10k mil, för ca 450k SEK.

Om en bensinbil servas väl kan den väl rulla uppemot 35k mil utan problem antar jag? Eller börjar problemen hopa sig när man närmar sig 30k mil? Är det någon som haft en sådan bil länge och är nöjd/missnöjd?
Om renodlade bensin-T6or rullar uppemot 30-35k mil utan större problem fall framstår det för mig som mer rationellt att köpa en sådan som familjebil och "köra slut på den", för att avvakta med en laddhybrid/ren elbil till dess att det finns en större begagnadmarknad för dessa med modernare elmotorer.

Men välkomnar all slags input, stort tack på förhand! Ber om ursäkt för ev. rörigt inlägg, försökte få med relevanta uppgifter på ett kort och koncist sätt.
#1598213
Jag hade inte köpt en -16 hybrid. Morsan har en -17 D5 som rullat 22isch, den har ju absolut rullat på bra men bakaxeln på hybriderna (ERAD) är ju vanligt att dom ger upp. Dyrt som bara den utan garantier.

Annars är det väl det vanliga. Luftfjädringen har det bytts kompressor och främre fjäderben på, det var mkt meck med Powerpulse i början, egr rör som spruckit och så vidare. Låskistor som fryser kan också förekomma än, långt ifrån alla som fixat det (dyrt)

Du har också kolvringsproblemet som hängde med upp till motornummer 150000, vilket med all sannolikhet en -16 hamnar under.
#1598268
Lutar nog åt att det blir en XC90 T6 AWD XC90 Polestar Optimisation T6 AWD, ca 18,5k mil, för ca 310k SEK. Från en Volvo-bilaffär, så får Volvos garanti och försäkring.
Har kollat servicehistoriken som ser bra ut. Har även förhandlat till mig kostnadsfritt byte av kamrem, och vinterhjul med originalfälgar + 7mm begagnade vinterdäck. I köpet ingår också att jag innan vi slutför affären ska köra bilen till Opus (ca 35 min körning, delvis på motorväg) och låta den genomgå deras premiumbesiktning.

Bilens senaste besiktningsprotokoll visar på en godkänd besiktning, men med följande notering under "Bra att veta": BROMSSYSTEM, FÄRDBROMS RETARDATION, BERÄKNAD MED BROMSSTRÄCKA". Sedan står det i tillhörande fotnot: "Bromsvärden: Beräknad retardationsförmåga: 7.7 m/s"

Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Kan det innebära att bromssystemet kan komma att behöva bytas ut inom kort eller vissa delar av det? I övrigt några tips på vad jag bör vara uppmärksam på under provkörningen till besiktningen, och bör fråga om under besiktningen?
#1598845
Spännande! Ja, det blir ju lätt så. Jag var initialt inne på att lägga max kring 300 men har insett att kan jag sträcka mig till 400 så blir utbudet bra mycket större med nyare årsmodeller och färre mil inom budget.

Gällande hybrid eller ej så tycker jag det är svårt. Har ägnat en större del av ledigheten att läsa på om XC90 och i princip alla motorval blir hyllade till skyarna i ena forumet och helt sågade i det andra.

För t.ex D5 verkar många tycka att den är underdimensionerad och inte ger så bra förbrukning för att det ska vara värt att välja framför en bensin.

Gällande T5 verkar den vara för svag och då ska man gå på en T6 istället me istället riskera problem med superchargern och en alltför hög förbrukning.

Gällande T8 så lockar ju det mest, samtidigt som det finns mest saker som kan gå fel och lite av det sämsta från båda världar genom att trycka in ett batteri i en Ice-bil som mest riskerar leda till
massa problem (t.ex ERAD) utan att det ger så mycket mer i bränsleekonomi.

Så för egen del så känner jag mig bara dummare ju mer jag läser på :-D
#1598868
Bilen är stor och tung. Om bränsleekonomi är av högsta prioritet ska man inte köpa en XC90 alls.
Jag håller med om att D5:an känns lite tam i den här klumpedunsen. Den kändes betydligt piggare i XC70 (fast då var det ju den femcylindriga). XC90 hade mått väl av en treliters dieselsexa istället.

