Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatLie
Hej kunniga,

Parkeringsbromsen fungerar både manuellt och automatiskt som den skall men felmeddelandet ”Parkeringsbroms. Tillfälligt ej tillgänglig” på displayen. Besökt auktoriserad servicetekniker utan framgång. Erfarenheter/Förslag?

Tack på förhand!
Bilagor
IMG_5138.png
IMG_5138.png (4.39 MiB) Visad 1481 gånger
av MatLie
Tack för snabbt svar👍

Hittar inte tråden?

Servicetekniker hävdar att han gått genom kablar mm men det är klart, en något avskavd ledning kanske gått ögat förbi…..
av Xanthopteryx
viewtopic.php?f=79&t=178549

OM det är kabelbrott så kan det ju vara lite lurigt att hitta om det nu inte är igenomskavd isolering. Då får man juckla runt och dra och ha sig för att se om det blir skillnad.

Vad säger felkoder?
Någon särskild sida eller går inte att se?

Kom på en till sak: Batteriet. Hur mår det?
Dåligt batteri kan ge suspekta bekymmer, likt dessa.
av MatLie
Batteriet mår bra✔️
Inga felkoder✔️
Ingen särskild sida✔️

Just nu förslag på ny givare mm. Kan bifoga kostnadsförslag på 20.500 SEK senare.

Tack för engagemanget🙏🏼
av MatLie
😊 Bifogat.

Då parkeringsbromsen fungerar fick jag en chock.

Ang. det dyra ”hydraulaggregatet” så kan det ev. fungera utmärkt enl. tekniker men behöver ersättas med ny för att utesluta. Om det inte löser problemet kommer felsökning att fortsätta men jag blir 20.681 SEK fattigare och Volvo får ett hydraulaggregat de kan rengöra och återanvända. Allt enl. samma tekniker. Inga garantier.
Bilagor
IMG_5247.jpeg
IMG_5247.jpeg (1.87 MiB) Visad 757 gånger
av least
Den verkstaden skulle jag vilja prata med.
De ser ut att vara en Bilia-verkstad, och ska vara experter på märket.
Att i det läget föreslå en reparation, samt påstå att ifall de kommer att ha fel i sin diagnos - ska kunden betala fullpris för delen som ej nyttjas, låter fel på många sätt.
Det rimliga är att man kör en diagnos på bilens "enhet", och utifrån det resultatet tar ställning till om enheten är dålig eller ej.

Jag skulle säga att felet ligger i kablaget mellan bromsok och styrenhet, att teknikern påstår att kablaget är helt får stå för honom. Förslag: Av med skyddsstrumpan, och kontrollera kablaget kabel för kabel.
Det finns en tråd här om just detta fel.

Gällande hydraulaggrgetet, så är detta bilens ABS-pump.
Visst, denna kan haverera men att föreslå byte av denna när bilen larmar för fel på parkeringsbromsen är inte något som ska utföras i ett första hand.

Och ja, denna pumpen arbetar ifall man drar åt parkeringsbromsen under färd.
Du kan kanske testa att dra parkeringsbromsen när bilen rullar (på en säker plats!), då ser man ifall pumpen är trasig eller ej.
av MatLie
Tack för svar igen!👍

Allt Du säger låter rimligt!

Önskar att jag hade bättre förståelse på bilar och kunde ta saken i egna händer. Någon kunnig i närheten av Ängelholm med omnejd (som vuxit sig stor i takt med problemets koatnad)?

Försöker hitta någon där jag kan få förtroende.

Tack återigen ”least”!👍
TFT mätarhus

Köpte idag ett mätarhus från en 20[…]

Började efter jobb o plocka ner växell&a[…]

Bränslepump Volvo 240 B230E -88

(Ah! E-motor, inte F. Jag var för snabb med m[…]

Ventilation stolar XC70

Kan du säga var styrenheten sitter till stola[…]