Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
#1594853
Hej,
Jag tänkte jag skulle försöka spara batteri nu när det är kallt. Man brukar höra att man ska dra ner på värmen i kupén och köra med stols- och rattvärme i stället. Men hur gör man det? Jag kan dra ner till 17 grader, men därefter säger displayen "Lo" och drar igång med ett hiskeligt blåsande. Enligt Volvos manual ska man "stänga av klimatanläggningen om det är möjligt", men inte ett ord om hur man gör.

Någon som vet?
av 246
#1594886
Pillade med det där härom dagen och visst blåser det på för fullt vid "LO"
Vill minnas att jag valde att avaktivera automatiken genom att trycka på symbolerna för var luften ska ta vägen, klickade i alla och sänkte till minsta fläkt, ett tag senare satte jag fläkten på "off" Körde 20-30 minuter utan imma märkligt nog.
Sen vet jag dock inte om det är rätt väg att gå, men annars är väl 17 grader okej?!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1594907
Om du ställer ner temperaturen till minimum så går ventilationen "för fullt". Bättre då att då att sätta den på 17-18° så stannar kompressorn när temperaturen är uppnådd men jag förstår inte vitsen med detta, kompressorn går ju fullt ändå för att avfukta inkommande luft så du inte iimmar igen. Värmen får du gratis från motorn. Om du har en vätskekyld motor förståss....... Annars är det solceller på taket som gäller, det har jag. På huset alltså 🫢🫢
av Xanthopteryx
#1594909
Rövvärmen drar generellt sett mindre än att värma hela kupén. Det är MYCKET luft som skall värmas och ALLT läcker ut.
Rövvärmen värmer nästan Enbart dig och stänger av sig om det blir för varmt så den går inte på fullt hela tiden i vanliga fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1594918
lennarte skrev: Värmen får du gratis från motorn.
Frågan måste rimligtvis gälla för elmotordrift. Annars är det en icke-fråga, som du skriver.
av Mamel
#1594921
246 skrev: ons 13 nov 2024, 23:06 Pillade med det där härom dagen och visst blåser det på för fullt vid "LO"
Vill minnas att jag valde att avaktivera automatiken genom att trycka på symbolerna för var luften ska ta vägen, klickade i alla och sänkte till minsta fläkt, ett tag senare satte jag fläkten på "off" Körde 20-30 minuter utan imma märkligt nog.
Sen vet jag dock inte om det är rätt väg att gå, men annars är väl 17 grader okej?!
Om man sätter sig i en kall bil borde ju systemet hålla sig lugnt om man sätter det på "Lo". Varför ska det idiotblåsa förstår man inte.

17 grader tycker jag inte är OK om man bara ska åka fem minuter för att handla. Drar massor av el för att värma upp kupén från säg fem grader till 17 grader.
av Mamel
#1594924
apersson850 skrev: tor 14 nov 2024, 09:11
lennarte skrev: Värmen får du gratis från motorn.
Frågan måste rimligtvis gälla för elmotordrift. Annars är det en icke-fråga, som du skriver.
Ja, det nämnde jag visst inte. En Recharge. Ingen gratisvärme från någon motor alltså.
av Xanthopteryx
#1594930
"Lo" betyder: Kyl så mycket som det bara är fysiskt möjligt.
"Hi" betyder: Värm så mycket som det bara är fysiskt möjligt.

Helt by design.
Så man får sätta på lägsta temperatur i grader och köra manuell fläkt på lägsta hastighet, bland annat.

Men sedan är frågan: Är det värt det?
Jag har köpt en bil (V90 -18, D4) som skall kunna ta mig fram bekvämt och skönt i alla väder.
Inte för att jag vill ha bastu i bilen men 19-20 grader gillar jag ändå att det ligger på, och det har jag inställt. Året runt. Så får bilen lösa det. Helt enkelt.
Jag tänker att, är det så illa förbrukningsmässigt så att allt faller med en sådan rimlig inställning av temperatur?
av 20FJan
#1594931
Mamel skrev: tor 14 nov 2024, 09:43 Om man sätter sig i en kall bil borde ju systemet hålla sig lugnt om man sätter det på "Lo". Varför ska det idiotblåsa förstår man inte.

17 grader tycker jag inte är OK om man bara ska åka fem minuter för att handla. Drar massor av el för att värma upp kupén från säg fem grader till 17 grader.
Å andra sidan hinner det inte gå så mycket el på fem minuter.
En lösning för komfort och spara batteri är att förvärma bilen, om den är inpluggad.
D4 VEA dricker olja

Ja, nu är det bara den delen kvar. Använ[…]

V70 2008 abl??

Har googlat på felkoderna men om det sitter […]

Wifi Hotspot

@GoranP , Så har jag också förs[…]

Har bara haft felkod på VVT enheten avgas si[…]