Min D5 ligger runt 0,7 l/mil. Lite mindre om jag bara kör längre sträckor, mer om jag bara kör kortare sträckor (< 5 mil) hemomkring och särskilt när släpet hänger med ibland också.
#1599178
Kamp skrev:Spännande! Ja, det blir ju lätt så. Jag var initialt inne på att lägga max kring 300 men har insett att kan jag sträcka mig till 400 så blir utbudet bra mycket större med nyare årsmodeller och färre mil inom budget.

Gällande hybrid eller ej så tycker jag det är svårt. Har ägnat en större del av ledigheten att läsa på om XC90 och i princip alla motorval blir hyllade till skyarna i ena forumet och helt sågade i det andra.

För t.ex D5 verkar många tycka att den är underdimensionerad och inte ger så bra förbrukning för att det ska vara värt att välja framför en bensin.

Gällande T5 verkar den vara för svag och då ska man gå på en T6 istället me istället riskera problem med superchargern och en alltför hög förbrukning.

Gällande T8 så lockar ju det mest, samtidigt som det finns mest saker som kan gå fel och lite av det sämsta från båda världar genom att trycka in ett batteri i en Ice-bil som mest riskerar leda till
massa problem (t.ex ERAD) utan att det ger så mycket mer i bränsleekonomi.

Så för egen del så känner jag mig bara dummare ju mer jag läser på :-D
Vad har det varit för problem med superchargern på T6or?

Håller med om att det är väldigt svårt att välja mellan hybrid eller inte hybrid... I mitt fall hoppas jag att det blir en helt ok kalkyl att köpa en bensinbil för 300-400k SEK, ha den 3-5 år och förhoppningsvis kunna sälja med hyfsat bra betalt när den gått ca 5000-7500 mil till, och då satsa på hybridbil som nästa bil, när begagnatmarknaden för bra hybrider bör ha ännu bättre utbud.

En annan sak jag tycker var svår var att avgöra om det är dumt att köpa en Volvo som är producerad innan 2017, med tanke på att de har 2G/3G-antenner, och då upphör uppkopplade tjänster att gälla när 2G/3G fasas ut 2027...
https://www.volvocars.com/se/support/to ... 5113d79a83

Men jag har kommit fram till att det nog ändå inte gör så mycket. Det är ju inte så att man inte kan använda t.ex. kupévärmaren, man får bara ställa in timer istället för att styra den med mobilen. Och t.ex. att kunna låsa upp bilen med mobilen, eller använda mobilen för att se vart bilen står parkerad, kan jag klara mig utan när dessa tjänster väl upphör i slutet av 2027. Det som är mest synd att man förlorar är väl knapparna SOS och ON CALL samt automatiska kollisionsmeddelanden, och stöldvarning. När det gäller infotainment kan man ändå dela internet från sin mobil och använda det i bilen. Sen är väl frågan vad det gör med andrahandsvärdet på bilen när de uppkopplade tjänsterna upphör i slutet av 2027, det kanske blir en ordenrlig nedgång... Samtidigt, då kommer bilen ändå inte vara värd jättemycket längre p.g.a. det höga miltalet, så även om det blir en ganska ordentlig procentuell nedgång så blir det inte så mkt i kronor och ören.

Vi får ser hur det blir, jag ska provköra och besiktiga bilen imorgon, och bestämma mig efter det. Om någon har några tips på vad jag kan fråga efter på besiktningen, och/eller tänka på när jag provkör, är sådana mycket välkomna!
#1599312
Är mest på amerikanska forum jag läst om det, och då med argumentet att det är ytterligare en sak som kan fela och föranleda verkstadskostnader. Men överlag verkar folk inte ta hand om sina bilar på samma sätt där borta på som här avseende service osv. Jag hade dock gärna haft en T6, känns som ett mellanting mellan en knackig diesel och en dyr T8; den drar inte jättemycket mer än en diesel och kostar en hel del mindre än en T8.

Just framtida värde är ju svårt att sia om, hade ju avgjort valet om man vetat vilken motor som var värd mest om 5 år.

Jag har också resonerat likande om nedstängning, är väl inte förrän 22 eller något sådant som Google kom? Mao en hel del bilar som påverkas, och eventuellt kanske de kommer på någon lösning om än det blir en kostnad att bära för kunden.

Lycka till med provkörningen, du får återkomma med en recension och huruvida det blev ett köp!
Baklucka V70 2002

Om du köpte begagnade gasfjädrar så[…]

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]