Sida 1 av 2

Byta drivaxeldamask själv

Postat: mån 28 okt 2024, 09:32
av Meh
Hej!
Gjorde service hos Volvo på min V90 från 2020 förra veckan och då upptäcktes det att en av drivaxeldamaskerna är trasig och behöver bytas. Bilen köptes i år och då den hade gått under 10 000 mil så följde Volvo Selekt garantin med. Men självklart verkar inte denna typ av reparation kunna gå på garantin. Volvo själva vill ha ca 4000 kr för det bytet vilket jag tycker låter extremt mycket.

Kan man förlora något på att göra det här själv eller hos en billigare verkstad? Som jag förstått det ska det inte vara för svårt men är orolig för att tappa garantier eller liknande.

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: mån 28 okt 2024, 14:56
av Xanthopteryx
Du kan byta varsom. Det är inte svårt men ett jäkla meck då så mycket måste tas bort (Nobelpriset till den som kan uppfinna damasker med dragkedja!)

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: mån 28 okt 2024, 17:42
av Erik Å
Xanthopteryx skrev: mån 28 okt 2024, 14:56 Nobelpriset till den som kan uppfinna damasker med dragkedja!
Det har faktiskt funnits (med typ plastpåse-ziplock) nån gång på 80-talet men de försvann, höll antagligen inte särskilt länge.
Säljer inte Biltema fortfarande damasker som man limmar ihop
Sen finns ju töjbara damasker som man expanderar med ett specialverktyg och trär över knuten, sparar halva jobbet :-)

Volvo är generellt sett väldigt duktiga.. på att ta betalt :-D Kolla hos någon välrenommerad icke-märkesverkstad
Har man inte skruvat i framvagnen tidigare så blir detta överkurs; man måste lossa och svänga ut fjäderbenet och förmodligen ta ur hela drivaxeln. Bara att få clipsen på damaskerna rätt monterade så de håller länge är inte helt trivialt. Det går att ställa till med annat trubbel också t.ex. få innerknuten att ramla isär inuti eller sabotera framvagnsinställningen ;-)

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 09:47
av apersson850
Ja, clipsen behöver inte komma mycket snett för att det ska minska livslängden på damasken till en bråkdel av vad man annars kan förvänta sig.

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 12:27
av Meh
Aha okej, vad bra. Tack för svar! Blir att kolla om man kan få hjälp av någon eller någon annan verkstad helt enkelt :-)

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 14:01
av least
Erik Å skrev: mån 28 okt 2024, 17:42
Xanthopteryx skrev: mån 28 okt 2024, 14:56 Nobelpriset till den som kan uppfinna damasker med dragkedja!
Det har faktiskt funnits (med typ plastpåse-ziplock) nån gång på 80-talet men de försvann, höll antagligen inte särskilt länge.
Säljer inte Biltema fortfarande damasker som man limmar ihop
Sen finns ju töjbara damasker som man expanderar med ett specialverktyg och trär över knuten, sparar halva jobbet :-)
SKF visar detta verktyg på deras Youtube, men jag har aldrig sett det i verkliga livet. :)

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 14:01
av amatörmeken
4 år och < 10000 mil...
Jag hade drivit det som reklamation inom kkl.

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 16:29
av sewen
Märkligt att den inte ens klarar nästkommande service hos Volvo efter ditt köp. Försök stå på dig. Marknadsförs ju med typ "nybilsgaranti på begagnad bil" eller liknande.
Det finns ju en lång lista på vad som ska kollas för att bilen ska vara berättigad till selektgaranti. Har du sett den? Kollade igenom en sån när jag köpte vår V90CC för nåt år sen.

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 16:31
av sewen
Har för mig att det säljs damasker med bättre kvalité numera. Minns dock inte om det är Volvo själva som bytt upp sig eller om det är typ V-parts eller liknande som säljer.

Re: Byta drivaxeldamask själv

Postat: tis 29 okt 2024, 18:50
av Erik Å
Kolla hos Trodo om de har damasker från SKF eller något annat välkänt fabrikat.
Har man åkt ett tag med trasig damask så skulle jag överväga att byta hela knuten (förutsatt att vi pratar ytterknut). Samma jobb men dyrare material förstås :-)