Sida 1 av 1
Väldigt låg bränsleförbrukning på mi S90D4. Hur kan den dra mindre än V40 D3
Postat: lör 26 okt 2024, 20:38
av nordlp
Kompinsens V40 D3 verkar dra mer än min S90 D4. Båda automat. Stämmer även om man kollar nätet. Hur kan det komma sig?
Re: Väldigt låg bränsleförbrukning på mi S90D4. Hur kan den dra mindre än V40 D3
Postat: lör 26 okt 2024, 21:15
av fjohan82
V40 D3 har en 6-stegad låda medan S90 har 8-stegad.
Om detta är den verkliga orsaken vet jag inte, men den bör inte vara helt obetydlig.
Re: Väldigt låg bränsleförbrukning på mi S90D4. Hur kan den dra mindre än V40 D3
Postat: sön 27 okt 2024, 10:07
av apersson850
Min XC90 har använt sex av de åtta växlarna när jag når 60 km/h. Den anstränger sig verkligen för att hitta rätt läge i stadstrafik.
Har man färre steg blir det inte lika optimalt.
Re: Väldigt låg bränsleförbrukning på mi S90D4. Hur kan den dra mindre än V40 D3
Postat: mån 28 okt 2024, 01:03
av ShogunX
NEDC-siffrorna jag får fram för S90 D4 MY18 är: stad (5,4-5,5 l/100 km), landsväg (3,9-4,2 l/100 km) och blandad (4,4 l/100 km). Medan samma siffror för V40 D3 MY16 är: stad (4,8 l/100 km), landsväg (3,8 l/100 km) och blandad (4,1 l/100 km).
Baserat på att de siffrorna stämmer vågar jag på mig två tolkningar; 1, det skiljer en del i stadskörningen vilket troligen kan kopplas till vikten S90 har. 2, i landsvägskörningen är skillnaden inte lika stor vilket kan bero på att S90 är mer aerodynamisk och har en effektivare växellåda. Även om S90, enligt siffror, är mer aerodynamisk i en vindtunnel kan V40 ha fördelar inom samma gren, fast som istället visar sig i verkligheten. V40 är trots allt inte bara lägre samt har en lägre markfrigång utan är inte heller lika bred som S90 och har generellt sett också ett lägre rullmotstånd. Är dock med på att det kan finnas fler förklaringar.
Re: Väldigt låg bränsleförbrukning på mi S90D4. Hur kan den dra mindre än V40 D3
Postat: mån 28 okt 2024, 10:01
av apersson850
Det är dessutom skillnad på luftmotståndskoeffcient och luftmotstånd. Ibland framgår knappt vilket man visar i olika tekniska data. Exempelvis så har en V70 och en XC70 ungefär samma luftmotståndskoeffcient (Cw 0,35) men XC70 har högre luftmotstånd (Cd), för den är höjd 60 mm.
Därför kan en liten bil med sämre luftmotståndskoeffcient ändå ha lägre luftmotstånd, just för att den är liten.
Luftmotståndet märks mest i högre fart. För en "normalt" formgiven bil brukar (brukade) man räkna med att rull- och luftmotstånd gick jämnt upp vid ungefär 80 km/h. Tänk en Volvo 850 eller så. På senare tid har framförallt elbilarnas egenskaper gjort att man satsat mycket på att hitta former som har lägre luftmotstånd (Tesla typiskt Cw 0,25 - jämför med 0,35 för XC70). Med låg luftmotståndskoeffcient och tung bil (typiskt för elbilar) får man mindre luftmotstånd men ökat rullmotstånd. Det gör att punkten där rull- och luftmotstånd är lika flyttas upp en bit. Dock inte speciellt långt, då luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten och effektbehovet därför med kubiken på hastigheten. Rullmotståndet är linjärt.